Po antrojo kovo mėnesio savaitgalio vėl tenka konstatuoti nelinksmą faktą, kad Lietuvos kino teatrų lankomumas ir toliau išlieka stabiliai mažas. Tuo pačiu metu 2001-aisiais žiūrovų skaičius buvo dvigubai didesnis, o karinė drama "Juodojo vanago žūtis" surinko 98 tūkst. Lt pajamas.
Savo ruožtu šiais metais panašių skaičių nesugebėjo pasiekti net keturi nauji filmai, bendra suma surinkę 85 tūkst. Lt pajamas. Tikras siaubas, ar ne?
Tačiau nei kino platintojai, nei kino teatrų atstovai kol kas nieko nekeičia. Jie tradiciškai kažko laukia, bet laukti jau nėra ko. Grėsmingai artėja šiltas pavasaris ir karšta vasara, kai mūsų tautiečius į kiną reikia vos ne su botagais varyti. O kur dar vis didėjanti teatro konkurencija - Lietuvos valstybiniame dramos teatre buvo išpirkti visi bilietai į kovo 7 d. įvykusią Eimunto Nekrošiaus naujo spektaklio "Metai" premjerą.
Simboliška, bet kovo 7 d. Lietuvos kino teatruose debiutavo net du siaubo filmai. Kaip ir reikėjo tikėtis, jie draugiškai pasidalijo šio žanro gerbėjų auditoriją ir surinko pakankamai nedideles pajamas. Pirmoje vietoje įsikūrė režisieriaus Gore'o Verbinskio mistinis trileris "Skambutis" ("The Ring"), perkeliantis į didžiuosius ekranus japonų kilmės režisieriaus Hideo Nakatos ir rašytojo Koji Suzuki sugalvotą kultinę istoriją apie keistą vaizdajuostę, pasmerkiančią mirčiai ją pažiūrėjusius žmones. Pagrindinį vaidmenį šiame filme atlieka Davido Lyncho atrasta ir mistiniame trileryje "Malholando kelias" puikiai pasirodžiusi australų kilmės aktorė Naomi Watts. JAV kino teatruose "Skambutis" jau spėjo surinkti 128 mln. JAV dol. ir šią sumą papildė dar 82 mln. JAV dol. kitose pasaulio šalyse. O Lietuvoje per premjerinį savaitgalį kino kompanijos "DreamWorks SKG." kūrinys turėjo tenkintis kukliomis 30,8 tūkst. Lt pajamomis (2,4 tūkst.) žiūrovų.
Reikėtų atkreipti dėmesį, kad kino platinimo kompanija "Bombos filmai" neteisingai išvertė filmo pavadinimą. Iš tiesų anglų kalbos žodyne žodžiui "Ring" galima surasti vertimą "Skambutis", kuris labai tinka intriguojančiai reklaminei kampanijai - "Suskambo telefonas? Tau gyventi liko lygiai 7 dienos". Tačiau pagal originalų sumanymą šiuo žodžiu yra užšifruotas paslaptingas žiedas (arba apskritimas), kurį televizoriaus ekrane pamato vaizdajuostę žiūrintys herojai. Šis žiedas (apskritimas) figūruoja amerikietiškoje filmo reklaminėje kampanijoje (oficialioje interneto svetainėje, plakatuose ir t.t.). Netgi juostos "The Ring" informaciniame tinklapyje tarptautinėje filmų duomenų bazėje (www.imdb.com) yra skelbiamas štai toks pagrindinis šūkis - "Prieš mirtį pamatysi žiedą" ("Before you die, you see the ring"). Taigi teisingas lietuviškas siaubo trilerio pavadinimas turėtų būti "Žiedas" (arba dar geriau "Apskritimas"), bet abu šie žodžiai tikrai nėra tokie komerciški kaip "Skambutis". Be to, daugeliui žiūrovų "Žiedas" gali asocijuotis su neseniai kino teatruose rodytu "Žiedų valdovu".
Jeigu jau prabilome apie lietuvišką reklamą, kurios televizijoje, radijuje ir laikraščiuose buvo tikrai nemažai, verta paminėti dar vieną neteisingą faktą, kad reklaminiuose skelbimuose (juos spausdino populiariausi laikraščiai) filmo "Skambutis" scenarijaus idėjos ir 1998 m. parašyto romano "Ringu" autorius Koji Suzuki pavirto... moterimi. Tai ne pirmas atvejis, kai Lietuvos vertėjai nesivargina per daug domėtis užsienio kino menininkais ir tiesiog pakeičia jų lytį. Pavyzdžiui, kovo 2 d. LTV eteryje parodytame D. Britanijos kino meno akademijos premijų BAFTA įteikimo ceremonijos vaizdo įraše režisieriaus Peterio Jacksono žmona, dviejų vaikų motina ir filmo "Žiedų valdovas" bendraautorė bei prodiuserė Fran (Frances) Walsh tapo vyru.
