„AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra strateginė transporto įmonė. Per ilgus metus bendrovė pelnė patikimos ir gerbiamos įmonės vardą tarp klientų ir partnerių visoje Europoje. Kaip vadovas jaučiu didelę atsakomybę už jos veiklą ir tolesnį likimą. Kad įmonės veikla būtų efektyvi, reikalingas svarbiausių valstybės asmenų ir institucijų supratimas bei palaikymas. Be politinio palaikymo ir pritarimo strateginiams sprendimams neįmanoma pasiekti užsibrėžtų tikslų ir įmonei bei visai valstybei svarbių rezultatų. Deja, tam tikrų grupių veiksmai nukreipti asmeniškai prieš mane kenkia vienai stipriausių transporto įmonių Europoje, žlugdo jos įvaizdį bei reputaciją.
Esant dabartinei situacijai, nematau galimybių toliau tęsti pradėtų darbų. Tikiuosi, kad „Lietuvos geležinkeliams“ ateis vadovauti profesionalas, kuris savo patirtimi, įžvalgomis, nauju žvilgsniu išlaikys užsitarnautą patikimo vežimo ir logistikos partnerio vardą, ir bendrovė toliau sėkmingai konkuruos tarptautinėje transporto rinkoje“, – pasitraukimo motyvus komentuoja S. Dailydka.
S. Dailydkai šią savaitę buvo skirtas itin didelis dėmesys. Tačiau tikrai ne iš geriausios pusės. Išsiaiškinta, kad „Lietuvos geležinkeliai“ skirstydami paramą itin daug pinigų skyrė Vilkaviškio rajono ir Mažeikių rajono lopšeliams, darželiams ir sporto mokykloms.
Vilkaviškio vienmandatėje apygardoje premjeras A.Butkevičius į Seimą kandidatuoja nuo 1996 metų, o Mažeikiuose savivaldybės tarybos nariu dirba ministro pirmininko patarėjas susisiekimo klausimais Darius Jarmantavičius.
Žiniasklaida kėlė klausimus dėl „Lietuvos geležinkelių“ paramos skirstymo ir vidaus sandorių, kuriais įmonė be konkurso įsigydavo lokomotyvų dalis iš Rusijos.
Dar praeitą savaitę pripažinęs, kad dalyvavo papirkinėjimu įtariamo koncerno „MG Baltic“ viceprezidento Raimundo Kurlianskio jubiliejuje, tačiau neturintis jokių sąsajų su koncerno valdoma statybų bendrove „Mitnija“, kuri laimi nemažai geležinkelių konkursų, jis atsistatydinti neketino. Viskas pasikeitė po vakar Vyriausybėje įvykusio slapto susirinkimo, apie kurį nebuvo viešai skelbta. Jame dalyvavo A. Butkevičius, susisiekimo ministras R. Sinkevičius ir S. Dailydka.
„Susitikimo tema - dėl viešoje erdvėje pasirodžiusios informacijos apie „Lietuvos geležinkelių“ veiklą, apie bendrovės pirkimus susijusius su vidaus sandoriais. Susisiekimo ministrui pavesta išsiaiškinti, ar viskas atlikta skaidriai“, - BNS ketvirtadienį sakė premjero atstovas spaudai Mindaugas Janulionis.
Viešojoje erdvėje taip pat buvo pasirodžiusi informacija apie tai, kad S. Dailydka galimai bandė papirkti žurnalistą, jog apie „Lietuvos geležinkelius“ būtų rašoma palankiai.
A.Butkevičius: tai jo asmeninis apsisprendimas
Laikinasis premjeras socialdemokratų vadovas Algirdas Butkevičius teigia, jog ilgamečio „Lietuvos geležinkelių“ vadovo Stasio Dailydkos pareikštas noras trauktis iš pareigų yra jo asmeninis apsisprendimas. Vyriausybės vadovas šiam sprendimui įtakos teigė nedaręs.
„Tai S.Dailydkos asmeninis apsisprendimas“, - premjero poziciją BNS penktadienį perdavė jo atstovas Mindaugas Janulionis.
