Šimtas žmonių tapo prasiskolinusios skrydžių bendrovės įkaitais. Dublino oro uoste įstrigę „Star1 Airlines“ keleiviai nesulaukę informacijos iš vežėjo ir supratę, kad pagalbos nebeverta tikėtis, bilietus namo įsigijo patys.
Dauguma grįš šįvakar
Kaip informavo LR ambasados Airijoje patarėja Natalija Bacevičienė, atšaukto „Star1 Airlines“ skrydžio iš Dubliną į Vilnių keleiviai operatyviai reagavo į situaciją ir nesulaukę pagalbos iš skrydžio organizatorės, ėmėsi veikti patys.
„Mūsų žiniomis, keleiviai įsigijo grupinį bilietą iš Dublino į Vilnių, gavo nemažą nuolaidą, vieni kitiems paskolino pinigų, kad galėtų susimokėti už skrydį ir jau šįvakar turėtų parskristi „Aer Lingus“ organizuojamu skrydžiu“, – kalbėjo pašnekovė.
Jos teigimu, keleiviams bilietus pirkti namo, nelaukiant naujienų iš „Star1 Airlines“, patarė Civilinės aviacijos administracijos (CAA) vadovas.
Kol kas nežinoma tiksliai, kiek keleivių turėjo pakankamai pinigų įsigyti dar vieną bilietą namo. Apytiksliais skaičiavimais, visiškai neturėjo lėšų 5 keleiviai. Ambasada padėjo suorganizuoti nakvynę šiems žmonėms, o su atsakingomis Airijos institucijomis pavyko susitarti ir dėl finansinės paramos bilietams įsigyti. Taip pat bus informuoti šių žmonių giminės Lietuvoje, kad pagal galimybes galėtų padaryti pinigines perlaidas ir šie žmonės galėtų įsigyti bilietus į Vilnių.
„Šiuo metu situacija suvaldyta ir nė vienas atšaukto skrydžio keleivis oro uoste nebenakvos“, – patikino N.Bacevičienė.
Kiekvienas už save
Ambasados darbuotoja tikino, kad nėra jokių galimybių susisiekti su „Star1 Airlines“ direktoriumi Martynu Laiviu.
„Grįžę namo keleiviai patys turės bylinėtis su skrydžių bendrove ir iš jos reikalausti kompensacijos už patirtas išlaidas. CAA rekomendavo išsaugoti visus išlaidas patvirtinančius dokumentus, kasos čekius, bilietus, o kiekvieno skundo kopijas pateikti ir CAA“, – aiškino ambasados darbuotoja.
Sulaikė lėktuvą
„Star1 Airlines“ lėktuvas, kuriuo į Vilnių turėjo skristi 97 žmonės, buvo sulaikytas Dublino oro uoste naktį iš antradienio į trečiadienį. Skrydis turėjo įvykti vakar (rugsėjo 22 d.) 1 val. 15 min.
„Lėktuvas sulaikytas įmonės, kuriam jis priklauso, direktoriaus prašymu dėl uždelstų mokėjimų. Šiuo metu „Star1 Airlines“ generalinis direktorius veda derybas su įmone, iš kurios nuomojamas lėktuvas. Tam paprašė kelių valandų. Skrydis iš Dublino į Vilnių atšauktas. Skrydžių bendrovės administracijos atstovas generalinio direktoriaus pavedimu bendrauja su Dublino oro uoste esančiais keleiviais“, – trečiadienio rytą pasakojo CAA direktorius Kęstutis Auryla.
„Star1 Airlines“ vadovai šiuo metu ieško būdų, kaip užtikrinti šio reiso keleivių grįžimą į Vilnių bei sekančių suplanuotų skrydžių tęstinumą. Bendrovės vadovybė apgailestauja dėl „Star1 Airlines“ keleiviams sukeltų nepatogumų“, – sakė „Star1 Airlines“ komunikacijos vadovė Jūratė Rupšienė.
Įstrigę Dubline
Tuo tarpu lėktuvo keleiviai Dublino oro uoste praleido naktį visiškoje nežinioje. Oro uosto darbuotojai jiems negalėjo suteikti informacijos, nei kodėl skrydis atšauktas, nei kada ir kaip bus galima nusigauti iki Lietuvos. Keleiviams nebuvo pasiūlyta nakvynė, skirta tik šiek tiek pinigų maistui.
Anot K.Aurylos, jei „Star1 Airlines“ derybos su lėktuvo savininke bus sėkmingos, tikėtina, kad keleiviai greičiau ir sklandžiau grįš namo. Kitu atveju, grįžimas namo gali komplikuotis. „Pagal galiojančius teisės aktus keleivius namo parskraidinti privalo vežėjas“, – tvirtino K.Auryla, tačiau negalėjo pakomentuoti, kaip tai būtų daroma, jei kompanija neatgaus teisės naudotis lėktuvu.
Į Dublino oro uostą išvyko LR ambasados Airijoje darbuotojas.
Netikėtos finansinės problemos?