Įtakingų Holivudo prodiuserių Joelio Silverio ("Matrica") ir Roberto Zemeckiso ("Prarastasis") sukurtas siaubo trileris "Laivas vaiduoklis" ("Ghost Ship") nežymiai pralaimėjo konkurencinę dvikovą ir surinko 26,5 tūkst. Lt pajamas (2,4 tūkst. Lt). Tačiau nesunku pastebėti, kad "Skambutį" (jis suviliojo vos 36 žiūrovais daugiau) į pirmąją vietą užkėlė tik didesnės kino centro "Coca-Cola Plaza" bilietų kainos, nes "Laivas vaiduoklis" Vilniuje buvo rodomas tik "Akropolio kine", kur žiūrovams reikia mokėti 2 Lt mažiau.
Mažai žinomo Steve'o Becko režisuotas "Laivas vaiduoklis" kartoja jau gerokai nuvalkiotas temas apie žuvusių (nužudytų) žmonių vaiduoklius, kurie trokšta atstatyti teisybę ir nubausti tikruosius kaltininkus. Nenuostabu, kad 35 mln. JAV dol. biudžeto filmas JAV kino rinkoje nepateisino vilčių (vos 30 mln. JAV dol. pajamos), bet dėl gerų rezultatų kai kuriose Europos šalyse jau atsipirko ir skaičiuoja nedidelį pelną. Vien tik Ispanijoje "Laivą vaiduoklį" pamatė 1,2 mln. žiūrovų, kurie savo dėmesiu pagerbė ispaniško kraujo turinčią amerikiečių aktorę Jullianą Margulies (TV serialo "Ligoninės priimamasis" žvaigždė). Įdomu, kad to paties režisieriaus Steve'o Becko (anksčiau jis dirbo specialiųjų vizualinių efektų kūrėju) siaubo trileris "Trylika vaiduoklių" (Lietuvos kino teatruose surinkęs 51 tūkst. JAV dol. pajamas) nagrinėjo beveik identiškas vaiduoklių istorijas. Skirtumas tik tas, kad veiksmas vyko ne prieš 40 metų pradingusiame laive, o labai originalios konstrukcijos stikliniame name.
Trečioji kovo 7-9 d. savaitgalio pelningiausių filmų topo vieta atiteko režisieriaus Briano De Palmos trileriui "Fatališka moteris" ("Femme Fatale"), kurio siužete taip pat netrūksta mistikos. Kino platinimo kompanija "Acme" nusprendė šį intelektualų filmą reklamuoti kaip erotinį trilerį, nors tos erotikos jame nėra jau tiek daug. Tiesa, seksualioji manekenė Rebecca Romijn-Stamos (jau greitai ją pamatysime fantastiniame trileryje "Iksmenai 2") demonstruoja savo kūno formas, šoka striptizą, vilioja Antonio Banderaso vaidinamą paparacį, aistringai bučiuojasi su kita mergina Kanų festivalio rūmų tualete, bet tai jokiu būdu nėra pagrindiniai juostos "Fatališka moteris" akcentai. Tačiau net ir tokia reklama nepadėjo sudominti žiūrovų - filmas turėjo tenkintis vos 21,3 tūkst. Lt pajamomis. Gaila, kad tokie maži skaičiukai jau tampa Lietuvos kino rinkos tendencija...
Gaila, nes "Fatališka moteris" žiūrovams siūlo bent akies mirksniu pajusti unikalią prestižiškiausio pasaulyje Kanų festivalio atmosferą (raudonas kilimas, fotografų keliamas triukšmas, festivalio rūmų užkulisiai, vinjetė su "Auksine palmės šakele" ir t.t.). Režisieriui Brianui De Palmai netgi pavyko įkalbėti trumpai pasirodyti festivalio direktorių Gillesą Jacobą, kuris anksčiau kine niekuomet nevaidino. 2002 m. gegužės mėnesį "Fatališka moteris" buvo parodyta ne konkursinėje 55-ojo Kanų festivalio programoje ir sulaukė daug teigiamų kino specialistų atsiliepimų.
