• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Europos Parlamento narys Šarūnas Birutis pažymi, kad vargu ar bus pritarta siūlymui visoje Europoje mažinti degalų akcizą. Šis klausimas penktadienį bus svarstomas Energetikos ministrų taryboje. Tam nepritarė ir šią savaitę posėdžiavę Europos Sąjungos (ES) finansų ministrai. Pasak lietuvio parlamentaro, klausimas išlies labai svarbus ir tai rodo faktas, kad net dvi ES ministrų tarybos jį svarsto.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau europarlamentaro nuomone, akcizų dydis tik iš dalies lemia galutines degalų kainas. Didžiausią įtaką tam turi naftos brangimas pasaulinėje rinkoje bei Lietuvos išskirtinės sąlygos turint savo naftos produktų gamintoją – monopolininkę „Mažeikių naftą“.

REKLAMA

„Kur garantijos, kad sumažinus akcizą, „Mažeikių nafta“ nepadidins gamybos savikainos ir tas kainos sumažėjimas galutiniam vartotojui bus labai mažas arba išvis jokio? – savo nuogąstavimus išsakė EP narys Š. Birutis ir pridūrė: – be to, tai būtų didžiulis smūgis Lietuvos biudžetui“.

REKLAMA
REKLAMA

Kylančios degalų kainos yra struktūrinių pokyčių globalioje ekonomikoje pasekmė. Pigaus ir prieinamo iškastinio kuro era baigiasi. Todėl ES iškėlė sau tikslą iki 20 proc. padidinti energijos gamybą iš atsinaujinančių šaltinių, skatina alternatyvaus kuro vartojimą, ypač transporto priemonėse. Turi vykti dialogas su valstybėmis, tiekiančiomis naftos produktus į ES: Rusija, Norvegija, OPEC narėmis. Remiamos transporto priemonės, kuriose diegiamos naujos technologijos (naujo tipo varikliai, automobiliai, varomi naujo tipo degalais, navigacija ir t. t.), leidžiančios mažinti kuro sąnaudas bei transporto spūstis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Taigi siekdami populistinių tikslų galime siūlyti akcizo mažinimo idėją, tačiau, kaip rodo praktika ir teigia Lietuvos, Europos Komisijos ekspertai, efektyvaus rezultato tai neduos. Viena galimų išeičių: sudaryti konkurencines sąlygas degalų gamintojui. Bet čia vėlgi susidurtume su dvigubų standartų taikymo problema „Mažeikių naftai“ ir kitiems importuotojams dėl skirtingos kokybės reikalavimo. Gali kilti grėsmė, jog bus įvežta prastesnio kuro, tuo tarpu kai „Mažeikų naftoje“ daug investuota į aukštos kokybės produkcijos gamybą. Galbūt šiek tiek galima būtų atpiginti kuro kainą valstybei prisiėmus įsipareigojimą saugoti naftos produktų rezervą. Tai kartu ir valstybės saugumo klausimas. Ko galėtų imtis ES – sustabdyti spekuliaciją nafta. Ateityje, jei ekonominė situacija būtų prasta, matyt, turėtume siekti, kad akcizas degalams Lietuvoje 2011 m. nebūtų didinamas, dėl ko susitarta stojant į ES. Juk akcizai degalams Europoje buvo įvesti, kai naftos kaina tesiekė 30 JAV dolerių už barelį, o dabar ji kainuoja 130 JAV dolerių,“ – susidariusią keblią padėtį aiškino EP narys Šarūnas Birutis.

Pagal ES reikalavimus akcizo mokesčio minimumas, dėl kurio Lietuva įsipareigojo stodama į ES, yra 380 eurų (1312 Lt) tūkstančiui litrų benzino ir dyzelinio kuro. Lietuva šio minimumo dar nėra pasiekusi. Todėl numatyta, kad benzino ir dyzelino akcizo mokestis bus keliamas palaipsniui. Kitas akcizo mokesčio didinimas planuojamas 2011 m., po to jis bus vykdomas 2013 ir 2014 m. Nuo 2008 m. sausio 1-osios įsigaliojo akcizas – 1116 Lt tūkstančiui litrų benzino ir 947 Lt tūkstančiui litrų dyzelino. Valstybės biudžetas šiais metais papildomai turėtų gauti apie 106 mln. Lt. Vis dėlto Lietuvoje degalų kainos – vienos mažiausių ES. Nors kaimyninėje Latvijoje – jos dar mažesnės. Ekspertai aiškina, jog taip yra todėl, kad akcizai dar nesiekia minimalaus ES reikalaujamo lygio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų