„Regitros" egzaminuotojų automobilyje – alytiškis Petras. Jo vairavimo stažas – 50 metų. Vyras save laiko vairuotoju profesionalu, bet dėl viso pikto nusprendė pasitikrinti žinias.
Prieš tai Petras laikė ir teorijos egzaminą. Rezultatas toks – jei tai būtų tikri egzaminai, pusę amžiaus vairuojantis vyras pažymėjimo negautų, nes neišlaikė nei teorijos, nei praktikos. Alytiškis teisinasi: nieko keisto. Per pusšimtį metų taisyklės labai pasikeitė.
„Tais laikais buvo žymiai paprastesnės. Su sunkvežimiu vairavome mieste, pavažiavome kažkiek, sako, viskas, gerai vairuoji, išlaikei teises", – sakė Petras.
Antrus metus, Alytaus policija kviečia patyrusius vairuotojus pasitikrinti vairavimo įgūdžius. Iš pradžių laikomas teorijos egzaminas, paskui ir praktikos. Susirinko dešimt vairuotojų.
„Gal jaudinausi daugiau vakar. Šiandien tai jau ne. Vakar įsijungus testą – sprendžiau. Pasitikrinimui. Bet nelabai buvo tokių klausimų, kokie man pasitaikė", – tikino Janina.
„Kovą buvo 50. 1969 metais pirmas egzaminas. Alytuje tada nei šviesoforų nebuvo, nieko. O laikymas, tai irgi – nei kompiuterio, nei nieko", – pasakojo vairuotojas Petras.
Ir nė vienas šiandien nebūtų gavęs vairuotojo pažymėjimo, nes padarė per daug klaidų. Pareigūnai sako, kad tai nereiškia, jog seniai vairuojantys žmonės nebemoka vairuoti. Klaidų daro tiek profesionalai, tiek jauni vairuotojai. Tik jos skirtingos.
„Jaunimo reakcija yra geresnė. Jie galbūt greičiau vairuoja, staigiau, galbūt nelabai įsidėmi eismo sąlygas. Pagyvenę vairuotojai, didesnę patirtį turintys, senjorai jie yra ramesni, atidesni. Galima sakyti – tiek vieni, tiek kiti geriau vairuoja. Tiek vieni, tiek kiti papuola į eismo įvykius", – sakė Alytaus kelių policijos viršininkas Andrius Rupeikis.
Kelis dešimtmečius prie vairo sėdintys alytiškiai sako, kad anksčiau vairuotojo pažymėjimą gauti buvo daug lengviau nei dabar. Jau vien dėl to, kad gatvėse buvo gerokai mažiau automobilių. Ir neva buvo daugiau pagarbos. Dabar esą jauni vairuotojai pypsi ir mirksi žibintais, kad lėčiau važiuojantis vyresnis vairuotojas trauktųsi iš kelio.
„Mieste važiuoji 50 kilometrų per valandą, o jauni daugiau spaudžia pedalą. Jaunimas nenustygsta vietoje, nori greičiau viską", – sakė alytiškis Arnoldas.
Lietuvos kelių eismo taisyklės vairuoti automobilį leidžia, kad ir šimto metų. Tik būtina dažniau tikrintis sveikatą ir žinoma, įvertinti savo galimybes.
„Paskutiniu metu, beveik 90 metų vairuotojas buvo patekęs į eismo įvykį. Tai šiai dienai toks vyriausio amžiaus buvo, kol kas", – sakė policijos atstovas.
Jau matytas 50 metų vairuojantis Petras sako, kad artimieji ragina padėti vairuotojo pažymėjimą į stalčių. Tai vyras ketina padaryti po dvejų metų, 80 metų jubiliejaus proga.
„Viskas užtenka. Nors dukra ir žentas jau liepia dabar nutraukti važiavimą. Sako, jau užtenka. Tave iš sodo parvešiu, ryte nuvešiu ir viskas", – tikino vairuotojas Petras.
Pareigūnai ragina visus vairuotojus pasitikrinti vairavimo įgūdžius. Mat žinios nuo tada, kai gavote vairuotojo pažymėjimą ir dabar gali smarkiai skirtis. Lietuvos kelių eismo taisyklės per metus keičiasi ir keletą kartų.