Jis teigė, jog premjeras neragino S.Dailydkos trauktis iš pareigų.
„Premjero žiniomis, šiuo metu įmonės valdyba yra pilnos sudėties ir artimiausiu metu ji turės nuspręsti, kam iš direkcijos pavesti laikinai eiti pareigas“, - aiškino M.Janulionis.
S. Girdauskui „Lietuvos geležinkelių“ vadovo pasitraukimas buvo netikėtas
Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkui, susisiekimo viceministrui Sauliui Girdauskui bendrovės vadovo Stasio Daillydkos sprendimas pasitraukti iš pareigų buvo netikėtas.
S.Girdauskas BNS teigė, kad penktadienį ryte kalbėjosi su S.Dailydka ir šis neatskleidė, kad ketina trauktis iš „Lietuvos geležinkelių“ vadovo posto, to neminėjo ir darbiniuose susitikimuose ketvirtadienį.
„Man kol kas neaiškūs argumentai ir aš šiandien priešpiet perkalbėjau su generaliniu direktoriumi ir tada tokių minčių nebuvo. Sutarėme pirmadienį susitikti pasikalbėti ir man dalyvaujant kituose posėdžiuose, gavau tą pranešimą. Na, yra kaip yra ir reikia sulaukti paties vadovo argumentų ir valdyba spręs“, - BNS sakė S.Girdauskas.
Jis teigė, kad valdybai pranešimas apie S.Dailydkos norą pasitraukti atsiųstas po pietų. Anot jo, bus stengiamasi valdybą surinkti kitos savaitės pradžioje, jei pavyks - dar pirmadienį.
„Po pietų gavome registruotą prašymą atleisti iš pareigų. Šiuo metu susiskambinau su valdybos nariais, galbūt artimiausiu metu susirinksime perkalbėti situaciją, o valdybą planuoju sušaukti pirmomis savaitės dienomis“, - sakė viceministras.
„Jeigu visi valdybos nariai vietoje, pasistengsime galbūt ir pirmadienį susirinksime“, - pridūrė jis.
Sprendimą dėl Susisiekimo ministerijos valdomos įmonės vadovo turės priimti jos valdyba, kurią sudaro penki nariai - trys ministerijos atstovai valdybos pirmininkas susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas, ministerijos kancleris Tomas Karpavičius ir ministro patarėjas Alfonsas Macaitis, taip pat du nepriklausomi atstovai Ričardas Čepas ir Algimantas Variakojis.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius ketvirtadienį teigė, kad dalis valdybos yra įteikę atsistatydinimo prašymus. Tačiau S.Girdauskas tikino, kad nėra gavęs tokių prašymų ir valdyba yra pilnos sudėties bei galinti priimti sprendimus dėl S.Dailydkos.
„Valdyba pilnos sudėties. Eina kalba apie kai kuriuos patarėjus, jie minėjo, kad baigiantis kadencijai norėtų išeiti, bet aš asmeniškai nesu gavęs nei vieno nario prašymo. Valdybos kadencija iki 2018 metų, tai aš manau, kad pradėjus dirbti naujam ministrui išgirsime jo nuomonę ir spręsime - jei ministras norės, rinks naują valdybą“, - tikino S.Girdauskas.
Penktadienį S.Dailydka pranešė, jog įmonės valdybai įteikė prašymą trauktis iš pareigų.
Pastaruoju metu žiniasklaida paskelbė informacijos dėl „Lietuvos geležinkelių“ paramos skirstymo ir vidaus sandorių, kuriais įmonė be konkurso įsigydavo lokomotyvų dalis iš Rusijos.
Išskirtinio dėmesio skirstant „Lietuvos geležinkelių“ paramą sulaukė Vilkaviški rajono ir Mažeikių rajono lopšeliai, darželiai ir sporto mokyklos. Vilkaviškio vienmandatėje apygardoje premjeras A.Butkevičius į Seimą kandidatuoja nuo 1996 metų, o Mažeikiuose savivaldybės tarybos nariu dirba ministro pirmininko patarėjas susisiekimo klausimais Darius Jarmantavičius.
