Šaltinis:
Automanas.lt
REKLAMA
Nors mūsų kaimynėje Lenkijoje yra kelios didžiųjų automobilių gamintojų fabrikai, tačiau kadaise Lenkai galėjo didžiuotis turėdami nacionalinį automobilių gamintoją.
„FSO“ arba Fabryka Samochodów Osobowych buvo įkurta ir duris atvėrė 1951 metais. Nors šioje gamykloje buvo surenkami „GAZ M20“ analogai su „Warszawa“ vardu, tačiau kompanijos valdyba vos po vienerių veiklos metų pradėjo kurpti planus kaip turėtų atrodyti pirmasis tikras lenkiškas automobilis.
Pirmasis tikras, lenkų inžinierių sukurtas produktas pirmąjį pavidalą įgavo 1953 metais. „FSO“ nenorėjo nutraukti „GAZ“ analogų gamybos, tačiau norėjo papildyti gamą mažu, kompaktišku ir pigiu automobiliu. Projektavimo, kūrimo ir testavimo darbai užtruko iki 1956 metų pabaigos. Pirmasis serijinei gamybai paruoštas modelis buvo pristatytas 1957 metų pavasarį. „FSO“ kompanija didžiavosi tuo, jog automobilis buvo sukurtas šioje kompanijoje dirbančių inžinierių.
„Syrena“ vardu pavadintas automobilis buvo gaminamas nuo 1957 iki net 1983 metų. Per visą šį laikotarpį „FSO“ pagamino net 521,311 „Syrena“ vienetų. Tokį ilgą laiko tarpą automobilis serijinėje gamyboje išbuvo ne tik dėl savo populiarumo, bet ir dėl nuolatinio „FSO“ inžinierių atkaklumo tobulinant „Syrena“ modelį.
Nors mažasis automobilis ir buvo populiarus, tačiau „FSO“ patirdavo nežmoniškus nuostolius, kurie kompaniją vedė link bankroto. Lenkijos valdžia tai suvokdamas, pradėjo ieškoti įtakingo ir visam pasauliui žinomo automobilių gamintojo, kuris norėtų savo produktus gaminti „FSO“ gamykloje.
1965 metais Lenkijos vyriausybė ir didžiausias Italijos automobilių gamintojas „Fiat“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį, kurioje „FSO“ gauna leidimą gaminti modernius „Fiat“ markės automobilius. Puikus šios partnerystės produktas yra „Polski Fiat 125p“, kuris iš esmės buvo truputėlį paprastesnė „Fiat 125“ modelio versija. Lenkiškas analogas turėjo paprastesnius ir ne tokius modernius „Fiat 1300/1500“ komponentus. Tai leido sumažinti galutinė automobilio kainą. Vėliau šis modelis buvo eksportuojamas ir į Vakarų Europą kaip „Fiat 125p“.
Pirmasis kompanijos lūžis įvyko 1978 metais, kai kompanija pristatė naują „Polonez“ modelį. Penkerių durų kompaktiškas hečbekas turėjo senojo „Fiat 1300/1500“ komponentus, tačiau galėjo pasigirti Giorgetto Giugiaro sukurtu eksterjeru. Šis „FSO“ modelis buvo pirmasis markės produktas, kuris buvo eksportuojamas į Vakarų Europą su „FSO“ ženkliuku.
Restruktūrizacija
Prasidėjus neramumams visoje Tarybų Sąjungoje, Lenkijos vyriausybė nusprendė privatizuoti „FSO“ ir surasti naują partnerį, kuris galėtų padėti kompanijai išgyventi artėjančią Tarybų Sąjungos griūtį. Kaip bebūtų keista, tačiau Lenkijos vyriausybė kalbėjo su „BMW“, „Mercedes Benz“, „Ford“ ir net „Toyota“, tačiau visos pastangos buvo bevaisės iki pat 1994 metų. Lenkijos vyriausybė pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „General Motors“ koncernu, kurio dėka „FSO“ gamykloje buvo surenkami pirmosios kartos „Opel Astra“. Nepraėjus net vieneriems metams po Lenkijos vyriausybės ir „General Motors“ partnerystės įteisinimo, „FSO“ buvo parduota jau neegzistuojančiai „Daewoo“ kompanijai.
