Sunku su tais vardais... Taip sunku, kad mano namų kieme kamuolį spardo tuzino vaikų komanda tik su trimis vardais - visi jie arba Karoliai, arba Jokūbai, arba Mykolai. Tiesa, yra ir vienas Džiugas, dėl kurio aš nuolat krūpčioju pro atvirą langą išgirdęs nekantrų riksmą: „Džiugai, kvaily, paduok gi kamuolį!“.
Aš pats esu iš saulių-andrių-tomų kartos. Pusė užrašų knygelės tokių prirašyta. Taigi sugalvoti originalų ir patrauklų vardą yra sudėtinga. Žmonės savo vaikus bent jau gali vadinti tokiais pat vardais nerizikuodami mokėti baudą už kieno nors autorių teisių pažeidimą. Visai kitaip yra su komercijos pasaulio produkcija. Ten ne tik visi bent kiek ištariami garsų ir raidžių deriniai, bet ir skaičiai (taip daro „Boeing“, „Peugeot“) yra kažkieno jau „užsėsti“.
Dar liūdniau tarptautiniu mastu veikiančioms ir prekiaujančioms bendrovėms. Jos privalo produkto pavadinimą patikrinti kiekviena kalba atskirai, nes negerai, kai prabangių kvepalų vartotojams Portugalijoje kyla asociacijų su varlės pasturgaliu, o suahili kalba jų pavadinimas reiškia kokios genties totemo išniekinimą.
Ėmus nagrinėti komercinių produktų ir prekių ženklų vardų kilmę (ar tuo kas nors be manęs užsiima?), galima rasti visokių įdomių dalykėlių. Pavyzdžiui, „Mondeo“ buvo vienas ankstyvųjų vardų, kuriuos pagal tam tikrus parametrus sukūrė kompiuteris. Dabar tokių gerokai daugiau.
JAV nuo 2-3-ojo praėjusio amžiaus dešimtmečio išpopuliarėjo prekių ženklai ispanų kalba. Ji anglosaksiškai ausiai yra skambi ir tuo metu dar nebuvo visiškai nuvalkiota. Kai kurie tų prekių ženklų tapo labai populiarūs - geras trečdalis amerikiečių nutuko nuo sausainėlių „Oreos“, tiesa, likusieji tapo daugiau škotiško sąskambio aukomis.
Skaitmeninėje epochoje staiga vėl atsigręžta į „lingua Cervantes“. „Microsoft“ savo naująją „Windows“ versiją, kodiniu pavadinimu „mėsinių galvijų rūšis, paplitusi pietvakarių valstijose“ („Longhorn“), nutarė į gyvenimą paleisti su vardu „Vista“ (lietuviškai būtų „marinuoti agurkai, gaminami Kėdainiuose“, arba tiesiog „vaizdelis“).
Tačiau nei Kėdainių teisininkai sukliudys naujųjų „Windows“ populiarumui, nei tai, kad Lietuvoje jau dabar dažnai „Vista“ tariama su „š“ per vidurį. Realių pretenzijų įtakingiausiai informacinių technologijų firmai pasaulyje gali turėti tik jau nebeegzistuojantis „General Motors“ padalinys su archajiškai skambančiu pavadinimu „Oldsmobile“.
„Oldsmobile“ nebegaminami jau antrus metus. Dabar galima nusipirkti tik paskutinius sandėlyje likusius modelius, kurie identiški „tautos markei“ „Chevrolet“, tik kiek kitaip nudažyti ir tebeturi „Oldsmobile“ ženklą ant grotelių.
Kita vertus, GM teisininkai dar gali palydėti „Oldsmobile“ užmarštin jei ne milijonais prisiteistos kompensacijos iš „Microsoft“, tai bent šauniu viešu skandalu. Mat žiūrint iš šalies „Windows“ versijų pavadinimai įtartinai primena „Oldsmobile“ modelių vardus.
Pirmieji įtarimai man kilo vos pasirodžius „Windows 95“. Tada daugelis pastebėjo, kad „Microsoft“ neva kopijuoja JAV automobilių gamintojus, kurie mėgsta prie modelio vardo oficialiai arba neoficialiai prikabinti dar ir metus, kad vartotojai greičiau pasijustų vairuoją pasenusį trantą ir imtų paskolą naujam. Tačiau taip darė visi, todėl „Oldsmobile“ labiau už kitus jaudintis nevertėjo. Kitas reikalas, kai rinka gavo „Windows 98“ - ar vairuojantys „Oldsmobile Ninety-Eight“ turėjo apsidžiaugti ar nuliūsti?
Dabar, kai „Windows 98“ ir „Oldsmobile Ninety-Eight“ jau tolima praeitis, pasirodo „Windows Vista“ ir... žinoma, jūs teisūs! - buvo toks automobilis „Oldsmobile Vista“, tiksliau - „Oldsmobile Vista Cruiser“. Kaip įrodymą pridedu šio gremėzdo „su vienuolika langų“ (taip jis buvo reklamuojamas) skelbimą 1969 metų JAV spaudoje (atkreipkite dėmesį į kaubojus - ką jie ten apskritai veikia?).
Ar dar nepakanka įrodymų, kad „Microsoft“ begėdiškai naudojasi nebegalinčios pasipriešinti, kuro kainų palaidotos šešių metrų ilgio „lengvųjų automobilių“ gamintojos palikimu? Gal lažinamės, kad po „Vista“ ateis „Windows Toronado“ ir „Windows Aurora“?
Bet ką patarti „Microsoft“, aš nežinau. „Windows KPV28#a78“ neskamba ir nežadina asociacijų su padūkusiais kaubojais, apgulusiais ananasinės „Fantos“ spalvos limuziną su vienuolika langų... Nors! Minutėlę! Kaubojai, ganyklos, Teksasas, „Longhorn“ - man regis, byla prieš „Microsoft“ turi šansų...
P. S. Pastaba apie galimą pelno šaltinį: jei kas žino firmą, tvarkančią „Oldsmobile“ testamento reikalus, pasidalykite adresu.