Šiuo metu Lietuvoje daug diskutuojama apie šalies įvaizdžio formavimo strategiją. Skaitau kaltinimus Vyriausybei, kad nepasirašoma sutartis su konkursą laimėjusiu konsorciumu. Vyriausybė, matyt, turi ir savų priežasčių delsti.
Negaliu spręsti, ar viskas gerai su tuo konkursu. Tam yra tarnybos, kurios viską išspręs. Tačiau darosi įdomu, ar šiuo metu kas nors yra atsakingas už Lietuvos pristatymą ir įvaizdžio formavimą užsienyje. Tokios mintys kilo, kai atsitiktinai čekų oro linijų lėktuve į rankas pakliuvo šios oro linijų bendrovės reklaminis žurnalas „Review“, 2006 m. sausis–vasaris.
Šio žurnalo 40 ir 41 puslapiai skirti Lietuvos reklamai ir vadinasi „10 priežasčių, dėl ko verta aplankyti Lietuvą“. Vizualiai šie du puslapiai primena užuojautų skyrelį. Tekstas juodai melsvai baltas, o vienintelė nuotrauka – Kryžių kalno vaizdas, nors ir spalvotas, bet pats blankiausias tarp visų fotografijų visame 120 puslapių leidinyje.
Kas reklamuojama?
Kryžių kalnas prie nuotraukos pavadintas Lietuvos Meka. Sakyčiau, tinkamas pavadinimas, bet norėtųsi ir vaizdo su tūkstančiais lankytojų, pavyzdžiui, per 1993 m. popiežiaus apsilankymą. O dabar kryžių fone matyti tik dviejų pašiurpusių žmonių siluetai. Še tau ir Meka...
Išvardysiu ir 10 priežasčių, dėl kurių užsienio turistas tiesiog privalo atvykti į Lietuvą ir palikti čia savo pinigus. Juk turbūt dėl to yra reklamuojama Lietuva užsienio žurnaluose?..
Pirmu paminėtas tas pats Kryžių kalnas. Antroje vietoje – UNESCO saugomas Vilniaus senamiestis. Po to – Ortodoksų bažnyčia Vilniuje su šventųjų Eustachijaus, Ivano ir Antonijaus palaikais. Ketvirtu punktu paminėti Aušros vartai, o penktu – Vilniaus katedra, buvusi Perkūno šventovė.
Vėliau reklamuojamas norus išpildantis stebuklo akmuo, kuris esąs Vilniuje, Aikštės skvere. Bandau įsivaizduoti, kaip turistai miesto plane ieškos tokio skvero, kuris iš tiesų yra Katedros aikštėje. Septintu reklamuojamas Aukštaitijos nacionalinis parkas, aštuntu – Kauno Velnių muziejus su Stalino ir Hitlerio velniškais atvaizdais.
Kad Lietuva yra prie jūros, sužinome tik iš 10-to punkto, kur reklamuojamas medinis pirsas į Baltijos jūrą. Tiesa, angliškai parašyta „Piere in Palanza“, o čekiškai „Molo v Palanze“. Mano žiniomis, tas gražus miestas vadinasi Palanga...
Manote, kad pamiršau 9-tą punktą? Ne, tiesiog palikau pasigardžiuoti. Gal ir gera idėja tarp svarbiausių Lietuvos atrakcijų išdidžiai paminėti žodį SAUNA. Nebūsiu kategoriškas, gal ir tikrai verta.Tačiau reklamos užsakovai iš karto pasako, kad žymiausia sauna Lietuvoje yra Agluonėnuose. Gera sauna, galiu paliudyti, nors nemanau, kad pati geriausia. Jei jums neaišku, kur tie Agluonėnai, tas pats 9-tas punktas pasako: „prie Nemuno upės“. Eikit dabar prie žemėlapio ir paieškokit. Minimus Agluonėnus rasit prie Agluonos upelio, kuris įteka į Miniją, ir tik ši įteka į Nemuną. Nuo Agluonėnų iki Nemuno artimiausiu keliu bus apie 40 km. Stengiamės čekus suklaidinti kaip sovietų Generalinis štabas, klastodamas topografinius žemėlapius. Klaidinti, atrodo, gerai mokame. Tauta apie tokius sako: „Veda, kaip Susaninas per pelkes...“
Kas nutylima?
Žinoma, galiu būti subjektyvus, bet atrodo, galima tokioje reklamoje ir kitokius akcentus sudėlioti, ir labiau apibendrintai savo šalį pateikti.
Manau, kad vardijant kultūros objektus patrauklus būtų Grūto parkas. Be Vilniaus senamiesčio, ta pačia eilute galima priminti, kad UNESCO sąraše yra ir Kernavė, ir Kuršių nerija. Kad Vilnius paskelbtas 2009 m. Europos kultūros sotine, irgi verta prisiminti.
Gamtos objektų sferoje apsiribota tik Aukštaitijos nacionaliniu parku. O juk galima ir apie milžinišką gamtos įvairovę pasakyti, primenant, kad yra net penki nacionaliniai parkai, visi tinkami turizmui. Praktinė poilsio galimybė apskritai nutylėta, o juk turistams tai itin svarbu. Lieptų man rašyti, tai reklamuočiau puikius viešbučius, tarp jų – ir tarptautinių tinklų. Paminėčiau beveik 1000 kaimo turizmo sodybų, norintiems ramaus poilsio prie ežero, upės ar miške. Verta pareklamuoti puikias galimybes užsiimti aktyviu vandens turizmu – tokių vietų jau bene 100 Lietuvoje turime.
Nėra bent menkiausios užuominos į Lietuvos modernumą, naujausių laikų pokyčius. Praverstų ne vien Kryžių kalno nuotrauka, bet ir didmiesčių vaizdai arba puikūs Neringos gyvenviečių ar gamtovaizdžių pristatymai.
Sunku patikėti, kad ši reklama gali patraukti ką nors atvykti į Lietuvą. Dėl tragiško dizaino gal net nelabai buvo pastebėtas šis Lietuvos pristatymas. Deja, o juk kainavo nemažus pinigus.
Štai čia ir stabtelsiu. Be šių pastebėjimų, oficialiu raštu kreipiuosi ir į Lietuvos Vyriausybę, prašydamas atsakyti, kas užsakė šią reklamą čekų oro linijų žurnale, kas ją sukūrė ir kiek už tai buvo sumokėta mūsų mokesčių mokėtojų pinigų.
Vienintelis pasiteisinimas būtų, jei sužinočiau, kad tai patys čekai taip Lietuvą nutarė pristatyti. Ir dar už savus pinigus.
P.S. Turintiems galimybę siūlau šį žurnalą pavartyti ir Vilniaus oro uosto keleivių laukimo salėje.
„Omni.lt“ redakcija publikuoja visus Lietuvos politikų pateiktus straipsnius, jų netrumpindama ir neredaguodama. Už straipsnyje išdėstytas mintis atsako politikas.