Dar vienas praėjusio Kanų festivalio filmas "Apgirtę nuo meilės" ("Punch-Drunk Love") taip pat debiutavo Lietuvos kino teatruose kovo 7 d. Jaunojo amerikiečių kino genijaus Paulo Thomaso Andersono ("Magnolija", "Pašėlusios naktys") sukurta labai keista romantinė komedija dalyvavo pagrindiniame festivalio konkurse ir Davido Lyncho vadovaujamos žiuri komisijos nuosprendžiu buvo apdovanota už geriausią režisūrą (šį prizą teko dalytis su kino veteranu iš Korėjos Im Kwon-Taeku). Deja, rimtas festivalinis kinas nesulaukia kiek didesnio Lietuvos auditorijos dėmesio. Būtent dėl šios priežasties "Apgirtę nuo meilės" startavo tik su 6,1 tūkst. Lt pajamomis.
Originalumu išsiskiriančiame filme yra labai daug spalvų, neįprastų garsų ir nenuspėjamų siužeto posūkių. Ypatingo pagyrimo verti puikiai dirbantys aktoriai Adamas Sandleris ir Emily Watson, kurie sukūrė visiškai priešingus vaidmenis nei visuose ankstesniuose savo filmuose. Paulas Thomas Andersonas sugebėjo įrodyti vieną svarbų faktą, kad vis dėlto komikas Adamas Sandleris moka ne tik maivytis, bet ir vaidinti. Ne veltui už pasirodymą filme "Apgirtę nuo meilės" jis pretendavo į "Auksinio gaublio" apdovanojimą. Tačiau tiek Amerikoje, tiek Lietuvoje, tiek kitose pasaulio šalyse šį Adamo Sandlerio pasikeitimą kažkodėl ignoravo netgi jo paties gerbėjai. Netgi daug prastesnės meninės vertės ir jau visiškai užmiršta komedija "Misteris Dydsas" mūsų kino teatruose per premjerinį savaitgalį surinko beveik 17 tūkst. Lt pajamas. Galbūt platintojams vertėtų vieną kartą priimti protingą sprendimą ir mažiau komercinius filmus rodyti už kiek mažesnę kainą (pvz., 8-10 Lt), kad jie galėtų deramai konkuruoti su Holivudo produkcija?
Galbūt tokiu atveju turėsime galimybę pamatyti daug daugiau festivalių kino. Kaip tik kovo 21-29 d. Vilniuje įvyks tradicinis festivalis, nauju pavadinimu "Vilniaus pavasaris 2003", tačiau informacijos apie šį renginį kol kas nėra. Festivalio programos koordinatore apsiskelbusios dr. Gražinos Arlickaitės sprendimu, filmų programa dėl niekam nesuprantamų priežasčių slepiama nuo visuomenės kaip didžiausia valstybės paslaptis. Nors iki renginio pradžios liko kiek daugiau nei savaitė, festivalio organizatoriai net nesirūpina jo reklama. Šiuo metu tik kino centro "Coca-Cola Plaza" interneto tinklapyje yra tik kukli geltonos spalvos afiša su pavadinimu, ir viskas.
Kitose užsienio šalyse vykstantys festivaliai savo visą programą paskelbia likus 3-4 savaitėms iki pradžios, o kai kuriuos "perliukus" (pvz., atidarymo ir uždarymo ceremonijų filmus) atskleidžia dar anksčiau. Lietuvoje iki šiol tvyro gūdi tyla. Dar neteko girdėti nė vieno save gerbiančio festivalio, kuris vyktų komerciniam kinui pirmenybę skiriančiame kino centre ("multiplekse"). Taip, Berlyno festivalio seansai yra rodomi kino teatre "CinemaxX" su daugybe salių, bet nė vienoje iš jų tuo metu žiūrovų dėmesio neblaško komercinė produkcija. O juk "Coca-Cola Plaza" kartu su "Vilniaus pavasario" seansais siūlys pirkti bilietus į gausiai reklamuojamą Steveno Spielbergo tikrais įvykiais pagrįstą komišką dramą "Pagauk, jei gali" ("Catch Me If You Can") ir kitus filmus. Neabejotina, kad daugeliui žiūrovų pasirodys, kad jie taip pat įtraukti į festivalio programą.
Svarbu ir tai, kad LR kultūros ministerija šiam kino forumui skiria nemažą finansavimą (130 tūkst. Lt), bet greičiausiai šie pinigai pasiklysta korumpuotų pareigūnų kišenėse arba panaudojami ne pagal paskirtį. Įdomu, ką šiuo klausimu galvoja Jo Ekscelencija Rolandas Paksas, viešai žadėjęs, kad tvarka Lietuvoje bus?