„Jos tiki, kad kinas dar yra menas, o ne verslo projektas“, – pristatydama D. Vildžiūnaitės ir G. Beinoriūtės duetą sakė „Kino pavasario“ meno vadovė Santa Lingevičiūtė.
Naujausias prodiuserės ir režisierės kūrinys „Kvėpavimas į marmurą“ pasakoja istoriją apie tai, kaip šeimos gyvenimas sugriūna įsivaikinus vaiką – bet galbūt jis buvo sugriuvęs iš pradžių? Filmas ekranizuoja to paties pavadinimo Lauros Sintijos Černiauskaitės romaną, 2009 m. apdovanotą Europos sąjungos literatūros premija.
G. Beinoriūtė ir L. S. Černiauskaitė buvo kurso draugės vaizdo režisūros studijose Vilniuje. „Giedre, nešvaistyk pinigų“, – kai režisierė norėjo nusipirkti knygą, draugei pasakė rašytoja.
L. S. Černiauskaitė dalyvavo premjeroje ir liko sužavėta tuo, kaip jos kūrinys perkeltas į ekraną: „Knygos atmosfera pagauta puikiai. Mėgstu tokį pustoninį, šiaurietišką kiną.“ Rašytoja taip pat pridūrė, kad jai labai patiko aktoriai: „Tie, kurie sako, kad lietuvių aktoriai nemoka būti organiški, meluoja. Šį filmą žiūri kaip tikrą, o ne suvaidintą istoriją.“
Pagrindinius vaidmenis filme sukūrė Airida Gintautaitė ir Sigitas Šidlaukas. Abu jie yra nominuoti festivalio apdovanojimuose „Geriausias metų Lietuvos kino aktoriaus ir aktorės“. Balsavimas.
Ypač svarbūs buvo ir vaikų vaidmenis sukūrę Kristupas ir Joris. „Aktoriai buvo kantrūs ir entuziastingai. Pavyzdžiui, Joris pamatęs dublį pasakydavo, kad gal reikia perfilmuoti, kad jis gali geriau. Dirbome kaip profesionalai“, – prisiminė G. Beinoriūtė.
Premjeroje taip pat dalyvavo svečiai iš Latvijos: filme vaidinusi viena garsiausių kaimynų aktorių Guna Zariņa ir muziką parašęs kompozitorius Vestards Šimkus.
Prieš filmą tylos minute buvo atsisveikinta su „Kvėpavimo į marmurą“ operatoriumi, prie daugelio lietuviškų filmų dirbusiu Audriumi Kemežiu. Vasario pradžioje jis mirė po sunkios ligos. „Labai ilgimės šio draugo, ištikimo bendražygio“, – sakė režisierė.
S. Lingevičiūtė gyrė filmo nevienmačius herojus ir poetišką kino kalbą. „Kino pavasario“ meno vadovės teigimu, „Kvėpavimas į marmurą“ turi daug šansų keliauti po tarptautinius kino festivalius.
Ir komedija apie poros santykius, ir dokumentika apie reabilitacijos kliniką
Lietuviškų trumpametražių filmų programa šiemet išsiskyrė savo įvairove. „Ši programa parodo, kokie mes esame skirtingi. Ir tai yra gerai, kitaip būtų visiškai neįdomu. Kurdami tokį kiną laimėsime prieš tuos, kurie nori mus visus matyti vienodus“, – sakė programos sudarytoja Mantė Valiūnaitė.
Programą atidarė naujas Gedimino Šiaulio filmas „Šviesa“. Lietuviškos animacijos žanrą plėtojantis režisierius pernai laimėjo publikos prizą už geriausią trumpametražį filmą „Kaukai“. Šįkart jis savo animacija pasakojo lietuvių kalbos istoriją. Filmui muziką rašė jo bendražygis, grupės „Solo ansamblis“ narys Vytautas Leistrumas.
Išskirtinį filmą, komišką dramą „Gyvatė“ pristatė Lietuvos muzikos ir teatro akademijos magistrantas Titas Laucius. Režisierius parodė, kaip iš tualeto išlindusi gyvatė sujaukė kartu pradėjusios gyventi jaunos poros santykius. Filme vaidina Gelminė Glemžaitė, išgarsėjusi geriausiu lietuvišku filmu pernai „Sidabrinėse gervėse“ pripažintame „Šventajame“.
Bendrą Lietuvos ir Jungtinės Karalystės kino kūrinį pristatė režisieriai Elvina Nevardauskaitė ir Davidas Heinemannas. Jų psichologinis trileris „Nepalaidotas“ pasakoja šeimos dramą, kurioje dukra (aktorė Severija Janušauskaitė) negali susitaikyti su benamio tėvo mirtimi (Rimantas Bagdzevičius).
Sudėtingas temas nagrinėjo ir kiti programos filmai. Venecijos kino festivalyje pristatyta Lauryno Bareišos „Pirtis“ prasideda nuo paauglių vakarėlio pirtyje, tačiau smagi filmo nuotaika greitai pasuka daug tamsesne kryptimi. Filmo premjeroje dalyvavo ir lig tol nevaidinę paaugliai, tapę kino aktoriais.
Programą užbaigęs filmas „Vytis“ žiūrovus perkėlė į Varėnos rajone esančius reabilitacijos namus. Režisierius Jevgenijus Tichonovas ten praleido dvi dienas ir filmavo Vytį – vyrą, nusprendusį iš namų išvažiuoti, nepraleidus ten nei dviejų savaičių. Audriaus Stonio kurse LMTA studijuojantis režisierius intymiai perteikė reabilitacijos namų nuotaiką. „Grįžus reikėjo atsigauti. Tai labai izoliuota vieta. Atrodo, kad esi miške, čiulba paukščiai, bet atmosfera tamsi. Dėl to filmas – juodai baltas“, – po premjeros kalbėjo vienintelį programos dokumentinį filmą pristatęs J. Tichonovas.
Taip pat įvyko filmų „Aldebaranas“ (rež. Indrė Juškutė), „Diena man ne“ (rež. Akvilė Žilionytė), „Mano kaimyno pusbrolis“ (rež. Kotryna Buruckaitė) ir „Mono No Aware“ (rež. Emilija Juzeliūnaitė) premjeros. Jie, kaip ir „Gyvatė“ bei „Vytis“, dalyvauja Studentų filmų konkurse.
Geriausio studentų filmo kūrėjų laukia asociacijos LATGA įsteigtas 1 000 eurų piniginis prizas. Be to, kino gamybos kompanija „Dansu“ skirs specialų prizą – 5 000 eurų vertės savo paslaugų naujam perspektyviausio režisieriaus projektui. Filmus vertins: prodiuserė Gabija Siurbytė, kino kritikas Gediminas Kukta ir režisierė Ana Urushadze, festivalyje pristatanti savo debiutą „Baigi mama“.
Lietuviškus trumpametražius filmus taip pat bus galima išvysti keliuose papildomuose seansuose, tarp kurių – ir trumpametražių filmų naktys Vilniuje ir Kaune. Kovo 22-ąją „Kino pavasario“ muzikinių klipų apdovanojimuose taip pat bus apdovanoti geriausi lietuviškų muzikinių klipų kūrėjai.