Po „Volkswagen“ skandalo automobilių pramonės lobistų įtaka reikšmingai sumažėjo, o svarbiausią vaidmenį perėmė aplinkosaugos organizacijos, kurios aktyviai propagavo elektromobilių plėtrą ir griežtai kritikavo bet kokius alternatyvius pasiūlymus.
Tačiau naujausias „De Telegraaf“ žurnalistų tyrimas atskleidė, kad Europos Komisija, vadovaujama Franso Timmermanso, skyrė milijardus eurų „žaliosioms“ nevyriausybinėms organizacijoms.
Pranešama, jog šios lėšos buvo naudojamos siekiant daryti įtaką Europos Parlamento narių ir kitų ES valstybių politikų sprendimams. Vienas iš pagrindinių šio lobistinio finansavimo tikslų – paspartinti vidaus degimo variklių draudimą ir skatinti elektromobilių plėtrą, visiškai ignoruojant alternatyvias technologijas, tokias kaip sintetiniai degalai ar hibridiniai sprendimai.
LIFE programa – lobizmo įrankis?
Europos Komisija LIFE programos lėšas, kurios oficialiai skirtos aplinkosaugos iniciatyvoms, panaudojo lobizmui. Ši programa buvo skirta finansuoti organizacijas, kurios, veikdamos komisijos interesų vardan, įtakodavo politinius sprendimus.
Pavyzdžiui, EEB (European Environmental Bureau) – organizacija, vienijanti 185 aplinkosaugos grupes, – gavo finansavimą su sąlyga, kad pateiks įrodymų apie bent 16 atvejų, kai Europos Parlamento sprendimai buvo paveikti šios organizacijos lobistinės veiklos.
Nors dar nėra tiksliai žinoma, kokiu mastu tokia veikla buvo vykdoma, pats faktas, kad LIFE programos lėšos buvo naudojamos lobistiniams tikslams, kelia rimtų klausimų. 2024 m. gruodį Europos Komisija oficialiai uždraudė naudoti šias lėšas lobizmui, tačiau tai tik patvirtino, kad tokia praktika anksčiau egzistavo.
Elektromobilių propagavimas
Leidinio „Table.Media“ žurnalistai taip pat atskleidė, kad LIFE finansavimą gavusių organizacijų sąraše yra ir „ClientEarth“, kuri inicijavo daugybę su klimato kaita susijusių teisinių procesų bei finansavo „Deutsche Umwelthilfe“ (DUH) veiklą, nukreiptą prieš dyzelinius automobilius.
Be to, DUH sulaukė kritikos už tai, kad praeityje siūlė užsakymą dviejų milijonų eurų vertės kampanijai, skirtai reklamuoti gamtinėmis dujomis varomus taksi automobilius ir mažinti dyzelinių transporto priemonių naudojimą.
Dar toliau nuėjo „Transport & Environment“ (T&E) – ši organizacija 2023 m. gavo 700 tūkst. eurų iš Europos Komisijos. Už šiuos pinigus buvo vykdoma programa „Zero Emission and Circular Cars“.
Jos tikslas – nuo 2030 m. užtikrinti, kad visose ES šalyse tarnybiniai automobiliai būtų tik elektromobiliai, visiškai uždraudžiant vidaus degimo variklius ir hibridus penkeriais metais anksčiau, nei numatyta bendra ES tvarka.
Tuo tarpu T&E ir kitos aplinkosaugos organizacijos savo veiklą pristato kaip atsvarą stipriai automobilių ir naftos pramonės lobistinei įtakai. T&E vadovas Williamas Todtas teigia, kad organizacija yra „visiškai nepriklausoma nuo Europos Komisijos ar kitų institucijų“ ir siekia sukurti pusiausvyrą, atsveriančią galingų automobilių bei naftos pramonės lobistų įtaką.
Demokratijos principų pažeidimai
Europos Parlamento Biudžeto kontrolės komitetas, vadovaujamas Niclaso Herbsto, šiuo metu tiria šiuos finansavimo sandorius. N. Herbstas pabrėžė, jog nevyriausybinės organizacijos neturėtų rengti rezoliucijų projektų, kuriuos politikai perima kaip savo siūlymus – tokia praktika pažeidžia demokratijos ir valdžių atskyrimo principus.
Skelbiama, kad komitetas bendradarbiauja su Europos Audito Rūmais, siekdamas užtikrinti, kad lobistinės iniciatyvos būtų skaidrios.
Komisija jau paskelbė apie ketinimus peržiūrėti savo kontraktus ir artimiausiu metu tikisi pateikti rekomendacijas dėl užslėpto lobizmo prevencijos.