Iš pradžių „Daewoo“ naujoje gamykloje surinkinėjo tik du modelius : „Tico“ ir „Espero“. Normali automobilių gamybą prasidėjo 1997 metais, kai nuo konvejerio pradėjo riedėti „Daewoo Lanos“ ir „Daewoo Matiz“ modeliai. Lenkijoje esančioje gamykloje vėliau buvo gaminami „Nubira“, „Leganza“, „Korando“, „Musso“ ir „Chairman“ modeliai. Lygiagrečiai šalia modernesių automobilių, buvo gaminamas ir „Polonez“ modelis. Nors automobilis kasmet buvo modernizuojamas ir tobulinamas, tačiau smunkanti modelio paklausa privertė „Polonez“ gamybą 2002 metais.Kritimas žemynNaujieji „FSO“ šeimininkai veidu į purvą nukrito 2000 metais, kai „Daewoo“ kompanija paskelbė bankrotą. Kai bankroto administratoriai pradėjo pardavinėti „Daewoo“ turtą, automobilių gamyklomis susidomėjo vienas didžiausių koncernų pasaulyje - „General Motors“. Nors „General Motors“ įsigijo visą automobilių diviziją, tačiau primygtinai atsisakė įsigyti lenkiško kraujo turinčią „Daewoo“ gamyklą Varšuvoje. „FSO“ neturėdama šeimininkų sugrįžo atgal į Lenkijos vyriausybės rankas. Jos atstovai sutarė su „General Motors“ netolimoje Varšuvoje esančioje gamykloje surinkinėti „Lanos“ ir „Matiz“ modelius iki 2007 metų.
Kol „FSO“ gamykloje buvo surenkami nauji automobiliai, Lenkijos valdžia aktyviai ieškojo naujų partnerių ar net savininkų vėl nepriklausomai tapusiai „FSO“. Lenkijos valdžia buvo pradėjusi derybas net su „MG Rover“, kuri domėjosi „FSO“ gamykla. Tačiau naujieji „MG Rover“ partneriai iš Kinijos britams pagrasino, jog nutrauks finansavimą, jeigu „MG Rover“ nuspręs įsigyti „FSO“. Keista, bet lygiai po metų, kai Lenkijos vyriausybė pradėjo derybas su „MG Rover“, didžiausias nepriklausomas automobilių gamintojas D.Britanijoje paskelbė bankrotą.
Vienintelė kompanija parodžiusi susidomėjimą „FSO“ buvo Ukrainoje įsikūrusi „UkrAvto“. Ši kompanija Ukrainoje surinkinėdavo įvairiausio plauko automobilius skirtus Ukrainos rinkai. Lenkijos valdžiai neliko nieko kito, o tik dar kartą parduoti „FSO“ investuotojui iš užsienio.
2006 metais, naujoji „FSO“ šeimininkė pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „General Motors“, kuri sutiko gaminti mažuosius „Chevrolet Aveo“ senojoje „FSO“ gamykloje. „UkrAvto“ sutarė su amerikonais, jog reikia įkurti naują įmonę, kurioje 40 procentų akcijų atitektų „General Motors“ koncernui.
Lenkijoje mažieji „Chevrolet Aveo“ buvo gaminami iki 2011 metų vasario. „FSO“ valdyba nesugebėjo pasiūlyti tinkamų sąlygų „General Motors, kuri ieškojo namų naujos kartos „Chevrolet Aveo“ modeliui. Sustojus gamyklos konvejeriui, „FSO“ dirbę 1,800 žmonių buvo išleisti nemokamų atostogų arba atleisti. Tuometiniai kompanijos savininkai norėdami atsikratyti didelio galvos skausmo, nusprendė gamyklą ir likusią „FSO“ teritoriją parduoti.
Paskutiniai pastatai buvo parduoti arba nugriauti 2011 metų vasarą.
