Europos automobilių industrija šiuo metu siaučiančią ekonominę audrą jaučia visa jėga. Priešingai nei kitur pasaulyje, kur vis dar vyrauja optimistinės nuotaikos šios globalios industrijos atžvilgiu, rašo BBC.
„Pagal mūsų pirmines prognozes, Europos automobilų rinka šiais metais turėjo trauktis apie 1,5 proc., bet dabar mes matome 5 proc. traukimąsi,“ - sako Oh Tae-Hyunas, „Kia“ vykdomasis direktorius ir tarptautinių operacijų vadovas.
Likusiame pasaulyje vaizdas kitoks. Japonijoje automobilių prekyba klesti dėl subsidijų ekologiškiems automobiliams. JAV pramonė beveik pakilo į prieškrizinį lygį. O Kinijoje, Indijoje, Rusijoje ir Pietų Amerikoje vis dar išlieka stiprus augančių rinkų pagreitis.
Sausakimšas vidurys
Silpna paklausa Europoje siejasi su dideliu automobilių gamintojų pajėgumų pertekliumi. Vidutiniams automobilių gamintojams tenka kovoti su aukštos klasės markėmis ir sparčiai augančiais pigiais gamintojais iš Pietų Korėjos. Į vidutinių pajamų vartotoją besitaikantys gamintojai atsiduria sausakimšame automobilių rinkos viduryje.
„Opel/Vauxhall“, „Ford“ labiausiai jaučia šios situacijos žalą, jos praranda kelis šimtus milijonų eurų per metus. „Peugeot Citroen“, „Renault“ ir „Fiat“ taip pat yra atsidūrusios panašioje situacijoje. „Tokia tendencija sukels daugiau sunkumų Europos vidutinės klasės automobilių gamintojams", - teigia automobilių pramonės analitikas Timas Urquhartas.
Specialistas taip pat tikina, kad vartotojai ima labiau vertinti prekės ženklą ir įvaizdį, tad aukštos klasės gamintojai, tokie kaip „Audi“, „BMW“ ir „Mercedes“, ieško, kaip išnaudoti šią tendenciją, ir pradeda siūlyti ir pigesnius modelius.
Šiuos pokyčius taip pat didina aukštos naftos kainos bei apribojimai išmetamosioms dujoms, kurie dalį rinkos atriekia mažesniems ir taupesniems automobiliams.
Kad atsipirktų mažų automobilių gamyba, gamintojai turi arba didinti kainą arba mažinti gamybos kaštus. Būtent sumažinti gamybos išlaidas Pietų Korėjos gamintojos „Kia“ ir „Hyundai“ sugeba geriau už europiečius.
„Jų kaštai yra mažesni, žymiai mažesni, tad jų pasaulinis pelningumas yra fantastiškas, - teigia Johnas Leachas, automobilių pramonės konsultantas.
Ar užsidarys gamyklos?
Kai aukštos klasės ir Pietų Korėjos gamintojai parduoda visus automobilius, kuriuos jie pagamina, vidutiniai gamintojai susiduria su pertekliumi, kuris atsiranda dėl per didelio kiekio gamyklų.
Dar blogiau, jog tos gamyklos yra senos ir nenašios palyginti su tomis, kurias turi varžovai. Taip pat dažnai šiose gamyklose darbiniai santykiai yra įtempti.
Italijos „Fiat“ vadovas Sergio Marchionne yra įsitraukęs į žodžių karą su profsąjungomis dėl atlyginimų ir darbo sąlygų. Tuo tarpu Prancūzijoje, Vokietijoje ir D. Britanijoje vyriausybės prašo automobilių gamyklų vadovų neuždaryti gamyklų bei išlaikyti darbo vietas.
Apie gamyklų uždarymą neturėtų būti paskelbta per Tarptautinę Ženevos automobilių parodą, kuri prasidėjo šią savaitę. Tačiau negalima neigti, jog Europos seniausių automobilių gamyklų likimas kabo ant siūlo.