Dizaineris svečiavosi Lietuvoje projekto „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ komandos kvietimu. Kaunas išsikėlė ambicingą tikslą – iki 2022 metų tapti atviru, patogiu ir draugišku miestu, kuriame visi galėtų jaustis laimingi ir daryti tai, kas patinka, o Kaune vykstantys renginiai bei kultūros objektai būtų prieinami ir jauniems, ir vyresniems, ir sveikiesiems, ir turintiesiems negalią, ir vietiniams, ir svečiams.
A. Dobaño Kauno architektams, dizaineriams, kultūros institucijų atstovams vedė seminarą ir kūrybines dirbtuves. Susitikimuose dizaineris akcentavo dizaino visiems poveikį. Pasak jo, miestai, kurie integruoja dizainą visiems į savo turizmo strategijas, pritraukia 27 proc. daugiau lankytojų.
Dizaino visiems principai stimuliuoja kūrybiškumą „Avanti-Avanti“ studija, kurią A. Dobaño įkūrė kartu su architekte Elvira Muñoz, yra komunikacijos specialistų, dizainerių ir technikų komanda, dizaino visiems principais kurianti komunikacijų strategijas įstaigoms ir organizacijoms, kurios specializuojasi laisvalaikio, turizmo ir kultūros srityje. Pasak A. Dobaño, iš pradžių jo vadovaujama kompanija eksperimentavo ieškodama sprendimų įvairių poreikių žmonėms, bet suprato, kad nieko neuždirba – visas lėšas išleidžia projektams. Reikėjo perkurti įmonės koncepciją, rasti būdą, kaip plėtoti sėkmingą verslą. Tai pavyko pradėjus kurti projektus, pagrįstus dizaino visiems principais. Taip Barselonoje įsikūrusi studija rado savo nišą ir kuria tarptautiniu mastu pripažįstamus projektus.
„Avanti-Avanti“ sukūrė Madrido pėsčiųjų ženklinimo sistemos planą „Perskaityk Madridą“ (ispanų k. Leer Madrid), Barselonos miesto turizmo ir orientavimosi sistemą, suprojektavo ir prižiūri Šventosios Šeimynos (Sagrada Familia) bazilikos Barselonoje ženklinimo ir komunikacijų sistemą, kuria komunikacijų dizainą valstybiniams meno ir korporatyviniams muziejams, galerijoms, tokiems, kaip Pablo Picasso, Šiuolaikinio meno, Joano Miró fondo muziejai Barselonoje, Karalienės Sofijos meno centras Madride („Reina-Sofija“) ir kt.
Pats A. Dobaño yra sukūręs pilną ispanų ir katalonų gestų kalbos ženklų abėcėlės tipografiją. Jis dalyvauja Katalonijos grafinio dizaino kolegijos veikloje, yra atsakingas už dizaino visiems sritį, taip pat įkūrė žurnalą „Hola, Design for All“ ir yra vienas jo redaktorių.
„Dizainas visiems yra mūsų kūrybinės studijos atliekamų projektų pridėtinė vertė, – sako dizaineris. – Apsvarstydami įvairiausius prieinamumo aspektus ir atsižvelgdami į skirtingas negalias turinčių žmonių poreikius, savo klientams suteikiame galimybę pasiekti didesnę visuomenės dalį. Dizaino visiems principai stimuliuoja mūsų kūrybiškumą, praplečia mūsų supratimą apie dizainą ir leidžia tyrinėti naujų kalbų, kodų ir technologinių išteklių raišką.“
Dizaino kūrimo ašis – įvairovė
A. Dobaño aiškina, kad dizainas visiems yra projektavimo metodika, leidžianti neišskirti visuomenės grupių ir kurti aplinką, kurioje visi vienodomis sąlygomis gali disponuoti ir naudotis infrastruktūra, paslaugomis ar gaminiais. Taip vartotojų įvairovė tampa pagrindiniu kūrybinio projektavimo principu ir ašimi, nuo kurios prasideda projektas.
