Daržovių muzika ir skaitmeninis "Matricos" pasaulis - tai tik du pavyzdžiai iš 2005 m. festivalio "Jauna muzika" programos, jungiančios, rodos, vienas kitam prieštaraujančius polius: natūralią organiką ir dirbtinę elektroniką.
Jau ketvirtus metus iš eilės šiame festivalyje pristatoma elektroninės muzikos programa, pateisinanti prigijusį e-muzikos festivalio pavadinimą. Tačiau šiemet siūloma atkreipti dėmesį į gyvybe ir gamta pulsuojantį bet kurios elektroninės muzikos pamatą: sudėtingas kompiuterines programas kuria ir valdo žmogus, į jas perkeliami biologinių organizmų veikimo principai, elektronikos impulsus inspiruoja gyvi atlikėjai, galiausiai kodėl e-muzika negalėtų būti atliekama kad ir iš daržovių pagamintais instrumentais?
Pastarasis klausimas visai ne retorinis, ir įrodymas nuskambės jau per patį "Jaunos muzikos" atidarymą (balandžio 17 d.), kuriame pasirodys ekscentriškas ir madingai ekologiškas „Daržovių orkestras“ ("The Vegetable Orchestra") iš Austrijos, sulaukiantis aplodismentų ne tik iš atrakcijų ištroškusios publikos, bet ir iš reikliųjų Niujorko kritikų. Šis orkestras groja tik iš daržovių pagamintais instrumentais (kaip antai agurkofonas arba ridikorimba), kuriais atlieka klasikinį elektroninės muzikos repertuarą (pvz., grupės "Kraftwerk" kūrybą) bei originalias kompozicijas. Koncerto pabaigoje klausytojų laukia ypač maloni staigmena.
Ne menkesnio dėmesio verti ir kiti "Jaunos muzikos" svečiai, kurių geografija siekia nuo artimiausios Vokietijos iki tolimiausios Japonijos. Tarp jų būtina išskirti vokiečių menininką, muzikantą Carsten Nicolai, geriau žinomą kaip alva noto, kurio projektus graibstyte graibsto prestižiškiausių elektroninės muzikos renginių organizatoriai (balandžio 19 d.). Muzikinę karjerą pradėjęs kaip roko gitaristas, o dabar stulbinantis virtuozišku miksavimu bei "muzikos darymu" čia pat scenoje prancūzas eRikm "Jaunos muzikos" programą papildys didžiuosiuose Europos festivaliuose Paryžiuje, Darmštate, Ženevoje ir kitur jau skambėjusiu "Snuff Mixx", kuris vadinamas vienu įdomiausių jo garsinių eksperimentų (balandžio 21 d.). Tame pačiame koncerte olandų menininkai pristatys ir Anne Wellmer kompozicijas, kuriose neatsitiktinai itin ryški biologinė tematika, gausiai naudojami originalūs gyvosios gamtos garsų įrašai bei vaizdai.
Baigiamasis festivalio vakaras (balandžio 23 d.) nenusileis įspūdingam pernykščio festivalio pabaigos koncertui su legendiniu Merzbow. Šiemet "Jaunos muzikos" programą užbaigs Japonijos elektroninės muzikos superžvaigždė Ryoji Ikeda, pristatysiantis savo naująjį projektą "C4I", stebinantį vaizdo plastika, unikalia gamtos ir civilizacijos sinteze. Festivalio organizatorių prašymu Ikeda sutiko atlikti dar vieną kompoziciją ("matrix [for theatre]") - taigi šio koncerto neturėtų praleisti visi "Matricos" trilogijos gerbėjai.
Iš dviejų lietuvių muzikai priklausančių pagrindinės festivalio programos koncertų vienas skirtas naujausioms elektroakustinėms kompozicijoms (balandžio 18 d.). Skirtingų autorių kūriniuose (Donato Prusevičiaus, Ramūno Motiekaičio, Žibuoklės Martinaitytės, Mariaus Baranausko, Lietuvoje gyvenančio italo Luca Pavan) elektronika bus jungiama su įvairiais tradiciniais instrumentais (gitara, akordeonu, fleita, mušamaisiais) bei balsu. Tuo tarpu antrame lietuviškame koncerte (balandžio 22 d.) akcentuojamos multimedijų galimybės. Antano Jasenkos, Vytauto Germanavičiaus, Vytauto V. Jurgučio kompozicijose muzika bus tik viena raiškos priemonių, greta vaizdo bei žodžio. Originalumu išsiskiria Lietuvoje gyvenančio amerikiečio kompozitoriaus True Rosaschi sumanymas - atliekant jo kompoziciją dalyvaus žymioji kompozitorė ir atlikėja Pauline Oliveros, kurios grojimas akordeonu bus tiesiogiai transliuojamas į koncerto salę internetu iš Niujorko.
Kaip ir prieš metus, lietuvių sumanymams skirta ir klubinės programos erdvė. Vakarui INTRO klube (balandžio 20 d.) projektą "mixthemixthemix" šįkart rengia kompozitoriai Artūras Bumšteinas bei Antanas Kučinskas, subūrę įspūdingą kolektyvinio mikso dalyvių grupę. 12 jaunų kompozitorių, didžėjų, menininkų dalyvaus kolektyvinėje improvizacijoje, kurios pradinė medžiaga - Antano Kučinsko "Kilpų katalogo" kompozicijos. Šios savo ruožtu taip pat sukurtos vadovaujantis mikso logika - karpant, perkuriant bei kitaip manipuliuojant įvairiais jau sukurtais kūriniais.
Po paskutiniojo "Jaunos muzikos" koncerto (balandžio 23 d.) Pro-Testo laboratorijoje prie "Lietuvos" kino teatro bus pademonstruotas menininkų Nomedos ir Gedimino Urbonų bei kompozitoriaus Lino Rimšos projektas "Transaction Djembe Party". Jis taip pat sumanytas kaip improvizacija, kurioje dalyvauja djembe būgnininkų grupė ir į jų būgnijimą reaguojantis vidžėjus. Tačiau prie jų prisidėti gali ir kiekvienas norintis - grodamas vaizdo/garso semplais, savo atsineštais instrumentais, o gal šokdamas ar bet kuriuo kitu įmanomu būdu.
Koncertai vyks Šiuolaikinio meno centre (balandžio 17, 18, 19, 23 d.), Tolerancijos centre (21, 22 d.) bei INTRO: klube (20 d.) ir Pro-Testo laboratorijoje prie "Lietuvos" kino teatro (23 d.).