Pataisos Seimui bus pateiktos gegužės 9-ąją, pusšimtis Seimo narių siūlo skubos tvarka apsvarstyti ir lengvatos pratęsimo galimybę.
Konservatorius Mykolas Majauskas mano, kad šildymo lengvata turėtų būti pratęsta „Tokia lengvata turėtų galioti mažiausiai iki 2020 metų. Priežastys yra kelios ir labai paprastos: šia lengvata naudojasi maždaug 700 tūkst. gyventojų. Nors dalis jų yra turtingi žmonės ir neturėtų gauti šios lengvatos, bet absoliuti dauguma žmonių, tai yra, viduriniosios klasės paprasti gyventojai, kuriems ir yra skirta ši lengvata. Tai norėdami atimti iš turtingų žmonių šią lengvatą, kitu lazdos galu smogtume ir muštume 95 proc. ar dar daugiau daugiabučių namų gyventojų, kuriems šita lengvata ir turėtų likti, ir turėtų galioti. O turėtų galioti dėl paprastos priežasties. Centrinis šildymas yra privalomas, tu atsijungti jo negali. Jis vis dar yra labai brangus ir nekonkurencingas, neefektyvus, nes didelė daugiabučių namų dalis yra nerenovuoti. Tol, kol nebus išspręstas centrinio šildymo kainos ir efektyvumo klausimas, tol ši lengvata turėtų galioti“, - sako M. Majauskas.
Anot parlamentaro, siūlymai didinti kompensacijas tikslo nepasiektų. „Tai paverstų „pašalpiniais“ dar 100 tūkst. gyventojų, kuriuos priverstų su kepure rankoje stovėti prie seniūnijos ir pildyti socialinės paramos prašymą“, - sakė M. Majauskas.
Parlamentaras atkreipia dėmesį, kad PVM surenkama daugiau, nei planuota. „Teigiama, kad panaikinus šią lengvatą būtų surenkama daugiau, o tai yra netiesa tuo požiūriu kad savivaldybėms reikėtų kompensuoti. Jeigu yra kompensuojama gyventojams, kompensacija turėtų keliauti iš valstybės biudžeto savivaldybėms, kad jos turėtų pinigų tą kompensaciją suteikti žmonėms. Tai tie paskaičiavimai, mano manymu, nėra iki galo korektiški“, - teikia konservatorius.
Šio įstatymo pataisą Algirdas Butkevičius vadina iš dalies politine, tačiau reikalinga dėl socialinės atskirties mažinimo. „Socialinę atskirtį mažina keletas dalykų – atlyginimų auginimas ir mokesčių sistema. PVM lengvatos šildymui panaikinimas kai kuriems žmonėms būtų kaip neigiamas rezultatas“, - teigia socialdemokratas.
Tam buvęs premjeras siūlo pilną socialinį paketą, įskaitant minimalios mėnesinės algos didinimą.
Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos prezidentas Vytautas Stasiūnas mano, kad PVM lengvata šildymui turėtų likti. „Kadangi gyventojai ne patys statėsi butus, o statė valstybė, tai pagal mūsų nuomonę, valstybė turi padėti tuos namus renovuoti, kad būtų sumažintas šilumos suvartojimas ir mokėjimai būtų maži. Kol gyventojai gyvena tokios būklės namuose, tai aišku, kad naikinti šią lengvatą yra neteisinga“, - sako V. Stasiūnas.
Tam prieštarauja finansų ministras Vilius Šapoka, palaikydamas Vyriausybės nuomonę. „Šita lengvata nėra socialiai teisinga. Tokią pinigų sumą galima panaudotu žymiai efektyviau, tikslingai nukreipiant žmonėms, kurie labiausiai skursta“, - sako ministras.
Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo pakeitimus Seimo seniūnų sueiga buvo įtraukusi į šio ketvirtadienio posėdžio darbotvarkę, bet Seimas jį išbraukė, nes nuo jų svarstymo komitete nėra praėjusios 24 valandos, kaip to reikalauja Seimo statutas.
Pataisomis siūloma kompensacijos mokėti šeimoms, kurių išlaidos šildymui siektų 15 proc., o ne 20 proc. visų pajamų. Tačiau jeigu savivaldybės turėtų lėšų, šią ribą jos pačios galėtų nuleisti iki 10 proc. Tam yra pritarė Biudžeto ir finansų bei Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetai.
Jeigu Seimas tokiai tvarkai pritartų, kompensacijos būtų skaičiuojamos, iš šeimos pajamų atėmus valstybės remiamas pajamas, kurios vienam asmeniui sudaro 102 eurus. Valdžia turi planų šį dydį didinti iki 129 eurų.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skaičiavimais, nustačius 15 proc. ribą, papildomai biudžete reikėtų rasti 14,3 mln. eurų, o kompensacijas gautų 257 tūkst. asmenų. Pirmąjį šių metų ketvirtį kompensacijas gavo apie 92 tūkst. žmonių, o išmokos siekė apie 17 mln. eurų.
Šiuo metu įstatyme numatyta, kad lengvatinis 9 proc. PVM šildymui nustos galioti birželio 1 dieną ir nuo šios datos bus taikomas įprastas 21 proc. tarifas.