Vis tik baudos policija jam neišrašys. Europoje prasidėjo judumo savaitė. Gyventojai kviečiami savo automobilius palikti garažuose, o vietoj to rinktis draugiškesnes gamtai transporto priemones.
Būtent taip pasielgė ir prezidentas Gitanas Nausėda. Į darbą jis važiuoja mindamas dviratį, kaip ir trys jo apsaugininkai. Tačiau nepaisant to, kad prezidentas važiuoja dviračiu – gamtai nuo to lengva netampa. Policijos kortežas – keli Nausėdą turintys saugoti automobiliai ir jo limuzinas – į Prezidentūrą važiuoja įprastu maršrutu, nuo Pavilnio link centro.
Prezidentas stabteli Maironio gatvėje, prie Adomo Mickevičiaus paminklo ir pakviečia visus rinktis dviratį, judėjimą ir taip saugoti gamtą.
„Nuostabus rudens rytas, ir nuotaika gera, kompanija gera, oras geras, ir dviratis tikrai pradėjo vaidint svarbų vaidmenį mano gyvenime turbūt prieš keletą metų, gal ir tas darbo ritmas, kuris dabar mane yra užklupęs, labai geras būdas atsispirti fiziniam, dvasiniam krūviams“, – kalba G. Nausėda.
Tiesa, ne visiems prezidentams sekasi važiuoti dviračiu. 79-rių JAV lyderis Joe Biden’as šią vasarą nesėkmingai bandė nulipti nuo dviračio po pasivažinėjimo netoli savo namų Delavero valstijoje. Tačiau Gitanas Nausėda džiaugiasi, kad sostinės gatvių infrastruktūra dviračiams smarkiai pagerėjo, bet esą viešasis transportas – perkrauti autobusai ir troleibusai turėtų smarkiai tobulėti. Prezidentas skatina visus kuo daugiau judėti – vaikščioti pėstute, važinėtis dviračiais, paspirtukais.
„Ši iniciatyva europinė mums tikrai labai prie širdies, atliepia mano žaliosios Lietuvos principams ir vizijai. Ir mes tą pradėjome iniciatyvą jau prieš 2 metus, ir pirmas judumo iššūkis susilaukė nemažai dėmesio iš pasaulio lietuvių, iš čia gyvenančių žmonių“, – teigia G. Nausėda.
O ir parlamentaras, Darbo partijos pirmininkas Andrius Mazuronis į Seimą atvažiavo su dviračiu, tačiau jis sako, judrumo savaitė yra niekuo dėta. Jis į Parlamentą taip atvažiuoja visada.
„Ir per lietų, ir per sniegą, ir per plikledį. Ne tik malonumas, sveikatinimo priemonė, tačiau ir viena efektyviausių transporto priemonių gyvenant aplink centrą. Praktine prasme, kur bereikia, tu nuvyksti greičiau, išvengi kamščių, pasimėgauji aplinka“, – tikina A. Mazuronis.
Tačiau parlamentaras atskleidžia – dviračiai nėra populiari transporto priemonė tarp parlamentarų.
„Iš 141 parlamentaro – 3 važiuojam dviračiais – aš, Morgana ir Vytautas Mitalas“, – sako A. Mazuronis.
„Matau Andriaus Mazuronio dviratį, Morganos Danielės dviratį, kartais aš ir savo pasistatau, daugiau nelabai matau Seimo narių, kurie dviračius mina, gal pėsčiom vaikšto“, – sako V. Mitalas.
Paklausėme lietuvių, kaip jie juda:
„Labai nepavyzdingai nuskambėsiu, neatsisakau, dabar einu į automobilį. Bet stengiuosi judėti, pasivaikščioti, automobilį toliau pastatyti.“
„Renkuosi viešąjį transportą, dėl to, kad infliacija, kuro kainos, tai pasvėrus visas aplinkybes – tiek viešasis, tiek paspirtukai yra gera alternatyva.“
„Kodėl su mašina renkatės važiuot? – Su dviračiu iki Tauragės truputį atstumo yra. Vilniuj tai tenka su autobusu važinėtis.“
„Kodėl ne paspirtuku? Ne dviračiu? – Patogiau taip.“
„Kam važiuoti dviračiu, jei netolimą maršrutą galima nueiti pėstute.“
„Aš automobilio neturiu, su lazdom į darbą, iš darbo, vien tas judesys eina. –Kodėl tai svarbu? – Sveikatai, viskam padeda.“
„Gal irgi automobilį iškeitėt? – Pastatėm automobilį ir važiavom su autobusu į darbą. – Gerai, praėjom pro Laisvės aikštę gražią mūsų.“
Pėsčiom į darbą šiandien atėjo ir daugybė prezidentūros tarnautojų, o paskui juos dviračiu atvažiuoja ir prezidentas, tiesa, jis pažeidžia kelių eismo taisykles. Nedėvi šviesą atspindinčios liemenės. Žibinto šviesų dviračio priekyje taip pat nėra, jis dega tik pas vieną jo apsaugininką.
Tiesa, Prezidentas už tai nubaustas nebus.
„Respublikos prezidentas už administracinius nusižengimus negali būti traukiamas atsakomybėn, jis turi neliečiamybę“, – aiškina Lietuvos policijos atstovas Ramūnas Matonis.
Lietuvoje judrumo savaitėje dalyvaus 41 miestas ir miestelis. Iš viso pasaulyje dalyvauti joje užsiregistravo pustrečio tūkstančio Europos miestų iš 45 pasaulio valstybių.