Į Lietuvą pagaliau atkeliavus tikram pavasariui, atkuto ir dviratininkai. Iš balkonų, garažų ir sandėliukų, nušluostę dulkes nuo savų dviračių, jauni ir seni išriedėjo į gatves.
Dviratis sutaupo ne vieną šimtą litų
Kasdien dviračiu į darbą keliaujančiam vilniečiui Arvydui atšilę orai nebuvo joks stimulas išsitraukti dviratį. Jis tokį transportą nuolat naudoja jau pusantrų metų ir beveik be pertraukų važinėja ištisus metus.
„Didžiausias pretekstas turbūt buvo pabrangęs benzinas“, – paprastai paaiškino penkiasdešimtmetis pašnekovas. Vasarą gyvendamas sodyboje, nuo Vilniaus centro nutolusioje apie 20 km, vyras tokį atstumą tikino numinantis per maždaug 50 min. Kelionė automobiliu jam iš namų į darbą truktų kone perpus trumpiau, tačiau kainuotų gerokai brangiau.
„Per dieną automobilio kurui išleisčiau apie 20 litų, važiuojant visuomeniniu transportu išeitų 8 litai (kelionei į vieną pusę reikia persėdimo – aut. past). Kelionė dviračiu nekainuoja nė lito“, – finansinę keliavimo dviračiu naudą paskaičiavo pašnekovas.
Per mėnesį automobilio kuras atsieitų 400–500 litų, toliau skaičiavo jis. Vadinasi, automobilį išmainius į dviratę transporto priemonę susitaupytų ne vienas šimtas.
Brangus dviratis – ne lietuvio kišenei?
Dviračių entuziasto Arvydo transporto priemonės kaina galėtų nustebinti ne vieną lietuvį, įsivaizduojantį, kad geras dviratis – brangus malonumas. Pašnekovas tikina už dviratį mokėjęs 240 litų.
„Dviratį pirkau viename iš prekybos centrų, – neslepia dviratininkas, tačiau priduria, kad per pusantrų metų teko keletą kartų jį perrinkti ir pritaikyti savo poreikiams. – Geresnis dviratis laiko atžvilgiu būtų ilgaamžiškesnis, bet ir dabartinis mane tenkina.“
Brangesnius dviračius iš specializuotų parduotuvių Arvydas buvo linkęs vertinti kritiškai. Anot jo, brangesnis dviratis savaime nėra geresnis, o be to, dar ir padidina vagysčių riziką.
„Jeigu perki visus daiktus prabangius, pirkti pigų dviratį „nėra lygis“. Jeigu uždirbčiau 10 tūkst. litų, tuomet galėčiau sau leisti įsigyti dviratį už 1,5–2 tūkst. litų. Bet uždirbdamas tokius pinigus, į darbą dviračiu nevažinėčiau, jis man būtų tik „pasirodymui“ prieš draugus“, – samprotavo dviratininkas.
Vyras taip pat pripažino, kad kasdien važinėdamas į darbą dviračiu pastebi ir smalsius, kartais įtariai nužiūrinčius jo dviratį kitus, prabangesniais dviračiais važinėjančių žmonių, žvilgsnius, tačiau čia jau yra mentaliteto dalykai.
„Pirmą kartą važiuoti nedrąsu, nerimauji, kaip tu toje aplinkoje atrodysi, o paskui įpranti ir nebekreipti dėmesio. Važiuodamas pamatai ir kitus su prabangesniais dviračiais važiuojančius, kaip jie tave nužiūri, bet tai yra tam tikras turtingesnių ir biednesnių žmonių suskirstymas, požiūris į juos“, – dėstė ponas Arvydas.
Pašnekovas teigė pastebėjęs, kad gatvėse daugiausiai galima sutikti dviračius minančio jaunimo. Jų dviračiai ganėtinai geri, kai kurių netgi pakankamai brangūs.
„Kai oras atšyla, tada visi išvažiuoja ne tiktai savo drabužių pademonstruoti, bet ir parodyti savo dviračius. Tai iškart labai akivaizdžiai matosi. O kai aš važinėju nuolat, net kai lyja ar šalta, žmonių būna vienas kitas“, – sakė vilnietis Arvydas.
Dviračių rinka bunda iš žiemos miego
Kalbinti dviračių pardavėjai tikino, kad naujas prekybos sezonas jau atidarytas ir vylėsi, kad šiais metais prekyba bus intensyvesnė nei pernai. Vis dėlto specialistai lyg susitarę neišdavė, kiek dviračių jiems pavykę parduoti per šį mėnesį ir nenoriai prognozavo, ar šie metai bus pelningesni už praėjusius metus.
„Dviratis yra tokia prekė, kuri labai populiarėja, žmonės aktyviai sportuoti pradeda, ieško alternatyvių laisvalaikio praleidimo būdų. Su dviračiu galima ir pakankamai ekstremaliai praleisti laiką, ir su šeima pasivažinėti, vienam pasportuoti. Dviratis turi labai daug panaudojimo galimybių“, – dviračio privalumus skubėjo vardyti dviračiais prekiaujančios parduotuvės „Vasarė “ vadovas Rytis Paulikaitis.
Jis teigė, kad iš pirmų mėnesių, kai tik buvo atidarytas dviračių prekybos sezonas, sunku pasakyti, kaip toliau plėtosis prekyba, tačiau neslėpė, kad tikisi, jog šis sezonas bus geresnis už pernykštį.
Kitos dviračiais prekiaujančios specializuotos parduotuvės „Dviratis plius“ pardavėjas-konsultantas Vytautas portalui Balsas.lt teigė, kad klientų ratas pastaruoju metu tikrai auga, tačiau nežinia, ar pardavimų kilimo nesuvalgys infliacija.