Skrydžių bendrovių veiklą prižiūrinti CAA neskuba prisiimti atsakomybės ir nepripažįsta nepastebėjusi „Star1 Airlines“ problemų. as. CAA vykdanti skrydžių bendrovių veiklos priežiūrą ir išduodanti veiklos leidimus bei licencijas, neprisiima atsakomybės dėl „Star1 Airlines“ keleivius ištikusios bėdos ir nepripažįsta pražiūrėjusi .
„Tokio masto situacijos dar nėra buvę. Mes nuolat stebime aviakompanijas, jų veiklos rodiklius, taip pat ir finansinius, nes nuo to priklauso skrydžių saugumas. Iki šiol patikrinimų metu ypatingų neatitikimų šioje kompanijoje nebuvo aptikta“, – apie „Star1 Airlines“ finansinę situaciją kalbėjo K.Auryla. Kita vertus, jis žiniasklaidai pripažino, kad finansinę padėtį įmonėje nustatyti nėra paprastas darbas.
J.Rupšienė atsisakė komentuoti, kokia „Star1 Airlines“ finansinė situacija ir kodėl taip netikėtai ji komplikavosi. Ji taipogi neatskleidė, kiek įmonė skolinga lėktuvo savininkams. „Visi komentarai bus vėliau“, – tepasakė ji.
Dėl šio atvejo Užsienio reikalų ministerija kreipėsi į Susisiekimo ministeriją ir CAA. Pastaroji pradėjo tyrimą. Jei paaiškės, kad buvo pažeisti oro vežėjo sertifikavimo nuostatai, bendrovei grėstų vežėjo pažymėjimo sustabdymas, licencijos sustabdymas, o kraštutiniu atveju net jos panaikinimas.
Anot K.Aurylos, tokių griežtų priemonių tektų imtis, jei „Star1 Airlines“ nesiims operatyviai taisyti finansinės padėties.
–––––––
Naujas žaidėjas
Įdomu, kad tuo pat metu į Lietuvos rinką ateina nauja kompanija, kuriai gali atitekti valdžios parama, kurios nesulaukė „Star1 Airlines“. Vyriausybės skirti 15 milijonų litų reguliariems reisams iš Vilniaus tarptautinio oro uosto svarbiomis kryptimis remti – parūpo „AirBaltic“ prezidentui ir akcininkui Bertoltui Flickui, kuris įsteigė Lietuvoje naują skrydžių bendrovę.
Prieš tai „AirBaltic“ konkurentus Baltijos padangėje eliminavo naudodamasi dosnia Latvijos vyriausybės parama ir tik visai neseniai užsitraukė šios šalies valdžios nemalonę.
Pirmadienį spaudos konferencijoje pranešta, jog Lietuvoje keleivius turėtų skraidinti nauja skrydžių bendrovė „Baltic aviation systems“, kurios akcininkas yra Bertoltas Flickas.
Žadama, jog šios bendrovės bazinis oro uostas bus Tarptautinis Vilniaus oro uostas. Naujosios bendrovės vadovas Kristianas Kirchheineris teigia, kad iš Vilniaus balandį turėtų prasidėti skrydžiai į Dubliną, Londoną, Paryžių, Maskvą, Varšuvą, Maljorką, Romą, Atėnus, Stambulą, Antaliją, Hurgadą, Larnaką. Įdomu tai, kad prieš "AirBaltic" yra pradėtas tyrimas, paaiškėjus, jog bendrovė apie naujas skrydžių kryptis skelbia tik tam, kad "patikrintų paklausą".
„Balsas.lt“ primena, kad „AirBaltic“ konkurentai yra pasiskundę tarptautiniam arbitražui dėl tiesioginių Latvijos vyriausybės dotacijų šiai bendrovei, kurie galbūt pažeidė Europos Sąjungos teisę. Lietuva atsakyti tuo pačiu nedrįso ir galiausiai liko be nacionalinio oro vežėjo bendrovės. Prieš kiek daugiau nei mėnesį iškilo skandalas, kuomet B. Flickas nutarė slapta įsigyti „AirBaltic“ ir su ja susijusių bendrovių ženklus.
-------
„Star1 Airlines“ vadovybė dėl atšaukto „Star1 Airlines“ rugsėjo 22 d. skrydžio Dublinas – Vilnius pateikė tokį komentarą:
2010 m. rugsėjo 22 d. turėjęs įvykti „Star1 Airlines“ skrydis Dublinas – Vilnius atšauktas, kadangi buvo apribota orlaivio teisė išskristi iš Dublino oro uosto. Šiuo maršrutu į Vilnių turėjo skristi 97 keleiviai. „Star1 Airlines“ vadovai dabartiniu metu ieško būdų kaip užtikrinti šio reiso keleivių grįžimą į Vilnių bei sekančių suplanuotų skrydžių tęstinumą. Bendrovės vadovybė apgailestauja dėl „Star1 Airlines“ keleiviams sukeltų nepatogumų.
„Star1 Airlines" skrydžiai bus vykdomi laiku, kaip numatyta tvarkaraštyje. Šios dienos skrydžiui Vilnius – Londonas keleiviai jau registruojami.
Jolita SKINULYTĖ, Tomas ČYVAS