Jeigu elektromobilį nusipirkote šią vasarą arba rudenį, žiemą galite nustebti, kad su 10 kilovatvalandžių įveikiamas atstumas taps trumpesnis. Taigi, savo EV žiemą teks krauti ilgiau arba dažniau. Savo kailiu tai stipriai patyrė Norvegijos gyventojai, tačiau dėl to elektra varomų automobilių populiarumas šioje Šiaurės šalyje nesumažėjo. Stingdančios žiemos neatšaldė norvegų susižavėjimo švaresne nuosavo transporto alternatyva. „Tesla“, „Volkswagen ID4“ ar „Audi e-tron“ šeimų modelius įprato vairuoti ir Norvegijoje gyvenantys lietuviai.
„Patys gamintojai neturi priežasčių slėpti, jog žiemą elektromobiliams reikia daugiau energijos. Natūralu, nes atšalus daugiau degalų sunaudoja ir automobiliai su vidaus degimo varikliais, ir net žmonėms reikia daugiau kalorijų, kad per šalčius išlaikytų šilumą. Dėl to ir elektros energija šaltuoju sezonu paprastai yra brangesnė negu šiltuoju. Tiesiog daugiau jos vartojame. Bet tai – ne priežastis atsisakyti elektros“, – pastebi Gediminas Dijokas, automobilių prekybos platformos „Caramba“ vadovas.
Jokios baimės ir vargo – tik mažiau kilometrų
G. Dijokas sako, kad pirkti patikimą elektromobilį visada yra geras sezonas. Tuo tarpu dėl senų dyzelinių modelių būtų abejonių – šaltais žiemos rytais dalis dyzelių neužsiveda, jų savininkams tenka pasikrauti akumuliatorių ar keisti kaitinimo žvakes. „Todėl kiekvieno parduodamo automobilio techninė būklė ir patikimumas mums yra labai svarbu, nes tik taip galime užtikrinti, kad Caramba.lt klientai būtų patenkinti“, – priduria G. Dijokas, kurio komanda padeda lietuviams išsirinkti automobilius iš tūkstančių, esančių platformos el. kataloge. Šiuo metu lietuviška prekybos platforma siūlo rinktis iš kone 14 tūkst. elektromobilių.
Remdamasis gamintojų viešai skelbiamais duomenimis, pašnekovas nurodo, kad žiemą su įkrauta baterija elektromobilis gali nuvažiuoti 20 proc. trumpesnį atstumą negu rudenį. „Kai kurios įmonės, pavyzdžiui, „Renault“, siūlo internetines skaičiuokles, kuriomis paprasta apskaičiuoti, kokio nuotolio galite tikėtis nukritus temperatūrai. Tarkime, jeigu važiuosite elektriniu „Renault Zoe“ įprastomis sąlygomis (oro temperatūrai esant 20 laipsnių, pastoviu 50 km/h greičiu), gamintoja skaičiuoja, kad visiškai įkrauta baterija nuvažiuosite 377 kilometrus. Jei oro temperatūra nukristų iki penkių laipsnių šilumos ir važinėtumėte su įjungtu šildymu, atstumas gali sumažėti iki 300 kilometrų. T. y. maždaug 20 procentų. Skaičiuoklė rodo, kad esant minus 5 laipsniams, žiemos sąlygomis, šis EV įveiks jau tik 245 kilometrus”, – dėsto G. Dijokas.
Jis mano, kad standartizuotų WLTP testų rezultatai ir pirkėjams pateikiami jų duomenys dažnai atrodo pernelyg optimistiški – realybėje nuvažiuojamo atstumo ir sąnaudų rezultatas gali būti kuklesnis.
Žema temperatūra neigiamai veikia elektromobilių baterijas, nes dėl šalčio sulėtėja jose vykstančios cheminės reakcijos, kurių metu kaupiama ir išskiriama elektra. Ličio jonų baterijos – dažniausiai elektromobiliuose ir hibridiniuose automobiliuose naudojami elementai – veikia, kai ličio jonai juda iš anodo į katodą, o šaltis sulėtina šį procesą ir taip riboja transporto priemonės našumą. „Tačiau net ir minėtu „Renault Zoe“ atveju, 245 kilometrai nėra pralaimėjimas. Jų turėtų pakakti nuvažiuoti nuo Vilniaus iki Kauno ir atgal“, – reziumuoja G. Dijokas, pridurdamas, kad kiekvienas EV gamintojas sukuria savitą baterijos temperatūros reguliavimo sistemą ir numato, kaip efektyviai bus palaikomas optimali baterijos temperatūra.
Ką rodo elektromobilio vairuotojo patirtis?
Elektromobilį septynerius metus vairuojantis kaunietis Kęstutis Petkevičius patvirtina, kad žiemą su visiškai įkrauna baterija nuvažiuoja mažiau negu vasarą.
