Ilgametis europinio avangardo lyderis, garsusis muzikos kolektyvas iš Vokietijos „Ensemble Modern“ galutinai patvirtino savo dalyvavimą rudenį Vilniuje rengiamame „Pasaulio muzikos dienų“ festivalyje. Koncertas vyks spalio 26 d. Nacionalinėje filharmonijoje, diriguojant žymiam vengrų kilmės kompozitoriui ir dirigentui Peteriui Eötvösui.
Koncerto programa atspindės ansamblio filosofiją: viena vertus, kone perfekcionistiniu lygiu pateikti pripažintų moderniosios muzikos meistrų kūrybą – šiuo atveju tai kviestinio festivalio kompozitoriaus P. Eötvöso kūriniai „Octet Plus“ ir „Snatches of a Conversation“ („Pokalbio nuotrūpos“) bei lietuviams jau pažįstamo olando Michelio van der Aa (jo meistriška opera „One“ buvo atlikta Vilniuje prieš keletą metų) kūrinys „Mask“. Kita vertus, sudominti publiką naujais, nežinomais vardais. Koncerto Vilniuje klausytojai išgirs kompozitorių iš mums ypač tolimų kraštų – Australijos (Peteris McNamara) ir Malaizijos (Chongas Kee Yongas) – muziką. Koncerte su žymiuoju ansambliu pasirodys dainininkė Barbara Hanigan, viena įspūdingiausių šių dienų muzikos interpretatorių.
Savo pirmąjį koncertą „Ensemble Modern“ surengė 1980 metais Vokietijos radijo studijoje Kelne ir, galima sakyti, išgarsėjo per vieną vakarą. Netrukus ypač sudėtingą muziką gebantis atlikti ansamblis jau rengė apie 100 koncertų per metus, paruošdamas maždaug 20 kūrinių premjerų ir kviečiamas į tokias rimtas scenas kaip Lincolno centras Niujorke, Zalcburgo festivalis ar „Holland Festival“ Amsterdame. „Ensemble Modern“ įrašus ėmėsi leisti didžiosios firmos RCA, BMG, Rykodisc. Repertuare – kūriniai ir iš XX a. klasikos fondo (Schönbergo, Weberno, Kurto Weillio, ypač gerai priimtas pastarojo „Trijų grašių operos“ 1999 m. įrašas), ir nauji dabarties kompozitorių, kuriems išgarsėti rengdamas jų kūrinių premjeras nemenkai padėjo ir „Ensemble Modern“ – Helmuto Lachenmano, Wolfgango Rihmo, Heinerio Goebbelso, Steve’o Reicho, Peterio Eötvöso – opusai. Nevengia atlikėjai groti ir avangardinio džiazo meistro Anthony’o Braxtono, Franko Zappa’os muzikos: plataus atgarsio sulaukė ansamblio ir F. Zappa’os 1995 m. diskas „Yellow Shark“. 2009 m. ansamblio repertuare atsiras naujas lietuvio Vykinto Baltako kūrinys, rašomas bendro „Ensemble Modern“, „Siemens Arts Program“ ir Goethe’s instituo projekto rėmuose.
Ansamblį sudaro maždaug 20 atlikėjų, tai gana plačios sudėties kamerinis orkestras, atliekantis naują, neįprastą muziką. „Ensemble Modern“ lopšys – Vokietijos jaunimo filharmonijos orkestras (Jungen Deutschen Philharmonie), iš kurio muzikantų 1979 m. perkusininkas Hanas-Peteris Gluckneris subūrė naują ansamblį. Nuo 1985 m. „Ensemble Modern“ reziduoja Frankfurte prie Maino, remiamas šio miesto ir rengdamas pasirodymus Senosios operos („Alte Oper“) scenoje. Ansamblis neturi meno vadovo, sprendimai priimami bendruomeniškai, tačiau programoms kviečiami dirigentai. Nuo 1998 m. didesnių kūrinių atlikimui ansamblis išauga iki „Ensemble Modern Orchestra“. 2003 m. įkurta Tarptautinė „Ensemble Modern“ akademija, siūlanti stipendijas jauniems menininkams, rengianti meistriškumo kursus.
„Pasaulio muzikos dienų“ publika turės progos pasimėgauti ir kitų elitinių Europos ansamblių meistriškumu. Spalio 30 d. Šiuolaikinio meno centre koncertuos mušamųjų instrumentų virtuozai „Les Percussions de Strasbourg“ („Strasbūro mušamieji“), kurie greta kitų kūrinių atliks ir naują Osvaldo Balakausko opusą bei šiam ansambliui jau sukurtą Ramintos Šerkšnytės „Transą“. Spalio 26 d. Vilniaus rotušėje koncertą rengia unikalus violončelių oktetas „Conjunto Iberico“ (Olandija – Ispanija), kurį garsusis Yo-Yo-Ma yra pavadinęs „tikru lobiu muzikos pasaulyje“ („kad ir kur gročiau, žmonės man pasakoja apie Conjunto Iberico“). Šiame koncerte išgirsime ne tik pasaulinę kviestinio festivalio kompozitoriaus Jonathano Harvey’aus kūrinio premjerą, bet ir naujausią Broniaus Kutavičiaus opusą. O štai prieš tris dešimtmečius sukurtas Kutavičiaus „Dzūkiškas variacijas“ (1974) lapkričio 5 d. Nacionalinėje filharmonijoje interpretuos Baltijos kraštų pažiba „Kremerata Baltica“. Festivalio baltiškąjį akcentą dar labiau sustiprins ir vienu geriausių chorų Europoje vadinamo Latvijos radijo choro pasirodymas spalio 31 d. Diriguojant garsiam britui Jamesui Woodui, greta pagrindinės koncerto dalies – Jonathano Harvey’aus opusų – chorinės muzikos meistrai atliks ir festivalio užsakymu kuriamą naują Mariaus Baranausko kūrinį.