Siūlo mokytis iš Izraelio
Simonas Gurevičius, investicinių įmonių Lietuvoje ir užsienyje plėtros vadovas, buvęs ilgametis Lietuvos žydų bendruomenės vykdomasis direktorius, mano, kad Lietuvai reikia verslo plėtros pavyzdžių pasimokyti iš Izraelio. 2016 m. sausio–rugsėjo mėn., palyginti su atitinkamu 2015 m. laikotarpiu, Lietuvos eksportas į Izraelį augo 41,7 proc. ir sudarė 34,1 mln. eurų.
„Izraelis, daugelio ekonomistų vertinimu, yra ekonominis fenomenas. Tai šalis, kuri trigubai mažesnė už Lietuvą pagal plotą, bet kone trigubai didesnė pagal gyventojų skaičių. Tai valstybė, kuri apsupta ne pačių draugiškiausių kaimynų, bet kartu sugebanti sukurti didžiulį BVP ir būti pavyzdžiu bei lyderiu regione. Išties neįtikėtini faktai, kurie priverčia susimąstyti daugelį – kodėl Izraelis, šalis beveik be jokių gamtinių išteklių, įkuria daugiau aukštųjų technologijų įmonių nei kitos didelės ir stabilios valstybės? Kokia šio fenomeno paslaptis? Manau, tai sunkus darbas, kultūrinių ir ekonominių vertybių rinkinys bei dar sykį sunkus darbas“, – pabrėžė S. Gurevičius.
Markas Gaskellas, 20 metų konsultavimo praktiką turinčios „Equity & Grant Limited“ vadovas iš Didžiosios Britanijos, siūlo įvertinti Irano rinkos potencialą.
„Irano rinka, ypač dabar, kai yra atšauktos ekonominės sankcijos, atveria plačias galimybes Lietuvos eksportuotojams. Tai rinka turinti apie 90 mln. potencialių pirkėjų. Tačiau kartu tai yra ir iššūkis, įeiti į šią rinką nebus taip paprasta, tam reikės skirti daug dėmesio, laiko ir turėti profesionalius patarėjus, kurie padėtų rasti tinkamus kontaktus“, – sakė M. Gaskellas.
Tradiciškai Lietuva orientuojasi į tokias rinkas kaip Skandinavijos šalys, Didžioji Britanija ir kaimyninės valstybės. Sėkmingai prekiaudama ES vidaus rinkoje, Lietuva aktyviai domisi naujomis eksporto galimybėmis, atsiveriančiomis už ES ribų. ES Komisijos Prekybos direktorato resursų, informacijos ir politikos koordinavimo direktorius Peteris Sandleris sako, kad Komisija deda dideles pastangas, padėdama ES verslui pasinaudoti pasaulinių rinkų teikiamomis galimybėmis.
„Europos Sąjunga dabar, kaip niekada anksčiau, sėkmingai naudojasi prekybos galimybėmis, tačiau tuo pat metu Briuselyje tvirtinami prekybos susitarimai dar nebuvo pritraukę tokio dėmesio, kokio sulaukia šiandien“, – kalbėjo P. Sandleris.
Eksportas ne į ES rinkas didėja
Lietuvos verslas siekia įsitvirtinti nors ir tolimose, tačiau didelį potencialą turinčiose rinkose, tokiose kaip Indija, Kinija, JAV. Statistika rodo, kad 2016 metais Lietuvos eksportas į ne ES rinkas išaugo beveik 0,9 procento. Tai nėra įspūdingas rodiklis, todėl eksportuojančios Lietuvos įmonės norėtų aktyvesnių Vyriausybės veiksmų atveriant Lietuvai ne ES rinkas, efektyvesnės ekonominės diplomatijos bei pagalbos problemoms spręsti valstybiniu lygiu.
„Mažai valstybei, tokiai kaip Lietuva, sunkiau rasti rinkų prekėms eksportuoti, tenka ilgiau įrodinėti, kad, nors ir esame nedideli, sugebame pagaminti geros kokybės produkciją. Todėl jausdami vis didėjantį Lietuvos verslo susidomėjimą užsienio rinkomis, aktyviai dirbame su valstybės institucijomis, ambasadomis, kad jos padėtų mūsų verslininkams užmegzti abipusiai naudingų kontaktų ir ryšių. Tikimės, kad naujai Vyriausybei padedant, pavyks aptarti šiuos klausimus ir padidinti šalies eksporto galimybes“, – sakė forumą organizuojančios Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Valdas Sutkus.
Lietuviams – komplimentai už kokybę
Edmundas Daukantas, kompleksinės logistikos paslaugas teikiančios „Schenker“ įmonės direktorius, pastebi, kad eksportuojančios įmonės vis daugiau išgabena į užsienį Lietuvoje sukurtos produkcijos ar technologijų, todėl joms būtina lanksti, inovatyvi logistika, leidžianti efektyviai prekiauti skirtingose rinkose aukštos vertės prekėmis.
„Mano darbo pobūdis leidžia susitikinėti su įvairiais gamintojais visame pasaulyje, todėl žinau, ką užsienio pirkėjai mano apie mūsų gaminamą produkciją. Patys užsienio gamintojai, kurie naudoja lietuvišką produkciją savo gaminiuose, išskiria kokybę ir didelį patikimumą. Tai maloni tendencija, nes leidžia mums tapti aukštas technologijas eksportuojančia šalimi. Dažniausia eksportuojama ne vartojimo prekės, o gaminiai verslui, įvairūs komponentai, elektronikos, automobilių pramonės, tai pat lazerių pramonės gaminiai“, – teigė E. Daukantas.
Lietuvos eksporto kontekste itin patraukliai atrodo robotų gamyba užsienio rinkoms. Kauno bendrovė „Equinox Europe“ sukūrė robotizuotos sistemos „smegenis“, kurias sudaro programinė įranga ir valdikliai. Robotizuotą sistemą sudaro lietuvių sukurtos „smegenys“, taip pat pramoniniai robotai (pagaminti ABB) ir vaizdo atpažinimo įrenginiai (juos gamina „Microsoft“ ir kitos bendrovės). Tokia sistema jau yra sukomplektuota ir veikia Belgijos darbužių prekybos kompanijoje bei dar vienoje šio sektoriaus įmonėje Prancūzijoje.
Sausio 26 d. LVK ir verslo plėtros profesionalų „MakesYouLocal“ organizuojamoje pirmojoje Lietuvoje eksporto konferencijoje „Lietuvos eksportuotojų forumas 2017“ savo įžvalgomis dalinsis „MakesYouLocal" vadovas iš Danijos Maxas Riisas Christensenas, turintis ilgametę patirtį atvedant eksportuotojus į Skandinavijos rinką. „Equity & Grant Limited“ vadovas iš Didžiosios Britanijos Markas Gaskellas pasakos apie verslo ypatumus Irane ir galimybes pradėti veiklą šioje daug potencialo turinčioje rinkoje. Voldemaras Bredikis pasidalins savo įžvalgomis apie Kinijos rinką. V. Bredikis tarpininkavo daugiau nei 100 sėkmingų prekybos sandorių.