Būsimasis susisiekimo ministras: kol kas tik stebiu permainas „Lietuvos geležinkeliuose“
Paskirtasis susisiekimo ministras Rokas Masiulis sako kol kas stebintis įvykius ministerijai pavaldžioje įmonėje „Lietuvos geležinkeliai“, o konkrečius sprendimus ketina priimti pradėjęs dirbti ministru.
„Kol kas nenorėčiau ateities komentuoti. Matau, kad įmonėje vyksta permainos šiuo metu, bet šiame etape tik stebiu situaciją. Kai prisieksiu kaip ministras, kai pradėsiu dirbti kaip ministras, tada situaciją nagrinėsiu detaliai“, - BNS sakė R.Masiulis.
Šalies vadovė Dalia Grybauskaitė ne kartą kritikavo S.Dailydkos vadovaujamus geležinkelius. Neseniai ji pareiškė, jog būtent Lietuva kelia daugiausiai problemų dėl „Rail Baltica“ įgyvendinimo, o projektų vilkinimas ir „Lietuvos geležinkelių“ savivalė kenkia šalies reputacijai. Be to, anot jos, nauja Vyriausybė turėtų apriboti valstybės valdomų įmonių „amžinų vadovų“ kadencijas.
„Lietuvos geležinkelių“ valdyba dėl S.Dailydkos atleidimo tikriausiai spręs kitą savaitę
Valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ valdyba turėtų kitą savaitę spręsti dėl generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos pareikšto noro trauktis iš užimamų pareigų, sako susisiekimo ministro atstovas spaudai Ričardas Slapšys.
„Valdyba greičiausiai susirinks kitą savaitę ir spręs šį iškilusį klausimą. Iš esmės valdybos posėdžiai artimiausiu metu nebuvo numatyti, bet dėl tokio iškilusio klausimo greičiau bus surengtas posėdis“, - BNS sakė R.Slapšys.
Jo teigimu, kol kas tikslesnė valdybos posėdžio data nežinoma. R.Slapšys taip pat pridūrė, jog šiuo metu bendrovės valdyba yra pilnos sudėties.
R.Sinkevičius BNS ketvirtadienį vakare BNS sakė sulaukęs kai kurių „Lietuvos geležinkelių“ valdybos narių atsistatydinimo pareiškimų, tačiau jų pavardžių neatskleidė, tikindamas, kad ši informacija - „neviešas daiktas“.
Sprendimą dėl Susisiekimo ministerijos valdomos įmonės vadovo turės priimti jos valdyba, kurią sudaro penki nariai - trys ministerijos atstovai valdybos pirmininkas susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas, ministerijos kancleris Tomas Karpavičius ir ministro patarėjas Alfonsas Macaitis, taip pat du nepriklausomi atstovai Ričardas Čepas ir Algimantas Variakojis.
Transporto inžinieriaus mokslų daktaro laipsnį turintis 63-jų S.Dailydka „Lietuvos geležinkeliams“ vadovavo dešimtmetį, prieš tai 2002-2006 metais buvo bendrovės Keleivių vežimo valdybos viršininkas. S.Dailydka yra dirbęs bendrovėje „Lindra“ vadovaujančiose pareigose, penkerius metus vadovavo bendrovei „Lietuvos avialinijos“.
S.Dailydka pastaruosius penkeris metus yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Geležinkelių transporto katedros docentas.
Pirmaisiais nepriklausomybės metais jis vadovavo Lietuvos kelių vežėjų asociacijai „Linava“, buvo Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas.
„Lietuvos geležinkeliai“ pastaraisiais metais sulaukė kritikos aukščiausiu lygiu
Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“, kurių ilgametis vadovas Stasys Dailydka penktadienį pareiškė atsistatydinantis, pastaraisiais metais kritikos sulaukė tiek iš Europos Komisijos (EK), tiek iš Lietuvos prezidentės Dalios Grybauskaitės.