Nors mūsų kaimynėje Lenkijoje yra kelios didžiųjų automobilių gamintojų fabrikai, tačiau kadaise Lenkai galėjo didžiuotis turėdami nacionalinį automobilių gamintoją.
„FSO“ arba Fabryka Samochodów Osobowych buvo įkurta ir duris atvėrė 1951 metais. Nors šioje gamykloje buvo surenkami „GAZ M20“ analogai su „Warszawa“ vardu, tačiau kompanijos valdyba vos po vienerių veiklos metų pradėjo kurpti planus kaip turėtų atrodyti pirmasis tikras lenkiškas automobilis.
Pirmasis tikras, lenkų inžinierių sukurtas produktas pirmąjį pavidalą įgavo 1953 metais. „FSO“ nenorėjo nutraukti „GAZ“ analogų gamybos, tačiau norėjo papildyti gamą mažu, kompaktišku ir pigiu automobiliu. Projektavimo, kūrimo ir testavimo darbai užtruko iki 1956 metų pabaigos. Pirmasis serijinei gamybai paruoštas modelis buvo pristatytas 1957 metų pavasarį. „FSO“ kompanija didžiavosi tuo, jog automobilis buvo sukurtas šioje kompanijoje dirbančių inžinierių.
„Syrena“ vardu pavadintas automobilis buvo gaminamas nuo 1957 iki net 1983 metų. Per visą šį laikotarpį „FSO“ pagamino net 521,311 „Syrena“ vienetų. Tokį ilgą laiko tarpą automobilis serijinėje gamyboje išbuvo ne tik dėl savo populiarumo, bet ir dėl nuolatinio „FSO“ inžinierių atkaklumo tobulinant „Syrena“ modelį.
Nors mažasis automobilis ir buvo populiarus, tačiau „FSO“ patirdavo nežmoniškus nuostolius, kurie kompaniją vedė link bankroto. Lenkijos valdžia tai suvokdamas, pradėjo ieškoti įtakingo ir visam pasauliui žinomo automobilių gamintojo, kuris norėtų savo produktus gaminti „FSO“ gamykloje.
1965 metais Lenkijos vyriausybė ir didžiausias Italijos automobilių gamintojas „Fiat“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį, kurioje „FSO“ gauna leidimą gaminti modernius „Fiat“ markės automobilius. Puikus šios partnerystės produktas yra „Polski Fiat 125p“, kuris iš esmės buvo truputėlį paprastesnė „Fiat 125“ modelio versija. Lenkiškas analogas turėjo paprastesnius ir ne tokius modernius „Fiat 1300/1500“ komponentus. Tai leido sumažinti galutinė automobilio kainą. Vėliau šis modelis buvo eksportuojamas ir į Vakarų Europą kaip „Fiat 125p“.
Pirmasis kompanijos lūžis įvyko 1978 metais, kai kompanija pristatė naują „Polonez“ modelį. Penkerių durų kompaktiškas hečbekas turėjo senojo „Fiat 1300/1500“ komponentus, tačiau galėjo pasigirti Giorgetto Giugiaro sukurtu eksterjeru. Šis „FSO“ modelis buvo pirmasis markės produktas, kuris buvo eksportuojamas į Vakarų Europą su „FSO“ ženkliuku.
Restruktūrizacija
Prasidėjus neramumams visoje Tarybų Sąjungoje, Lenkijos vyriausybė nusprendė privatizuoti „FSO“ ir surasti naują partnerį, kuris galėtų padėti kompanijai išgyventi artėjančią Tarybų Sąjungos griūtį. Kaip bebūtų keista, tačiau Lenkijos vyriausybė kalbėjo su „BMW“, „Mercedes Benz“, „Ford“ ir net „Toyota“, tačiau visos pastangos buvo bevaisės iki pat 1994 metų. Lenkijos vyriausybė pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „General Motors“ koncernu, kurio dėka „FSO“ gamykloje buvo surenkami pirmosios kartos „Opel Astra“. Nepraėjus net vieneriems metams po Lenkijos vyriausybės ir „General Motors“ partnerystės įteisinimo, „FSO“ buvo parduota jau neegzistuojančiai „Daewoo“ kompanijai.
