Jevgenijus Bardauskas, Aurelija Malakauskaitė, LRT Televizijos naujienų tarnyba, LRT.lt
Ekonomistų teigimu, jei Rusijos taikoma griežtesnės Lietuvos vežėjų patikra pasienyje užsitęs, Lietuvos ekonomikos laukia sunkūs laikai. Vyriausybei gali tekti karpyti išlaidas arba didinti biudžeto deficitą. Premjeras sako, kad Lietuva dėl Rusijos transporto ribojimų ketina kreiptis į Europos Komisiją.
Sugriežtinta automobilių su lietuviškais numeriais patikra Rusijos pasienyje toliau tęsiasi. Per praėjusią parą, pasieniečių duomenimis, per keturis kontrolės punktus pasienyje su Kaliningradu pravažiavo tik apie pusšimtis lengvųjų automobilių, kai įprastai pralaidumas yra dešimt kartų didesnis. Lietuviškų krovininių automobilių į Rusija įvažiavo dar mažiau – 8, kai, pavyzdžiui, Rusijos vežėjų į Lietuvą – daugiau kaip 200. Eilės nusidriekė ir Latvijos-Rusijos pasienyje, per kurį taip pat keliauja Lietuvos vežėjai.
Rusijos pasieniečiai teigia, nesklandumų priežastis – muitinės procedūros, tačiau Rusijos muitinės vadovas pareiškė, kad automobilių su lietuviškais numeriais patikra savaitgalį sugriežtinta, nes esą Europos Sąjungos šalys per Lietuvą gabena produkciją, kuriai paskelbtas importo embargas. Premjeras jau pareiškė, kad dėl šių trikdžių gali įvykti didžiulių Lietuvos ekonomikos pokyčių. Tokios pat nuomonės laikosi ir ekonomistai. Gitano Nausėdos manymu, jei transporto srautų stabdymas tęsis neilgai, padariniai nebus skaudūs, priešingu atveju – Lietuvos ekonomikos laukia sudėtingas laikotarpis.
„Transporto sektorius yra svarbus Lietuvos ekonomikos sektorius, mokantis ir nemažai pinigų į valstybės biudžetą. Jeigu mes pripažįstame, kad 2015 m. biudžetas ir taip buvo sudarytas remiantis tokiomis gana šviesiomis makroekonominėmis prognozėmis, tai bet koks menkiausias arba vidutinės reikšmės veiksnys, kuris gali pabloginti mūsų ekonomikos situacija, jau yra svarbus“, – sako SEB vyriausiasis ekonomistas dr. G. Nausėda.
Jo teigimu, Rusijos taikomi ribojimai kelia pavojų kitais metais negauti tiek pajamų, kiek suplanuota, todėl Vyriausybei gali prireikti karpyti išlaidas arba didinti biudžeto deficitą, bet šis sprendimas atidėtų politikų planus 2016 m. turėti subalansuotą biudžetą.
„Kuo daugiau tokių stikliukų, besimėtančių kelyje, tuo [didesnė] rizika, kad mums tiesiog ne tai, kad nepavyks pasiekti subalansuoto biudžeto, bet ir mažinti fiskalinį deficitą kiekvienais metais gali tapti pakankamai sudėtinga“, – tikina G. Nausėda.
Premjeras teigia, kad Lietuva dėl Rusijos transporto ribojimų ketina kreiptis į Europos Komisiją.
„Šiuo metu diskutuojame, kalbamės, ieškome galimybių, kaip tą problemą spręsti, didinant ir spartinant Europos Sąjungos lėšų panaudojimą ateinančiais metais. Taip pat esame numatę kreiptis į Europos Komisiją. Kiek šiandien girdėjau, tą jau padarė asociacija „Linava“. Kreipimasis turėtų vykti gruodžio 3 dieną“, – sako Ministras Pirmininkas Algirdas Butkevičius.
Seimas kreipėsi į Europos Komisiją prašydamas skubios paramos ir Lietuvos žemdirbiams, kurie patiria nuostolių dėl Rusijos embargo.