„Pradedame nuo labai specifinių konkrečių vartotojų poreikių ir siekiame naudos visiems – tiek vartotojams, norintiems nepatirti jokių kliūčių, tiek organizacijoms ar įstaigoms, kurioms tai leidžia gerinti siūlomo produkto ar paslaugos kokybę ir tikėtis greitos investicijų grąžos ir pelno“, – teigia dizaineris.
Įvairovę A. Dobaño supranta labai plačiai – tai ir skirtingos negalios, kultūros, lytys ir kt. Pavyzdžiui, miestuose, kuriuose yra pabėgėlių stovyklų, esama žemo raštingumo vartotojų, todėl kurdama orientavimo sistemas jo komanda naudoja lengvai skaitomo teksto modelį.
„Pradedant projektą, visų pirma būtina atlikti nuodugnų įvairovės tyrimą, nustatyti vartotojų poreikius ir norus. Svarbu aprėpti visus potencialius kiekvienos erdvės, kurioje dirbame, vartotojus. Sakykime, pabėgėlių stovyklose gyvena įvairių kultūrų žmonių, nemokančių vietinės kalbos, miestus aplankantys turistai taip pat kalba skirtingomis kalbomis ir supranta skirtingus kultūros kodus. Ši analizė padeda sukurti konkrečiam projektui tinkančias komunikacijos ir erdvinės orientacijos sistemas. Pavyzdžiui, kuriant projektą „Perskaityk Madridą“, universaliojo dizaino principus derinome su sprendimais, didinančiais Madrido lankytojų saugumą, autonomiškumą ir orientavimąsi mieste“, – pasakoja A. Dobaño.
„Avanti-Avanti“ komanda, bendradarbiaudama su „Dizainas visiems“ fondu, sukūrė „Įvairovės kubą“ – šis įrankis nuolat primena, kad tas pats vartotojas turi skirtingų poreikių ir kad šie poreikiai nuolat keičiasi, tad prie šių pokyčių turi prisitaikyti ir dizainas.
Kūrybinės komunikacijos strategija Venecijos bienalėje
Pasak dizainerio, muziejai ir kiti kultūros objektai jo studijai tampa socialinių ir dizaino naujovių erdve: „Šios įstaigos pasižymi didesne socialine atsakomybe nei privačios įmonės, todėl galime išbandyti įvairius dalykus.“
Vienas iš tokių „Avanti-Avanti“ darbų yra Katalonijos paviljono 2017 metų Venecijos bienalėje „Atidengti nematoma“ (angl.Unveiling the Unseen) komunikacijos projektas. Bienalės lankytojams buvo pristatytas menininko Antonio Abado sukurtas garsinis Venecijos žemėlapis, suprojektuotas naudojantis „BlindWiki“ – programa, skirta turintiesiems regos negalią. Kiekvienas Venecijos lankytojas, naudodamasis šia programa, mobiliajame telefone galėjo užregistruoti ir paskelbti savo įspūdžius apie bet kurią miesto dalį, o kiekvienas programos vartotojas galėjo šių įrašų klausytis. Taigi sukurta platforma, kurioje buvo galima dalytis patirtimi, istorijomis ir mintimis apie visa tai, kas nematoma akimis.
Taip pat buvo atidaryta paroda, supažindinusi su „BlindWiki“ kūrimu ir tobulinimu, vyko tarptautinis seminaras „Nematomųjų kartografijos“, organizuotos nemokamos 20 minučių trukmės kelionės miesto kanalais Venecijos valtelėmis – sampierotomis, kurias vairavo neregiai. Išleistas ir taktilinis komiksas su dailininko Maxo (Francesco Capdevilos) reljefiniais piešiniais, padedančiais orientuotis Venecijoje, suprasti, kas yra kvapai, drėgmė, vaikščiojimas, kitas svarbias sąvokas. „Avanti-Avanti“ paviljonui sukūrė kūrybinės komunikacijos strategiją, parodos dizainą, reklaminę kampaniją, interneto svetainę, rūpinosi komikso leidyba.
