17-metis Haroldas iš Vilkaviškio jau pusantrų metų vairuoja vis dažniau Lietuvos keliuose sutinkamą mažo galingumo automobilį. Tokias, AM kategorijos mašinas pagal dabartinius šalies įstatymus gali vairuoti visi 15 metų sulaukę paaugliai. Vaikinas važiuoja iki už dešimties kilometrų nuo namų esančios mokyklos ir iš jos, tvarko kitus reikalus. Tad, sako, yra nepriklausomas nuo autobuso grafiko ar tėvų darbo laiko.
„Šiek tiek važinėjau po kiemą, tai tėtis, mama mokė. O su šita mašina išmokau pats. Parodė kaip viskas veikia, bet mokinausi pats“, – teigė Haroldas Mockevičius.
Tiesa, maksimalus mašinos greitis vos 45 km/h, tad ja negalima važiuoti greitkeliais ir magistrale. Todėl Haroldas vairuoja tik gyvenvietėse ir plentuose tarp jų. Norintiems tokius automobilius vairuoti nepilnamečiams nereikia išlaikyti jokio praktinio egzamino. Tik teoriją. Gauni dokumentą ir pirmyn į gatves. Net jei tau vos penkiolika.
„Buvo vienas nedidelis eismo įvykis, kai įvažiavau į kito automobilio galą. Nei aš nukentėjau, nei kitas žmogus, tik mašina“, – pasakojo vairuotojas.
Ir tokių kaip Haroldas Lietuvoje pernai buvo 700, o šiemet jau net 1300. Tad 4–15 tūst. eurų ar daugiau kainuojančių automobiliukų ir jų nepilnamečių vairuotojų sparčiai daugėja. Dalis kitų vairuotojų, sakė pamatę tokias mažas mašinytes ir supratę, kad jas vairuoja tik teorines žinias įgiję nepilnamečiai, stengiasi nuo tokių laikytis kuo atokiau.
Gatvėje kalbintų vairuotojų nuomonės nesutapo:
„Įgūdžių neturi. Ir keliuose jie labai manevruoja ir prisidaro labai daug avarijų. – Esat pastebėjus? – Tikrai taip. Pažįstamų vaikai tokių pat metų išsilaiko teises, pradeda važiuoti ir galvoja, kad jie labai čia sugeba, bet, iš tikrųjų, tai nereikėtų [vairuoti] tokių metų.“
„Iš tikrųjų nebaisu, nes kelių eismo taisyklių laikosi. Jei nesilaikytų, tai būtų baisu.“
„Per anksti. Jie gi nemąsto per daug. Nes jau suaugęs vairuotojas pridirba, ane? O ką penkiolikos metų?“
Baiminasi, kad vairuotojams trūksta įgūdžių
Tad, norėdami tokią situaciją bent šiek tiek pakeisti, Klaipėdos Ernesto Galvanausko profesinio mokymo centras pirmasis Lietuvoje savo iniciatyva pradeda organizuoti praktinio vairavimo kursus visiems nepilnamečiams, kurie pageidaus išmokti vairuoti mažuosius automobilius.
„Mes pradėsime jau nuo šiandien, tiems, kurie pageidauja, siūlysime mokytis praktinio vairavimo būtent gatvėje, judriose vietose ir taip pat mūsų autodrome ant slidžių dangų ir, aišku, konkrečiose vairavimo aikštelėse. Manau, tėvai turi jaustis saugūs, kad vaikas išmoko ne tik teoriškai, bet ir praktiškai vairuoti mašiną“, – įsitikinusi centro direktorė Dalia Martišauskienė.
Mokomąjį automobiliuką, savomis lėšomis, pagal panaudos sutartį, centrui padovanojo bendrovė „Klaipėdos rajono energija“. Jos vadovas sakė, kad mintis kilo iš gyvenimo. Vyras tokį automobilį nupirko savo sūnui, o tada sužinojo, kad šis vairuos be jokio praktikos egzamino.
„Man tai atrodo visiškai nenormalu, kad Lietuvoje taip yra, nesaugu. Gatvėse šitų automobiliukų daugėja, jie populiarėja, sūnui puikiai sekasi, bet mes Klaipėdos rajone neradom galimybės jo papildomai pamokyti to praktinio vairavimo“, – tikino Marius Žilius.
Ir iš tiesų, vairuoti tokius automobilius nepilnamečius gali mokyti tik giminaičiai. Ne paslaptis, kad dažnai tokiu atveju artimieji perduoda pasenusias ar jau asmeniniais įpročiais paremtas žinias. O tai atsiliepia bandant išlaikyti teises įprastam automobiliui.
„Kai laiko B kategorijos egzaminą labai dažnai įgūdžiai yra susiformavę ir tie įgūdžiai dažnai būna ne tokie, kokie turėtų būti ir jie neišlaiko“, – tvirtino Transporto skyriaus vedėja Dalia Budginienė.
Policijos teigimu, avarijų ar kitų incidentų su tokiais automobiliukais per metus visoje šalyje pasitaiko vienetai. Tiesa, pareigūnai, jei vairuotojai nesikreipia, nefiksuoja smukių avarijų.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.