Iš pradžių „Daewoo“ naujoje gamykloje surinkinėjo tik du modelius : „Tico“ ir „Espero“. Normali automobilių gamybą prasidėjo 1997 metais, kai nuo konvejerio pradėjo riedėti „Daewoo Lanos“ ir „Daewoo Matiz“ modeliai. Lenkijoje esančioje gamykloje vėliau buvo gaminami „Nubira“, „Leganza“, „Korando“, „Musso“ ir „Chairman“ modeliai. Lygiagrečiai šalia modernesių automobilių, buvo gaminamas ir „Polonez“ modelis. Nors automobilis kasmet buvo modernizuojamas ir tobulinamas, tačiau smunkanti modelio paklausa privertė „Polonez“ gamybą 2002 metais.Kritimas žemynNaujieji „FSO“ šeimininkai veidu į purvą nukrito 2000 metais, kai „Daewoo“ kompanija paskelbė bankrotą. Kai bankroto administratoriai pradėjo pardavinėti „Daewoo“ turtą, automobilių gamyklomis susidomėjo vienas didžiausių koncernų pasaulyje - „General Motors“. Nors „General Motors“ įsigijo visą automobilių diviziją, tačiau primygtinai atsisakė įsigyti lenkiško kraujo turinčią „Daewoo“ gamyklą Varšuvoje. „FSO“ neturėdama šeimininkų sugrįžo atgal į Lenkijos vyriausybės rankas. Jos atstovai sutarė su „General Motors“ netolimoje Varšuvoje esančioje gamykloje surinkinėti „Lanos“ ir „Matiz“ modelius iki 2007 metų.
Kol „FSO“ gamykloje buvo surenkami nauji automobiliai, Lenkijos valdžia aktyviai ieškojo naujų partnerių ar net savininkų vėl nepriklausomai tapusiai „FSO“. Lenkijos valdžia buvo pradėjusi derybas net su „MG Rover“, kuri domėjosi „FSO“ gamykla. Tačiau naujieji „MG Rover“ partneriai iš Kinijos britams pagrasino, jog nutrauks finansavimą, jeigu „MG Rover“ nuspręs įsigyti „FSO“. Keista, bet lygiai po metų, kai Lenkijos vyriausybė pradėjo derybas su „MG Rover“, didžiausias nepriklausomas automobilių gamintojas D.Britanijoje paskelbė bankrotą.
Vienintelė kompanija parodžiusi susidomėjimą „FSO“ buvo Ukrainoje įsikūrusi „UkrAvto“. Ši kompanija Ukrainoje surinkinėdavo įvairiausio plauko automobilius skirtus Ukrainos rinkai. Lenkijos valdžiai neliko nieko kito, o tik dar kartą parduoti „FSO“ investuotojui iš užsienio.
2006 metais, naujoji „FSO“ šeimininkė pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „General Motors“, kuri sutiko gaminti mažuosius „Chevrolet Aveo“ senojoje „FSO“ gamykloje. „UkrAvto“ sutarė su amerikonais, jog reikia įkurti naują įmonę, kurioje 40 procentų akcijų atitektų „General Motors“ koncernui.
Lenkijoje mažieji „Chevrolet Aveo“ buvo gaminami iki 2011 metų vasario. „FSO“ valdyba nesugebėjo pasiūlyti tinkamų sąlygų „General Motors, kuri ieškojo namų naujos kartos „Chevrolet Aveo“ modeliui. Sustojus gamyklos konvejeriui, „FSO“ dirbę 1,800 žmonių buvo išleisti nemokamų atostogų arba atleisti. Tuometiniai kompanijos savininkai norėdami atsikratyti didelio galvos skausmo, nusprendė gamyklą ir likusią „FSO“ teritoriją parduoti.
Paskutiniai pastatai buvo parduoti arba nugriauti 2011 metų vasarą.