Rusija neskubės atnaujinti naftos tiekimo „Družbos“ naftotiekiu į Lietuvą ir ruošiasi naftą į Europą eksportuoti jūra, o ne per Baltarusiją ir Lenkija. Tai būtų didelis smūgis „PKN Orlen“ ir jos valdomai „Mažeikių naftai“, rašo „Lietuvos žinios“.
Ketvirtadienį Rusijos pramonės ministerija patvirtino, kad parengė naują naftotiekio BTS-2 projektą. Jis nusitęstų nuo Unečos iki Primorsko. Iš čia nafta būtų eksportuojama tanklaiviais.
Rusijai ketinant naftą eksportuoti per Primorską, neaišku, kokia bus „Družbos“ naftotiekio ateitis. Viena šio vamzdyno atšaka veda į Mažeikių naftos perdirbimo kompleksą, tačiau nuo praėjusių metų liepos nafta ja neteka.
Prieš kelias dienas Rusijos žiniasklaida rašė, kad „Mažeikių naftai“ buvo sužibusi viltis – esą Rusija ketino pradėti „Družbos“ remontą. Tačiau vakar Rusijos valstybinės naftotiekių operatorės „Transneftj“ viceprezidentas Sergejus Grigorjevas pareiškė negalįs prognozuoti, kada gali būti atnaujintas naftos tiekimas į Lietuvą. „Konkrečių terminų nėra“, - pareiškė jis.
Strateginių studijų centro Rytų šalių monitoringo skyriaus vedėjo Arūno Molio teigimu, nutiesus BTS-2, naftos vamzdynu gali negauti ir „PKN Orlen“ naftos perdirbimo gamyklos Lenkijoje ir Čekijoje.
„Viena vertus, kaip ir „Mažeikių naftos“ atveju, tai paspartins jų pastangas išskaidyti tiekimą. Antra vertus, lenkų gamyklos – ne prie jūros, todėl jos neturi kito pasirinkimo, išskyrus importą geležinkeliais“, - teigė A. Molis.
Pasak jo, su tuo susijusios ir Lietuvos bėdos: sumažėjus „PKN Orlen“ pelnui sumažės kompanijos galimybės investuoti į gavybą, „Mažeikių naftos“ modernizaciją. Dėl to sumažėtų „PKN Orlen“ vertė ir įtaka. „Gali iškilti papildomų sunkumų „Mažeikių naftai“ apsirūpinant nafta ne iš Rusijos“, - „Lietuvos žinioms“ sakė ekspertas.