„Mano patirtis rodo, kad ideali lauko temperatūra didžiausiam efektyvumui pasiekti yra 15–20 laipsnių šilumos. Esant tokiai temperatūrai su savo 2013 metų gamybos „Tesla Model S“, kurio reali baterijos talpa siekia apie 50kWh, galiu nuvažiuoti maždaug 250 kilometrų. Kai lauke yra 5–10 laipsnių šilumos, nuvažiuojamas atstumas gali sutrumpėti iki 230 km (7–10 proc.). Nulinė temperatūra reiškia, kad galiu tikėtis 200 km (20 proc. sumažėjimas). O esant 10 laipsnių šalčio, su baterija pavyktų įveikti tik apie 170 km (30–35 proc.) sumažėjimas“, – dėsto K. Petkevičius.
Pasak jo, kai oras šaltas, energiją intensyviai vartoja savaiminis baterijos pašildymas, salono, langų, veidrodėlių šildymas. Kartu pašnekovas atkreipia dėmesį, kad laikant elektromobilį šildomame garaže šaltuoju metų laiku jo nuvažiuojamas atstumas ženkliai padidėtų.
Kai lauke tvyro šaltis ir laukia žiemiška kelionė iš Kauno į Vilnių, K. Petkevičius renkasi benzinu varomą žmonos automobilį.
Atskleidė, kas patinka labiausiai
Pašnekovas sako, kad daugiausia elektromobilį krauna namuose, todėl pernelyg nesuka galvos dėl stotelių infrastruktūros. „Žinoma, jeigu važiuoju į Druskininkus arba į pajūrį, tada suplanuoju sustojimus greta viešųjų įkrovimo stotelių. Taip pat nudžiugina, jeigu lėtesnio ar greitesnio įkrovimo galimybę pasiūlo viešbutis“, – dalijasi elektromobilio savininkas.
K. Petkevičius įsitikinęs, kad ir kitas jo automobilis bus varomas elektra. Pasak jo, šiuolaikinių elektromobilių įveikiamas atstumas dažnai viršija 400 km – gyvenant Lietuvoje to visiškai pakanka. O ir keliauti į užsienį turėtų būti gan paprasta, nes Vakarų Europoje įkrovimo stotelių infrastruktūra yra pakankamai gerai išvystyta.
Savo „Tesla Model S“, jis labiausiai vertina dėl nuolatinės programinės įrangos ir technologijų pažangos, puikios dinamikos ir tobulo balanso, kuris užtikrina neįtikėtinai tvirtą sukibimą su kelio danga.
Į ką atkreipti dėmesį, jeigu norisi ilgesnio atstumo?
Pastebima, kad atšiauraus klimato šalyse, pavyzdžiui, Kanadoje ar Norvegijoje EV su integruotais šilumos siurbliais yra pastebimai populiaresni negu piečiau esančiose valstybėse. Ar lietuviškai žiemai ši įranga yra aktuali? „Caramba“ ekspertų komanda mano, kad taip.
Iš tūkstančių pasiūlymų caramba.lt platformoje specialistai padeda kllientams atsirinkti pageidaujamos komplektacijos elektromobilius, taigi, ir su šilumos siurbliais.
„Caramba“ vadovas G. Dijokas pateikia dar kelis patarimus, kaip galima padidinti elektra varomo automobilio efektyvumą.
Įjunkite ir įšildykite automobilį
Jei galite, visada verta iš anksto pašildyti saloną, kai automobilis įjungtas į elektros tinklą. Taip automobilį šildysite naudodami elektros tinklo energiją, o ne baterijos. Dažniau nei įprastai jungdami automobilį prie elektros tinklo taip pat galite išvengti nerimo dėl įveikiamo atstumo.
Naudokite šildomas sėdynes
Elektrinio automobilio šildomos sėdynės ir šildomas vairas sunaudoja daug mažiau energijos nei visa salono šildymo sistema. Jei galite ištverti šiek tiek šalčio, išjungę kondicionierių galite gerokai padidinti planuojamą nuvažiuoti atstumą.
Sumažinkite greitį
Galbūt tai skamba akivaizdžiai, bet pasiekus tam tikrą greitį automobilio efektyvumas ima drastiškai kristi. Paprastai kalbant, kuo greičiau važiuojate, tuo sparčiau senka baterija. Net greitkelyje sumažinus greitį nuo 110 iki 105 kilometrų per valandą, gali labai pasikeisti ridos intervalas. Taip pat gali padėti švelnus vairavimas ir automobilio „Eco“ režimo nustatymas.
Naudokitės palydoviniu navigacijos įrenginiu
Daugumoje elektromobilių įrengtos palydovinės navigacijos sistemos gali nustatyti efektyviausią maršrutą, kai įvedate kelionės tikslą, ir taip sutaupyti daug kilometrų. Puikiu įrankiu gali būti ir „Google Maps“, „Apple CarPlay“ arba „Android Auto“.
Išnaudokite regeneracinį stabdymą
Padidinus elektromobilio regeneracinį stabdymą, galima surinkti energiją, kuri kitu atveju būtų prarandama lėtėjant ar važiuojant atbuline eiga. Tačiau saugokitės, kad esant storam sniego sluoksniui ar ledui ši sistema gali sukelti pavojingą slydimą. Kai eismo sąlygos sudėtingos, sistemą verčiau išjungti.