„Jokių komentarų“
„Susisiekite su IATA“
Tokio atsakymo susilaukė žurnalistas Christopheris Elliotas nusprendęs pasidomėti ES įstatymu EU 261.
Ko baiminasi skrydžių operatoriai? „Tai – ginčytinas ir painus įstatymas“, - pakomentavo IATA atstovas Stevenas Lottas.
Tačiau jį verta žinoti, jei planuojate kur nors skristi vienomis iš ES oro linijų. EU 261 – penkerių metų senumo įstatymas, nustatantis kompensacijų tvarką ir paramą keliautojams, atšaukto ar vėluojančio skrydžio atvejais.
Geriausia suprasti, ką garantuoja šis įstatymas, yra parodant, ko jis negarantuoja. Pavyzdžiu gali pasitarnauti amerikiečio Dave Lubbe atvejis. Vyras su žmona negalėjo grįžti iš Londono į Filadelfiją dėl Islandijos ugnikalnio išsiveržimo. Britanijos sostinėje jiems teko laukti tris dienas.
„Per šį laiką turėjau sumokėti už tris papildomas dienas viešbutyje, maistą bei mašinos stovėjimą. Ir į sąskaita neįtraukiu trijų papildomų atostogų dienų“ – pasakojo vyras. Taigi, per šias dienas pora patyrė apie 1000 JAV dolerių nuostolį.
JAV oro linijos Lubbe šeimai paaiškino, jog ši suma nebus kompensuota dėl to, jog skrydžiai buvo atidėti ne dėl oro linijų kaltės.
Šiuo atveju oro linijas nuo nuostolių išgelbėjo „neįprastų aplinkybių“ sąlyga. Pirmo skyriaus 12 paragrafe nurodoma, jog oro linijos gali nekompensuoti keleivių patirtų nuostolių, jei „skrydis atšaukiamas dėl neįprastų aplinkybių, kurių nebuvo galima išvengti net ir ėmusis visų priemonių“.
Oro linijos pasistengė sąlygą „neįprastos“ praplėsti kiek tik įmanoma. Netgi iki įvairių (išvengiamų) mechaninių bei įgulos problemų. Nors ES teismai ne syki sumažino oro linijų ambicijas, jos vis dar stengiasi išplėsti šią sąlygą.
Kita vertus, svarbu žinoti kitą aplinkybę: šis įstatymas taikomas, net jei esate ne ES teritorijoje, tačiau skrendate ES oro linijomis.
Ką jums garantuoja šis įstatymas? 7 jo straipsnyje nustatoma, jog už vėlavimus, jūs galite gauti nuo 250 iki 600 eurų. Už atšauktus skrydžius – jums turi grąžinti bilietą arba suteikti vietą kitame, jūsų pasirinktame skrydyje. Ir grąžinimas turi būti įvykdytas pinigais ( ne nemokamomis myliomis, nuolaidų kuponais etc.). Pirmo straipsnio 13 paragrafe sakoma: „Keleiviai, kurių skrydžiai buvo atšaukti turi arba gauti atlyginimą arba bilietus į jiems tinkantį skrydį. Be to, jiems laukiant skrydžio jais turi būti tinkamai pasirūpinta“.
9 skyriuje reikalaujama, jog oro linijos pasirūpintų laukiančių keleivių maitinimu, gėrimais bei viešbučiu, jei tenka laukti per naktį. Be to, jums turi apmokėti kelionę iki viešbučio bei du skambučius.
UE 261 reikalauja ir informuoti keleivius apie jų teises, tam, kad jie galėtų jomis pasinaudoti.
Oro linijoms tikriausiai patiktų, jog jūs nežinotumėte, kad „neįprastos aplinkybės“ nėra viskas, kas joms gali pasirodyti „neįprasta“. Akivaizdu, jog jos nesiveržia jūsų informuoti apie jūsų teises.
Kita vertus, jas reikia turėti galvoje, jei norite, kad kelionė būtų ramesnė ir malonesnė.