Arba Klaipėdoje sunkmetis jau baigėsi, arba jis toks gilus, kad žmonės nebegali įsigyti netgi dėvėtų drabužių. Tad pigios aprangos parduotuvių savininkai tvirtina išgyvenantys ne pačius geriausius laikus.
Dėl to, jog Klaipėdoje tokių prekybos vietų - gausybė, o paklausa labai sumažėjusi, pagaliau, suprastėjus iš užsienio gaunamo asortimento kokybei, kai kurių parduotuvių savininkai keičia veiklos pobūdį ir turimas prekes dalina kone už ačiū.
Tokios naujienos žaibu apskrieja pirkėjus, tad dėvėtų drabužių, kuriuos galima įsigyti po litą, lentynose greitai nelieka. Tokiais drabužiais klaipėdiečiai džiaugiasi, tačiau jų pardavėjai vis dažniau svarsto apie emigraciją, nes, smaugiami mokesčių, skaičiuoja nuostolius.
Neliko per savaitę
M. Mažvydo alėjoje pigių drabužių parduotuvę praėjusių metų vasarą atidaręs Žydrūnas Vanagas praėjus kiek daugiau nei pusmečiui nutarė nebeprekiauti dėvėtais drabužiais, nes ši veikla esanti nuostolinga.
"Reikia išvalyti lentynas, todėl paskelbėme, kad viską išparduodame po litą. Ši kaina klaipėdiečius suviliojo. Per savaitę neliko apie 70 procentų turėtų prekių. Žmonės graibstė sau, vaikams, sodui. Kas gi nepasinaudos galimybe nuo galvos iki kojų apsirengti už kelis litus. Ir dabar pamatę užrašą užsuka, tačiau rinktis nelabai yra iš ko", - apie akcijos populiarumą kalbėjo verslininkas.
Deja, apie pelną vyriškis nieko džiaugsmingo negalėjo pasakyti. Uždaręs pigių drabužių parduotuvę, tose pačiose patalpose jis prekiaus apatiniu trikotažu.
Svarsto apie emigraciją
"Jei ir ši veikla bus nuostolinga, tikrai nežinau, ką toliau daryti. Valstybė devynis kailius baigia nulupti. Privalau mokėti tokius mokesčius, jog, apskaičiavus išeina, kad atiduodu beveik viską, ką uždirbu. Šiandien atsisveikinu su savo darbuotoja, ji dirba paskutinę dieną, neturiu iš ko jai mokėti algos. Prekes parsivežiau iš Lenkijos. Šioje šalyje PVM siekia nuo 7 iki 21 procento, tačiau tik mažuma verslininkų moka tą 21 procentą, dauguma - tik 7. Važinėdamas po Varšuvą pasiklydau, buvau priverstas nusipirkti navigacijos sistemą. Pirkau už 300 litų, kai tikrai žinau, jog tokia pati Lietuvoje kainuoja 600. Štai kokie akivaizdūs skirtumai", - vardijo Ž. Vanagas.
Jis teigė, kad pagrindiniai pigių drabužių pirkėjai buvo pensininkai.
"Daugiau negaliu užsiimti labdara. Specialiai tokiems žmonėms buvau padaręs prekystalius su pigesnėmis prekėmis. Matydavau, - ateina, kilnoja drabužius, ilgai renkasi. Išsirinkę prieina prie kasos, atsega pinigines, o jose - vien balti centai. Širdis neleido imti - atiduodavau už dyką. Parėjęs namo žmonai sakau, kad štai turiu parduotuvę, pelną suryja mokesčiai ir dar pensininkus remiu, o valstybei - nei šilta, nei šalta dėl mano ir pensininkų bėdų", - ironizavo klaipėdietis.
Iš Vakarų - vis prasčiau
Kalbinti kitų dėvėtų drabužių pardavėjai pastebėjo, kad per pastaruosius kelerius metus suprastėjo iš Vakarų Europos atvežamų drabužių kokybė.
Spėjama, kad taupyti pradėjo ir vakariečiai. Sunkmečiu jie perka mažiau drabužių ir rečiau juos išmeta, nebent tik visiškai nusidėvėjusius.
Be to, pigūs dėvėti drabužiai neatlaiko kinų konkurencijos. Šių parduotuvių uostamiestyje pastebimai daugėja.
Dar viena priežastis yra ta, jog daugelis bendrovių perkėlė drabužių gamybą į Kiniją. Tokia produkcija atpigo, tačiau kokybė gerokai suprastėjo.
