Naujieji kilnojami greičio matuokliai, praminti trikojais, šalies keliuose toliau gąsdina vairuotojus. Dažnas vairuotojas keiksnoja šiuos naujuosius policijos aparatus, o artėjant rudens Seimo rinkimams, jau ir politikai ima verstis per galvas, norėdami įsiteikti rinkėjams.
Štai valstietis Dainius Gaižauskas, paskelbęs nuotraukas ir piktindamasis, kad taip policininkai slepia nuo vairuotojų trikojus, jau ragina keisti Administracinių nusižengimų kodeksą. Politikas reikalauja, kad, įjungdami matuoklį, policininkai prieš jį dar pastatytų ženklą ir įspėtų vairuotojus, kad čia jie bus „šaudomi“. Nuo Gaižausko suskubo neatsilikti ir kitų frakcijų seimūnai, ragindami Vyriausybę skubiai papildyti kelių eismo taisykles. Visi jie vieni kitus jau kaltina politikavimu.
„Tai politika, imitacija darbo. Realiai Seimo nariai įstatymus priima arba keičia. Jie siūlo, kad Vyriausybė pakeistų Kelių eismo taisykles“, – sako Seimo narys, valstietis Dainius Gaižauskas.
„Tai Gaižauskas pats kažką panašaus siūlė“, – pasakoja Seimo narys Andrius Mazuronis.
„Lygiai tokia pati diskusija jau buvo 2005 m. Aš tada dirbau Kelių eismo saugumo komisijoje Seime“, – teigia Seimo narys, konservatorius Kazys Starkevičius.
Vairuotojų nuomonės dėl informacinių ženklų prieš trikojus išsiskiria. Vieni ženklų griežtai reikalauja, kiti gi nemato radarų prasmės, jei perspėti vairuotojai sumažins greitį tik prieš juos, o pravažiavę toliau lakstys.
„Iššvaistė, kaip suprantu, mūsų biudžeto, mokesčių mokėtojų pinigus, kuriuos mes sumokėjome, kad būtų nupirkti radarai. Reikalauja vykdyti įstatymus ir būtinai statyti įspėjamuosius ženklus.“
„Turėtų būti, kad būtų informuoti žmonės, galėtų pristabdyti prieš ženklą.“
„Aš manau, kad perspėtų, geriau būtų.“
„Aš manau, nereikia. Įspėdami, vairuotojas žinos, kad turi nuleisti greitį. Čia iš pasalų gaunasi, tvarkos daugiau įvestų.“
„Pagal viską nereiktų. Jie yra kilnojami, neprilakstys kiekvienas ir neprinešios tų ženklų.“
Saugaus eismo ekspertai taip pat nėra vieningi. Vieni viliasi, kad naujieji radarai be perspėjimo ženklų drausmins vairuotojus visur ir visada neviršyti nustatyto greičio. Kiti gi mano, kad netikėtai greičio matuoklį išvydę vairuotojai ims staiga stabdyti ir taip paskui save sukels eibes beprasmių avarijų.
„Siekiant sumažinti greitį ir įvesti tvarką eismo judėjime, reikia pastatyti ženklus. Nėra prevencinė priemonė, o kad išplėštų pinigus. Nebent reikia, kad atsipirktų tos priemonės“, – teigia kelių eismo ekspertas Henrikas Mackėla.
„Nereikėtų papildomų ženklų, kurie perspėtų dėl greičio radarų. Tik pasibaigia greičio apribojimo radaras, vėl pradeda visi važiuoti greičiau“, – kalbėjo vairavimo instruktorius Tautvydas Damašauskas.
Kelių policija atmeta bet kokius siūlymus apie perspėjančius ženklus prieš radarus. Pareigūnai juokauja, kad tuomet reiktų ir nežymėtas policijos mašinas sužymėti, ir dar vagims laiškus apie stebėjimą nusiųsti.
„Išdykautojai, kurie nesilaiko eismo taisyklių, tose vietose, kur bus pažymėta, tik pristabdys, o toliau vėl rizikuos savo ir kitų gyvybe bei sveikata. Trikojis greičio matuoklis gali būti bet kurioje Lietuvos vietoje, miesto gatvėje, užmiestyje, magistralėje. Visur turime paisyti Kelių eismo taisyklių“, – sako Kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys.
Kurią pusę palaikys Vyriausybė ir pats premjeras – dar nežinia.
„Praktika Europoje yra ir tokia, ir tokia su laikinais matuokliais. Nežinau, aš nematau problemos dabar egzistuojančioje tvarkoje. O jei būtų valia, kad turi būti įspėjamieji ženklai, gali būti, blogiau tikrai nebus“, – pasakoja S. Skvernelis.
Įteisinti įspėjamuosius ženklus prieš kilnojamus greičio matuoklius valdantieji turi du būdus. Greitesnis yra Vyriausybei prisiimti atsakomybę ir pakeisti tiesiog Kelių eismo taisykles. Valstiečių atstovo Gaižausko siūlomas kodekso keitimas įklimptų Seimo procedūrose, tačiau tuomet ir atsakomybė dėl jo tektų Seimui, o ne ministrams.