„Jeigu dienos metu dirbame keturiese, tik spėjame suktis. Vieni ateina dviračio, kiti nebūtinai dviračio, bet ieško kažko prie dviračio. Suskaičiuoti, kiek tiksliai ateina klientų, būtų sudėtinga“, – neslėpė dviračių pardavėjas. Tiesa, išduoti paslapties, kiek per balandžio mėnesį jau pavyko parduoti dviračių, pašnekovas nenorėjo. „Čia komercinė paslaptis“, – tarstelėjo.
Būtent tokia pačia priežastimi pasiteisino ir „Vasarės “ vadovas: „Vienos „Vasarės“ pardavimai – nė rodiklis visai Lietuvai, tai ir komercinė paslaptis. Bet yra perkama tikrai nemažai.“
Pirkinio kaina – iki 2 tūkst. litų
Kiek lietuviai pasiryžę sumokėti už dviratę transportą priemonę, kalbinti dviračių pardavėjai vieningai sutarė, kad suma svyruotų nuo 1,2–1,5 tūkst. iki 2 tūkst. litų. Pigiausi dviračiai parduotuvėse atsieitų 500–700 litų, o brangiausiųjų kainos siekia ir iki dešimties tūkstančių. 6–9 tūkst. tektų pakloti už elektra varomą dviratį. Tiesa, tokie pirkiniai lietuvio kišenei kol kas sunkiai įkandami.
„Lietuviai kaip visada nori pačio mandriausio dviračio už mažiausią kainą“, – pastebėjo R. Paulikaitis, pridurdamas, kad lietuviui dviračio kaina vis dar išlieka derybų objektu.
„Vieno dviračio tipo, kuriuo labiausiai domisi pirkėjai, neišskirčiau. Dažniausiai domisi miesto tipo arba kalnų dviračiais, čia jau priklauso nuo žmogaus ir nuo to, kaip jis mėgsta važinėti – ar ramiau, ar intensyviau palakstyti bekele“, – dėstė dviračių pardavėjas Vytautas.
Anot jo, dviračių asortimentu daugiausiai domisi jaunimas nuo paauglių iki 30-mečių, rečiau ateina pensinio amžiaus žmonių.
„Pensininkai dažniau ateina anūkams dviračių ieškoti, o patys sau – rečiau“, – juokėsi pašnekovas.
Paklaustas, kas vis dėlto dažnesni dviračių pirkėjai – vyrai, ar moterys, Vytautas teigė, kad gal kiek daugiau perka vyrai.
„Su palyda būna, kad ateina ir vyrai, nes ne visi supranta viską apie dviračius, tai atsiveda protingesnius draugus, kurie patartų. Moterys ateina ir vienos apsižiūrėti, bet dažniau vis dėlto atsiveda palydą, vyrai dažniau į palydą renkasi draugus nei atsiveda savo moteris“, – dėstė dviračių parduotuvės konsultantas.
„Vasarės“ vadovas R. Paulikaitis atkreipė dėmesį, kad dviračių kainos, palyginti su pernai metų kainomis, yra veikiamos infliacijos, todėl kasmet kažkiek kyla.
„Bendra infliacija liečia visus sektorius, todėl per paskutinius tris metus dviračių kainos augo po 10 procentų“, – sakė R. Paulikaitis.
Naujo dviračio niekas neišranda
Dviračių pasaulyje egzistuoja ir mados, tikina dviračių pardavėjai, tačiau čia pat priduria, kad daugelis Europoje siūlomų naujovių lietuviams vis dar sunkiai pritaikomos dėl aukštų jų kainų. Vienas iš pavyzdžių – Europoje populiarėjantys elektriniai dviračiai, kurių Lietuvoje įsigyjami tik vienetai.
„Lietuviui tokį dviratį įpirkti gal yra šiek tiek ir per brangu, – sutiko R. Paulikaitis. – Palyginti, kiek uždirba vokietis, ir kiek lietuvis gauna algos, šiandien šita prekė lietuviui yra pakankamai brangi.“
Kad tokie dviračiai greitu metu atpigtų, pašnekovo teigimu, nėra labai realu, labiau tikėtina, kad lietuvių perkamoji galia laikui bėgant augs, ir elektra varomi dviračiai nebebus prabangos preke.
„Anksčiau ir dviračio už 3 tūkst. litų niekas Lietuvoje nepirko ir nevažinėjo ir net neįsivaizdavo, kad jis gali tiek kainuoti, tačiau iki to užaugome. Manau, kad ir su elektriniais dviračiais taip bus, mūsų pragyvenimo lygis pasivys Vakarų, tiktai reikia tam laiko. Europa vis pabėga į priekį nuo mūsų“, – dėstė dviračių parduotuvės vadovas R. Paulikaitis.
„Kiekvienais metais kažkas yra pateikiama patobulinto, bet naujo dviračio niekas neišranda“, – juokėsi jis, paklaustas, ar egzistuoja kokios nors mados dviračių rinkoje.
Jo teigimu, Amerikoje ir Vakarų Europoje pernai vyravusi 29 colių ratų dviračių mada galėtų būti įvardijama kaip nauja į Lietuvą ateinanti tendencija.
„Žmonės atranda šitą dalyką kaip naujovę ir pradeda įsigyti ir naudoti keliuose“, – pastebėjo R. Paulikaitis.
Šią tendenciją užfiksavo ir „Dviratis plius“ pardavėjas-konsultantas Vytautas. Jis patikino, kad tokie dviračiai dabar iš tiesų yra „ant bangos“.