Europos Parlamentas galutinai patvirtino taisykles, kurios pakeis atskiras oro erdvės kontrolės sistemas, dėl sugaišto laiko avialinijoms ir keleiviams kasmet kainuojančias milijardus eurų, praneša naujienų agentūra AP.
Deputatai balsavimu pritarė gruodį su Europos Sąjungos (ES) šalių vyriausybėmis pasiektam kompromisiniam susitarimui, pagal kurį regione bus sukurta bendra oro erdvės kontrolės sistema.
Pasak Europos Parlamento, susitarimas "lems didesnį oro kelionių saugumą bei užtikrins veiksmingesnį Europos oro erdvės naudojimą". Susitarimas atvers daugiau oro erdvės keleiviniams reisams ir taip sumažins transporto grūstį. Be to, ilgainiui turėtų būti reformuota Europos karinės oro erdvės sistema.
Nacionalinės vyriausybės labiausiai priešinosi tam, kad karinėmis neskraidymo zonomis naudotųsi komerciniai lėktuvai. Siekiant kompromiso su valstybėmis narėmis, kurios nenori perleisti teisių į savo oro erdvės kontrolę, joms palikta galimybė nuspręsti dėl naujų tarptautinių oro erdvės "blokų".
Pagal susitarimą nacionalinės vyriausybės turės konsultuotis su techniniais ekspertais iš "Eurocontrol" - patariamosios institucijos, kuri skatina savo 31 narę bendradarbiauti oro erdvės kontrolės srityje siekiant didinti maršrutų skaičių. Jei susitarti nepavyktų, sprendimo ieškotų Europos Komisijos pirmininkaujamas komitetas.
Susitarimą palankiai įvertino aviacijos sektoriaus atstovai. Europos tarptautinės oro uostų tarybos, kuri atstovauja 450 žemyno oro uostų, generalinis direktorius Philippe’as Hamonas (Filipas Heimonas) teigė: "Ši iniciatyva ilgainiui bus naudinga oro transporto keleiviams, nes padidins saugumą bei sumažins skrydžių trukmę, vėlavimą ir kuro sąnaudas. Glaudesnis bendradarbiavimas tarp valstybių narių ir "Eurocontrol" ilgainiui leis didesniam lėktuvų skaičiui skristi aukštesne oro erdve, sujungs nacionalinius regionus ir pagerins techninį bendradarbiavimą".
Avialinijos ir oro uostai skundžiasi, kad dėl gaišaties ir ilgesnio skrydžių laiko dabartinė oro erdvės kontrolės tvarka jiems per metus atsieina papildomus 1,3-,1,9 mlrd. eurų.
Europos Komisijos duomenimis, dėl transporto grūsties kas ketvirtas žemyno skrydis vėluoja daugiau kaip 15 minučių. Šiuo metu iš Romos į Briuselį skrendantis lėktuvas praskrenda devynis kontrolės centrus, kurie visi veikia pagal savo taisykles. ES vykdomoji institucija mano, kad sumažinus gaišatį ir sutrumpinus maršrutus galima 5 proc. sumažinti kuro sąnaudas ir dujų išmetimą.
Dabar ES veikia 41 oro erdvės kontrolės centras, palyginti su vos 21 panašaus ploto Jungtinėse Valstijose.
Susitarimui priešinosi sektoriaus profsąjungos, ypač Prancūzijos darbuotojų organizacijos, kurios baiminasi, kad dėl naujos tvarkos gali sumažėti darbo vietų.
ELTA