Bendrovė buvo kritikuojama dėl trukdžių, įgyvendinant bendrą Baltijos valstybių geležinkelių projektą „Rail Baltica“, dėl netinkamo bendradarbiavimo su EK, prasto valdymo ir mažų dividendų valstybei.
Dalia Grybauskaitė 2015 metų liepą kritikavo „Lietuvos geležinkelius“, kad šie tinkamai nebendradarbiauja su Europos Komisija, kai ši atliko tyrimą dėl išardytų bėgių į Latviją. Tuomet D.Grybauskaitė teigė, kad įmonei gresia dešimčių milijonų eurų bauda už išardytą kelią į Latviją.
„Lietuvos geležinkeliai“ turėjo problemų ir dėl išardyto geležinkelio į Rengę Latvijoje - dėl to „Orlen Lietuvos“ prašymu Europos Komisija pradėjo tyrimą, kurio išvada kol kas nėra paskelbta. EK šiemet pasiūlė alternatyvą - vietoj kelių dešimčių milijonų baudos įvykdyti pertvarką bendrovėje, atskiriant infrastruktūrą nuo krovinių ir keleivių pervežimo.
Prezidentė pernai liepą pat kritikavo geležinkelius, kad įmonė netinkamai teikia paraiškas Europos Sąjungos paramai gauti. Tuomet bendrovė dėl netinkamai pateiktos paraiškos negavo 75 mln. eurų prašytos paramos „Rail Baltica“ ruožui nuo Lenkijos iki Kauno signalizacijai įrengti. Vėliau geležinkeliai paraišką tikslino ir pateikė ją per bendrą Baltijos šalių įmonę „RB Rail“ - šiemet EK lėšų projektui skyrė.
2016 metų birželį D.Grybauskaitė metiniame pranešime kritikavo valstybės valdomas susisiekimo įmones, kad šios veikia neefektyviai, nemoka dividendų.
„Pertvarkų vengimas ir negebėjimas susikalbėti su Europos Komisija, valstybe valstybėje virtusiuose „Lietuvos geležinkeliuose“, mums visiems gali atsieiti ne tik milijonines baudas, bet ir pašlijusią šalies reputaciją“, - skaitydama metinį pranešimą sakė D.Grybauskaitė.
Tuomet susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius BNS prezidentės priekaištų nekomentavo.
Kalbėdama apie tai, kad „Lietuvos geležinkeliai“ ilgiausiai iš visų šalių delsė pasirašyti europinės vėžės „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų sutartį ir dėl to iš EK sulaukė įspėjimų, kad gali netekti 320 mln. eurų finansavimo, D.Grybauskaitė šių metų spalį pareiškė, kad įmonės savivalė kenkia šalies reputacijai. Ji taip pat pabrėžė, kad Vyriausybė turėtų apriboti „amžinų vadovų“ kadencijas.
Investuotojų asociacijos valdybos narys Vaidotas Rūkas bendrovę pernai kritikavo, kad ši nusprendė paremti 3 mln. eurų paskola bankrutuojančią valstybės valdomą „Lietuvos jūrų laivininkystę“. V.Rūkas taip pat ne kartą teigė, kad įmonėje trūksta skaidrumo ir jos finansinės ataskaitos neatitinka tarptautinių apskaitos standartų, tad net neaiški reali finansinė jos padėtis.
BNS šiemet lapkritį atskleidė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ paramą skirstė Vilkaviškio rajono ir Mažeikių rajono lopšeliams, darželiams ir sporto mokykloms. Vilkaviškio vienmandatėje apygardoje premjeras Algirdas Butkevičius į Seimą kandidatuoja nuo 1996 metų, o Mažeikiuose savivaldybės tarybos nariu dirba ministro pirmininko patarėjas susisiekimo klausimais Darius Jarmantavičius. „Lietuvo geležinkelių“ keliavo ir kitoms su socialdemokratais susijusioms viešosioms įstaigoms.