Nors Europos Sąjunga ir Lietuva yra įvedusi sankcijas Baltarusijos įmonėms ir fiziniams asmenims, mūsų šalies verslininkai tebeprekiauja su Lukašenkos režimu.
„Ką mes matome trečią ketvirtį, kad lietuviškų kilmės prekių eksportas buvo apie apie 28 milijonus eurų, kai prieš metus buvo apie 16 milijonų eurų“, – pasakoja SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.
„Maistas, žemės ūkis, kažkas tam keistam ir laisvam pasaulyje sugalvojo, kad mes turime gelbėti pasaulį nuo bado ir maro, panašiu argumentu kažkas ir baltarusiškas trąšas norėtų vėl pasileist, kol kas mes tai stabdome“, – sako buvęs Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis.
Transporto priemonės keliauja į frontą
Kalbant ne tik apie lietuviškų prekių eksportą, tai labiausiai praėjusiais metais išsiskyrė automobilių ir kitų transporto priemonių skaičius. Valstybės apsaugos agentūros surinkti duomenys rodo, kad per devynis pernai metų mėnesius į Baltarusiją eksportuota šių prekių už daugiau nei 83 milijonus eurų. O šiais metais per tą patį laikotarpį į Baltarusiją išvažiavo transporto priemonių net už 164 milijonus eurų.
Į transporto priemonių kategoriją patenka ne tik lengvieji automobiliai, bet ir keturračiai, priekabos ir kita technika, kuri gali būti naudojama kare. Nei kiek neabejojama, kad nemaža dalis transporto priemonėms priskiriamų prekių iš Baltarusijos keliauja į Rusiją, o iš ten – į karą Ukrainoje.
„Mes įtariame, kad, pavyzdžiui, yra vežama žemės ūkio technika, o ji naudojama fronte, tai jei tu rodai, kad tai yra dvigubos paskirties prekė ir jei sugebi sutarti visoje fronto linijoje, nuo Baltijos šalių iki Lenkijos, kad mes traktuojame tokią techniką, tai mūsų Muitinės departamentas neleidžia to pervežti“, – sako Ž. Pavilionis.
Muitinės departamento duomenimis, daugelis į Baltarusiją eksportuojamų prekių vėliau registruojamos Rusijoje, tokiu būdu apeinant Kremliaus režimui taikomas sankcijas.
„Pavyzdžiui, Baltarusijai būdavo leidžiama atgabenti prabangius lengvuosius automobilius, o į Rusiją negalima jų gabenti, natūralu, kadangi tai yra vieninga ekonominė Eurazijos sąjunga, tai jie be sienos pervažiuodavo į pačią Rusiją“, – komentuoja Muitinės departamento atstovas Justas Dukavičius.
Sugalvoja, kaip apeiti sankcijas
Nuo spalio mėnesio transporto priemonių eksportas į Baltarusiją sugriežtintas dar labiau, įvesti ribojimai, tačiau apsukrūs verslininkai bando ir šias sankcijas apeiti.
„Nuo spalio antros dienos yra visiškas draudimas, jų nebegali išvežti per Europos Sąjungos sienas į Baltarusiją ir Rusiją, aišku, aplinkiniai keliai vis dar išlieka, bet tai kainuoja tiek laiką, tiek pinigų sąnaudas“, – teigia J. Dukavičius.
„Kas trys mėnesiai tie apeidinėtojai, kurie neturi nei garbės, nei sąžinės, kurie tiesiog žiūri savo pinigo, jie sugalvoja naujas schemas, kaip tai apeiti“, – komentuoja Ž. Pavilionis.
Iš Baltarusijos į Lietuvą keliauja maisto produktai, baldai, rūbai. Skaičiuojant nuo 2023-iųjų pradžios, drabužių į Lietuvą importuota už 3 milijonus 800 tūkstančių eurų. Baldų per tą patį laikotarpį – už beveik 30 milijonų eurų. Pernai už 848 tūkstančius eurų buvo įsigyta cukraus ir konditerinių gaminių, bet šiemet šių prekių nebepirkome.
„Ką mes iš Baltarusijos įsivežam, tai kas neuždrausta, tai yra voveraitės, mėlynės, durys, kiti baldai. Tai, kas nėra uždrausta, tas tikrai važiuoja“, – teigia T. Povilauskas.
Lietuviškos kilmės prekių eksportas į Baltarusiją sudaro 4,1 procento nuo bendro eksporto, o skaičiuojant nuo praėjusių metų sausio, lietuviškos kilmės prekių eksportas sumažėjo 28 procentais.
Daugiau apie tai sužinokite aukščiau esančiame vaizdo įraše.