"Tikrai suprastėjo siuntos. Anksčiau ant gamintojų etiketės buvo rašomos kilmės šalys - JAV, Didžioji Britanija, o dabar dažniau randame užrašą "Pagaminta Kinijoje", - dienraščiui kalbėjo uostamiesčio pietinėje dalyje dėvėtų drabužių parduotuvę turinti Aldona.
Ji prisipažino, kad pasitaiko, jog nusipirkus urmu visą partiją neatrinktų drabužių, vos ne pusę tenka vežti į kaimus arba išmesti, nes maišuose būna suplyšę, purvini skudurai. Nepaisant to, dėl sumažėjusio perkamumo pardavėjai priversti daryti nuolaidas, skelbti akcijas.
Tam, kad priviliotų daugiau klientų, kai kurie net skelbia "laimingas valandas", kurių metu pirkėjai patikusius rūbus gali įsigyti už pusę kainos, t.y. - beveik už dyką.
Auksiniai metai - praeityje
Prie naujojo turgaus dėvėtais drabužiais prekiaujanti klaipėdietė Onutė pastebėjo, jog šiek tiek labiau prekyba pagyvėja prieš Kalėdas.
"Mamos savo vaikams karnavalinių kaukių ieško, jaunimas - to paties, tik vakarėliams, o šiaip perka mažai. Savininkai taip pat svarsto, jog reikės daryti pertrauką ir laukti geresnių laikų, tik kažin ar jie ateis", - svarstė pardavėja.
Klaipėdietė pasakojo, esą geriausi laikai dėvėtų prekių pardavėjams buvo prieš 6-8 metus.
"Pirkdavo ir miestuose, ir kaimuose, kai kur - net nerūšiuotas prekes, tiesiai iš maišo. Buvo žmonių, tais laikais gražaus pinigo susikrovusių", - pasakojo Onutė.
Pelną ryja mokesčiai
Bendrovės "Bella Moda" direktorė Inesa Vaitkutė dienraščiui nesiguodė pirkėjų trūkumu ir aktyvumu, tačiau taip pat pripažino, kad šiemet viską, ką uždirba, atideda mokesčiams.
"Po Naujųjų metų visai supančiojo rankas. Beprotiški mokesčiai absoliučiai už viską. Vis dėlto į ateitį žvelgiame optimistiškai - laukiame ir tikimės geros vasaros, o pirkėjai nuo galvos iki kojų pas mus jau gali apsirengti už 10-20 litų, kai anksčiau už tą patį palikdavo po 50 litų", - sakė I. Vaitkutė.
Komisai nesiskundžia
Tuo metu toje pačioje M. Mažvydo alėjoje prieš 7 mėnesius duris pravėrusi komiso parduotuvė išgyvena renesansą. Šią veiklą pernai sumaniusi Salomėja Arutiunian teigė, jog pirkėjai vis dažniau iš parduotuvės išeina ką nors įsigiję.
"Neturiu kuo skųstis. Dabar, kai buvo užėję šalčiai, paklausi prekė buvo natūralūs kailinukai. Moterys atneša parduoti kailinius, už kuriuos buvo sumokėjusios tūkstančius, o parduoda - už šimtus. Pavyzdžiui, turėjome audinės kailinukus už beveik 700 litų, nors nauji jie kainavo kelis tūkstančius litų. Viena klientė vaikščiojo ir vis matavosi kokią savaitę - labai jų norėjo. Ėmiau ir pardaviau už savikainą. Su pirkėjais reikia būti lanksčiam, mes stengiamės dirbti tokiu principu. Gal todėl turime nuolatinių pirkėjų ir pardavėjų. Pastebėjote, kad prekės netelpa? Vis dažniau pagalvoju apie erdvesnes patalpas", - kalbėjo S. Arutiunian.
Jos nuomone, komiso parduotuvės verslas sėkmingas dėl to, jog čia platus prekių pasirinkimas, prekės, nors ir naudotos, bet gerai išlaikytos ir parduodamos pigiai.
"Šis verslas yra labiau moteriškas, pagrindinės pirkėjos - juk moterys. Joms smagu panaršyti, paieškoti, pasidžiaugti smulkmenomis, mes mielai patariame, matome, kad žmogui tikrai prekės reikia, tik neturi už ką įsigyti. Būna, jog darome mainus. Štai viena pirkėja labai žiedelio norėjo. Pasiūlė savo sidabrinius vietoje to, kurį išsirinko. Sumainėme", - šypsojosi ponia Salomėja.
Vaida JUTKONĖ