„Kapinių kultūra tempiama į Kryžių kalną, – tvirtino „Šiaulių kraštui“ ir Meškuičių seniūnė Jolanta Baškienė. – Ant kapo pastato laikiną kryžių, o vėliau jį su visu užrašu apie mirusįjį atveža į Kryžių kalną. Užsieniečiai jau klausia, kiek čia žmonių palaidota?“
Šiaulių rajono savivaldybėje surengtame pasitarime konstatuota, kad Kryžių kalnui reikia naujo statuso – valstybinis Kryžių kalnas. Dabar ši vieta globojamas tik kaip archeologijos paminklas. Kultūros ministerijos klerkų reakcija – nieko nereikia keisti.
Išskirtiniam kalnui – išskirtinis statusas
Kaip tvarkyti ir prižiūrėti Kryžių kalną, tarėsi Šiaulių rajono vadovai ir specialistai, Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis, Kultūros paveldo departamento Šiaulių teritorinio padalinio atstovai.
Į kultūros ministrą Arūną Gelūną nuspręsta pirmiausia kreiptis, kad būtų keičiamas Kryžių kalno statusas.
„Dabar Kryžių kalnas – tik Jurgaičių piliakalnis, archeologijos paminklas, – sakė spaudos konferencijoje rajono meras Algimantas Gaubas. – Kaip prižiūrėti piliakalnį, aišku. O kaip Kryžių kalną – ne. Nėra nei jo statuso, nei priežiūros reglamento.“
Paveldo ekspertai Kryžių kalną seniai įvardijo kaip tarptautinės ir nacionalinės reikšmės sakralinį fenomeną, turintį istorinę, archeologinę, mitologinę, etnografinę vertę.
Šiuo metu rajono Savivaldybės priedermė – prižiūrėti tik Kryžių kalno aplinką. Iš savo asignavimų tai pavesta daryti Meškuičių seniūnijai.
Meras skaičiuoja, jog kasdieninė Kryžių kalno priežiūra, apšvietimas per metus kainuos 200 tūkstančių litų. Jo nuomone, Kryžių kalno priežiūrai lėšų turi skirti ir valstybė.
Leis statyti tik medinius kryžius
Rajono savivaldybė rengiasi patvirtinti laikinąsias Kryžių kalno priežiūros taisykles. Jos galiotų, kol Kryžių kalnas įgytų valstybinį statusą.
Pasitarimo dalyvių teigimu, tik mediniai kryžiai gali būti statomi.
Koks likimas laukia skulptūrų?
Anot vyskupo E. Bartulio, turėtų išlikti tik „nuo seno stovinčios“ skulptūros: „Kristaus, nešančio kryžių, ir Marijos – naujų statyti negalima.“
Marijos skulptūra buvo atstatyta – po to, kai savavališkai buvo nugriauta senoji. Kas statė, kieno palaiminimu, iki šiol neatskleista.
Meras A. Gaubas įvardijo dvi šalintinas savavališkas „statybas": A. Vėberio granito plokštę su dešimt Dievo įsakymu ir P. Karoblio sumūrytą raudoną postamentą, ant kurios tikėjosi statyti naują Marijos skulptūrą. Abu bus dar sykį įspėti savo kūrinius griauti.
„Nenugriaus, nugriaus Savivaldybė“, – tvirtino meras.
Tempiama kapinių kultūra
Zenono Stundžios, Kultūros paveldo departamento Šiaulių teritorinio padalinio vyriausiojo valstybinio inspektoriaus, nuomone, dabar Kryžių kalne egzistuoja „du nesuderinami“ dalykai. Piliakalnyje jokie darbai, kasinėjimai neleistini, kurie nesusiję su archeologijos paminklo išsaugojimu. Bet kryžiai nuolat statomi, žemė kasinėjama.
Naujas statusas, paveldosaugininko nuomone, turėtų išspręsti, kaip suderinti archeologijos paminklo išsaugojimą ir Kryžių kalno, kuris įvardijamas reiškiniu, procesu, išsaugojimą.
„Reikia prašyti ir žmonių laikytis tradicijų, pagal kurias kalnas susikūrė“, – sakė Z. Stundžia.
Kalne, anot jo, jau pilna vartotojiško požiūrio apraiškų. Kryžiai statomi be intencijos, be maldos, tiesiog kaip apsilankymo ženklas. Net „utilizavimo“ objektu kalnas tampa – statomi ir kapinių kryžiai.
Ministerija nemato reikalo keisti
„Kryžių kalnui yra suteiktas pats aukščiausias Lietuvoje įmanomas statusas. Jis kaip kultūros paminklas įrašytas į valstybinės reikšmės archeologijos, kultūros ir istorijos objektų sąrašą, ir šito statuso tikrai nepakeisi. Aš manau, kad nėra jokio reikalo jį keisti. Remiantis net šiandien esama teisine baze, galima nustatyti reglamentavimą, kaip elgtis prie šito kultūros paveldo objekto“, – ELTAI vakar aiškino Kultūros ministerijos Saugomų teritorijų ir paveldo apsaugos skyriaus vedėja Irma Grigaitienė.
Rūta JANKUVIENĖ