Vytautas iš Linkuvos 22-ejų metų amžiaus volkswagenu patenkintas – pasitvarko ir važiuoja. Bet sako tuoj atsiras ir naujas pirkinys.
„Dabar švogerio vaikas turi parvaryti, Panevėžy žadam dar vieną nupirkti. Nusipirksim. – Kokią, Laguna, jo? – Toyota Laguna, jo? – Avensis. Toyota Avensis“, – kalba Vytautas.
Vytautas atvažiavo į Pakruojį pas bičiulį Vidmantą, kurio kieme stovi dar senesnis golfas: „Nieko nereik tvarkyti, kaladėles pakeičiau prieš 2 metus, daugiau nu ką, nieko nereik. Nu ką, rėlę dabar reikia pakeist, kažkur neveikia.“
Vyrai sako be mašinų, kaip be rankų – kaime autobusais neprivažinėsi. Bet tokios, jau gyvenimo mačiusios mašinos tapo Vyriausybės galvos skausmu – aplinkos ministras kurpia planą, kaip jas išguiti iš gatvių. Sako, kad per daug taršios.
„Neberegistruoti kai kurių taršiausių automobilių ateityje. Kalba eina apie Euro 4 klasės, kad jiems bus tikrai užkelta kartelė, kad registracija ir patekimas į eismą jiems pasunkės“, – teigia S. Gentvilas.
Euro 4 klasė automobiliuose taikyta iki 2011-ųjų, tai reiškia, kad iki tol pagaminti automobiliai bus nepageidaujami mūsų gatvėse.
„Bus draudžiama jiems dalyvauti eisme? Ar bus draudžiama registruoti? — Griežtai griežtai taip negalima sakyti, bet iš esmės einama prie to, kad kelti techninės apžiūros kartelę ir mes nusimatę, kad 27 metais iš esmės Euro 4 standartas bus griežtai griežtai prižiūrimas“, – aiškina S. Gentvilas.
Pats apynasris senoms mašinoms turėtų būti uždėtas nuo 2027-ųjų metų – kitaip tariant, tie, kas tuo metu dar važinės su 16 metų ir senesniais automobiliais – taps Vyriausybės politikos priešu. Galima suprasti, kad jiems vargiai pavyks įveikti ir techninės apžiūros patikrinimą.
Iš Kalvarijos į Marijampolę reikalų susitvarkyti atvažiavęs Petras jau dabar vairuoja maždaug dvidešimties metų senumo fordą: „Kaip jūs galvojat, labai teršiat aplinką? — Aš nežinau, man normaliai eina. — Technikinę praeinat be problemų? — Praeinu. Praeinu be jokių problemų.“
Vyras turi negalią, sako, be mašinos neišsiverstų. O valdžios karą senoms mašinoms stebi ramiai:
„Pirksim naują, ką darysi. — O turit iš ko pirkti naują? — Turim, rasim. — Tai jau dabar pirkit. — Tai pirksim gal… dar biškį technikinę turi, tai reikia davaryti iki galo, o paskui jau pirksim naują.“
„Pirksim kitą. — Kokią pirksit? — Nu aš kaip ūkininkas, geresnės man reikia. Džipo. Sutaupysim ir pirksim kitą.“
Politiniai oponentai Vyriausybės planą kritikuoja – sako ne visi turi pinigų naujai mašinai, tad reikia suteikti žmonėms realias alternatyvas.
„Tos alternatyvos, tokios, kaip elektromobilių įsigijimas, prieinamumas žmonėms turėtų būti realus. Ir kol daugiabučiuose namuose gyvenantys žmonės negalės krautis elektromobilių, tikrai elektromobilių Lietuvoje neatsiras, nepaisant visų ambicingų planų“, – tikina socialdemokratas, Aplinkos komiteto narys Linas Jonauskas.
Nors naujų automobilių gatvėse ir daugėja, bet šalies mašinų parkas vis dar išlieka gana senas – „Regitra“ skelbia, kad lengvųjų automobilių vidutinis amžius yra 16 metų. Daugiausia važinėja dyzelių, virš milijono. Hibridinių, varomų ir benzinu ir elektra, mašinų šalyje registruota virš 40-ies tūkstančių, o vien tik elektrinių – vos 6 tūkstančiai.
„Iš esmės už 5 metų elektromobiliai kainuos tiek pat, kiek dyzeliniai, benzininiai, tai už 5 metų reikia pasakyti, kad tie automobiliai, kurie dalyvauja jau 20 metų eisme, tik išskirtiniais atvejais gali būti registruoti“, – kalba S. Gentvilas.
Ką apie tokį sprendimą mano gyventojai? Štai, ką jie sako:
„Nu senas mašinas ir dyzelius, tai manyčiau, kad jo.“
„Va dviratį turiu, tokį seną turiu, susiremontuosiu ir važinėsiu.“
„Visi einam ekologiškai, kad būtų, mažiau chemijos išleista į gamtą, tai manau, kad reikia ir čia.“
„400 beveik negaunu, tai iš kur mes nusipirksim tą mašiną dabar? Kodėl nežiūri žmonių gerovės, kodėl tik sau žiūri, saujelė uždirbantys tiek daug, o ką mes gaunam, visą gyvenimą dirbę?“
„Kiek reikėtų, kad pridėtų prie mašinos jums, kad nusipirktumėt? — Jei norėčiau, kad gerą… reikėtų 10 gabaliukų. 10 gabaliukų, dar 10 pridėjus, tada normali jau išeitų, panašesnė.“
Dabar Lietuvoje galioja vienkartinis mašinų registracijos mokestis, apskaičiuojamas pagal išmetamo CO2 kiekį. Simonas Gentvilas norėjo įvesti ir kasmetinį mokestį, bet Seimas jo idėjai nepritarė. Ministras sako bent kol kas prie naujo mašinų mokesčio grįžti neplanuojantis.
„Visuomeninis transportas nemokamas turėtų būti, kuris iš esmės būtų paskatinimas žmonėms atsisakyti tų taršių automobilių“, – tvirtina L. Jonauskas.
Vyriausybė planuoja iki 2030-ųjų Lietuvoje įrengti 60 tūkstančių elektromobilių įkrovimo stotelių – tam skirs paramą. Taip pat planuoja ir toliau mokėti pinigus už senų mašinų naikinimą, naujų, netaršių įsigijimą.
Kaip tiksliai Vyriausybė sunkins gyvenimą senų mašinų savininkams, anot Aplinkos ministro, paaiškės po kelių metų.