Prieštaringai vertinama „Gender Loops“ metodika neatitinka šio projekto tikslų, o ikimokyklinukai tokiam švietimui per jauni, teigia tyrimą atlikusi vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė.
Kontrolierė aiškina pritarianti Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) sudarytos darbo grupės išvadoms dėl „Gender Loops“ projekto.
„Šiame projekte yra supainiotos lyčių lygybės bei diskriminacijos dėl lytinės orientacijos sąvokos ir jų turinys, taip pat mokymo priemonės „Priemonių rinkinys lyčių lygybės sąmoningumo stiprinimui ikimokyklinio ugdymo įstaigose“ neatitinka pavadinimo. (...) Sukurtų produktų turinys neatitinka paties projekto tikslų: be moterų ir vyrų lygybės (lyčių lygybės) propagavimo ir mokymo projektu siekta skatinti tolerancijos netradicinės lytinės orientacijos asmenims ugdymą“, - teigiama tyrimo išvadose.
Pasak kontrolierės, jokia ikimokyklinio ugdymo programa negali būti naudojama ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, jei jos nepatvirtina švietimo tiekėjas (savivaldybė). Tuo metu, anot R. Šalaševičiūtės, tyrimo metu negauta duomenų, kad projekto partneris Lietuvoje - Socialinių inovacijų fondas - būtų kreipęsis į savivaldybes, siūlydamas projekto produktus apsvarstyti ir įtraukti į ikimokyklinio ugdymo programas.
Projekto metu, kaip rašoma išvadose, sukurti produktai tik iš dalies atitinka Pasirengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programos nuostatas ir reikalavimus - neatsižvelgta į vaikų brandos lygį, nepakankamai išsakoma darnia santuoka pagrįstos šeimos vertybinė nuostata ir panašiai, todėl šie metodai negalėjo būti taikomi ikimokyklinio ugdymo įstaigose.
Tačiau atlikus tyrimą konstatuojama, jog šis priemonių rinkinys ikimokyklinio ugdymo įstaigose nebuvo taikomas, pagal priemones nebuvo apmokyti pedagogai, ir Socialinių inovacijų fondas vaiko teisių nepažeidė.
Kovo pabaigoje ŠMM sudaryta darbo grupė paskelbė, jog prieštaringai vertinama projektui nebuvo skirtos lėšos nei iš valstybės bei savivaldybių biudžetų, nei iš Lietuvai skirtos Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramos, programoje nedalyvavo savivaldybės ir ji ikimokyklinukų nepasiekė.
Darbo grupės išvadose pažymima, kad projektą „Gender Loops: vaikų ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojų švietimas bei mokymas lyčių lygybės integravimo strategijos tematika“ atrinko ir finansavo ES „Leonardo da Vinči“ programos Vokietijos Nacionalinė agentūra. Projekto partneriai buvo KADAV (Turkija), Cheronos universitetas (Ispanija), Oslo universiteto koledžas (Norvegija) ir Socialinių inovacijų fondas (Lietuva).
Projekto metu Socialinių inovacijų fondas tvarkė „Gender Loops“ projekto tinklalapį, išleido informacinį lankstinuką, atliko analizę ir kokybinį tyrimą, taip pat išvertė tris projekto koordinatoriaus pateiktas priemones.
Pasak ŠMM, nepriklausomi ekspertai nustatė, kad mokymo priemonės „Priemonių rinkinys lyčių lygybės sąmoningumo stiprinimui ikimokyklinio ugdymo įstaigose“ metodologija vadovaujasi abejotina teorine pozicija, o lyčių lygybei aiškinti ikimokyklinio amžiaus vaikams siūlomi netinkami būdai. Pateikta medžiaga daugeliu atveju prieštarauja Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programai. Naudojamų terminų „lyčių lygybė“, „lytinis sąmoningumas“, „lyčių lygybės integravimas“ turinys, anot ekspertų, neatitinka Lietuvoje ir tarptautiniu mastu naudojamų šių sąvokų turinio.
„Gender Loops“ projektas sukėlė diskusijas, paaiškėjus, kad joje numatyta vaikams aiškinti apie netradicinę seksualinę orientaciją - sekti pasakas apie vienas kitą įsimylėjusius princus, kurie susituokė ir tapo Karaliumi ir Karaliumi.
Kovo mėnesį žiniasklaida pranešė, kad „Gender Loops“ Lietuvos darželinukams esą siūlo pasakoti apie homoseksualumą.
Projekto ataskaitose buvo minima, kad pagal šią metodiką vien Vilniuje esą yra apmokyta 320 vaikų darželių auklėtojų.