Sostinės pareigūnai į Žirmūnus atskubėjo trečiadienio vakarą, kai pusamžės moters vairuojamas „Audi Q5“ žiede partrenkė 10-metę mergaitę.
Įvykį mačiusi troleibuso vairuotoja pamatė prie perėjos ant paspirtuko artėjantį vaiką. Dešimtmetė prieš perėją nulipo nuo paprasto, ne elektrinio paspirtuko, iškišo galvą pažiūrėti, ar niekas neatvažiuoja. Troleibuso vairuotoja sustojo jos praleisti, tačiau mergaitės nepraleido ir partrenkė antrąja juosta važiavusi „Audi Q5“ vairuotoja.
Visureigio vairuotoja privalėjo įsitikinti, kad perėjoje nėra žmonių: turėjo sumažinti greitį ar net sustoti. Partrenktą 10-metę medikai skubiai išvežė į ligoninę. Pirminiais duomenimis, ji sužalota nesunkiai.
Įsibėgėjant pavasariui sostinės policijos pareigūnai visų eismo dalyvių prašo būti budriais. Esą gatvėse šiuo metu daugiau ne tik paprastų paspirtukų, bet ir elektrinių.
„Tikime tai, kad pasieks ausis, bet ir smegenis elektrinių paspirtukų vairuotojų ta informacija, kad kelių eismo taisyklės saugo juos nelaimingų atsitikimų“, – sako Kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.
Skaudžių nelaimių daugėja. 2022-aisiais, eismo įvykių metu, kuriuose dalyvavo elektriniai paspirtukai sužeisti 223 žmonės. Šis skaičius didesnis nei 2021-aisiais. Šiemet sezonui dar tik prasidėjus, sužalota jau apie dvidešimt asmenų.
„Tikrai nerimą kelią, kad praėjusiais metais tiek dviratininkai, tiek elektrinių paspirtukų vairuotojai 5000 kartų susilaukė atsakomybės už tai, kad vairavo transporto priemonę būdami neblaivūs“, – kalba V. Grašys.
Transporto saugos administracija skelbia, kad vienas iš 7 elektrinių paspirtukų vairuotojų mano, kad jiems kelių eismo taisyklės iš viso negalioja, o kiti nuolat painiojasi.
„Vieni save laiko dviračių vairuotojais, kiti pėsčiaisiais, kiti mopedų vairuotojais. Žino apie apsaugos asmenines priemones, bet jų nedėvi arba dėvi vieną iš jų. Visa puokštė problemų“, – teigia Lietuvos transporto saugos administracijos vadovas Genius Lukošius.
Dėl šios priežasties valdžia už 107 tūkstančius eurų Lietuvoje pradeda informacinę kampaniją pavadinimu „Spustelk atsargumą“. Pirks nuomonės formuotojų reklamą, organizuos mokymus: bandys įtikinti Lietuvos gyventojus atsakingai vairuoti elektrinius paspirtukus.
„Priemonės parinktos labai įvairios. Komunikacijos įmonė, kuri įgyvendina šitą projektą, vykdys daugybę priemonių“, – tvirtina G. Lukošius.
Policija, kaip ir kasmet, žada organizuoti ir specialius patikrinimus paspirtukų vairuotojams.
„Važiuoja pėsčiųjų perėja, nepersivaro elektrinio paspirtuko, tėvai nepasirūpina vaikais ir vaikai nedėvi šalmo, kas yra privalu“, – kalba V. Grašys.
Medikai primena, kad neatsargus elgesys su elektriniu paspirtuku gali baigtis sunkiais sužalojimais – skeveldriniais žandikaulio lūžiais, subjaurotais veidais.
„Skaudžios istorijos tokios, kada neturime veido dalies. Ji lieka kažkur gatvėje ir po to reikia tą veido dalį sukurti iš kitų kūno dalių arba ieškoti sprendinių panaudojant dirbtines medicinines priemones, kaip titano konstrukcijas ir panašiai“, – aiškina Žalgirio klinikos atstovas Dalius Matkevičius.
Valdžia stengiasi paspirtukininkus suvaldyti juos šviesdama, neketina remtis užsienio valstybių pavydžiais, kai dalyje miestų eismas elektriniais paspirtukais uždraudžiamas.
„Lietuva turėtų eiti ne draudimų keliu, o, visų pirma, ieškoti priemonių ne tik švietėjiškų, bet ir tam tikrų reguliacinių savivaldybių, sureguliuoti procesą“, – tikina susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė.
Lietuvos pėsčiųjų asociacijos vadovas Eduardas Krisčiūnas tikina, kad policijos pareigūnai per mažai kontroliuoja paspirtukininkus.
„Bus tiesiog sugaištas, dar vieni metai išmesti vėjais, nebus jokių pokyčių. <...> Nei vienas įstatymas dar neįsitvirtino vien tik edukuojant ir jį išleidžiant. Įstatymo laikymąsi turi užtikrinti policija, turi atlikti žymiai daugiau darbo, vien edukacijos nepakanka. Jeigu žmogus nežino, kaip reikia elgtis netgi su nuomotu paspirtuku, tai natūralu, kad jis nesužinos vien dėl to, kad kažkas nupiešė piešinuką ant dviračių tako“, – sako E. Krisčiūnas.
Pasak medikų su paspirktukais susižeidusių pacientų amžiaus vidurkis siekia apie 34 metus, tačiau daugėja traumuotų nepilnamečių. Anot medikų, ne visi susižaloję paspirtukininkai atsiduria policijos suvestinėse. Vien Vilniaus apylinkėse per metus sunkių traumų skaičius svyruoja tarp 60 ir 70.