Prieš pradėdama darbą, komanda atliko labai išsamią analizę siekdama išsiaiškinti regos negalią turinčių žmonių, kurie galėtų apsilankyti parodoje, poreikius. „Buvo labai svarbu užtikrinti prieinamumą akliesiems, bet taip pat buvo svarbu sukurti erdvę, patrauklią visiems lankytojams“, – sako A. Dobaño.
Įtrauki flamenko festivalio kampanija
Jau daugiau kaip 10 metų „Avanti-Avanti“ studija kuruoja nuo 1993 metų Barselonoje rengiamo flamenko festivalio „Ciutat Flamenco“ komunikacijos dizainą. 2014 metais A. Dobaño komanda pasiūlė festivalio komunikaciją padaryti įtraukesnę ir prieinamesnę žmonėms, turintiems klausos negalią.
Pirmiausia buvo sukurti 4 iki tol neegzistavę flamenko šokį reprezentuojantys gestai, kurie būtini norint paaiškinti, kas yra flamenko ir kokia šio festivalio esmė: „dainavimas“, „grojimas“, „flamenco, šokiai“, taip pat ‒ festivalio pavadinimas „Ciutat Flamenco“. Šie gestai sukurti vadovaujantis tarptautine gestų sistema, todėl juos galima naudoti bet kurioje pasaulio vietoje.
Toliau reikėjo sukurti prieinamą ir įtraukiančią komunikaciją. Pagrindinis tikslas buvo į festivalį pritaukti naujos auditorijos, jo aplinką padaryti prieinamą žmonėms, turintiems įvairių jutimo ir fizinių išskirtinumų. „Avanti-Avanti“ bendradarbiavo su Barselonos savivaldybės neįgaliųjų institutu, kad kurčiuosius pasiektų jų poreikiams pritaikyta informacija ir festivalį pristatantis vaizdo klipas, parengtas naudojant flamenko reprezentuojančius gestus.
Festivalio programa buvo subtitruojama ir verčiama į gestų kalbą. Norint festivalį paversti tikra įtraukties erdve, buvo organizuoti praktiniai seminarai, kurių tikslas ‒ paaiškinti flamenko pagrindus, įtraukiant ir asmenis su klausos negalia.
Dizainas visiems
Kurdami ženklinimo ir komunikacijų sistemas Šventosios Šeimynos bazilikoje, Madrido mieste ir kitose vietose, „Avanti Avanti“ taip pat remiasi dizaino visiems principais. A. Dobaño studija stengiasi užtikrinti bet kurio lankytojo ramybę vaikštant po miestą, pastatą ar parodą: „Niekas neturėtų trukdyti patirti apsilankymo malonumo, o jei lankytojas nori pasiklysti, jis turėtų turėti visus išteklius, kad galėtų saugiai grįžti“.
A. Dobaño sako, kad konsultuodami architektus ir dizainerius pastebi, jog jie dažniausiai projektuoja remdamiesi savo žiniomis apie pritaikymą neįgaliesiems ir atsižvelgdami į turimus išteklius ir įstatymus. „Mes jiems siūlome pirmiausia sudaryti išsamų pastato ar erdvės vartotojų poreikių sąrašą pradedant atvykimu ir konkrečios erdvės siūloma patirtimi, baigiant poreikiu pavalgyti, naudotis tualetu, pakeisti vaiko sauskelnes ir t.t. Dizaino visiems principai leidžia kurti vientisą erdvių vaizdą“, – tvirtina dizaineris.
A. Dobaño sako, kad dizainas visiems yra dalis jo vadovaujamos studijos verslo, bet jam labai rūpi kurti geresnį pasaulį. „Kartais mūsų klausia, ar turime neįgalių artimųjų ir draugų. Galiu prisipažinti, kad pradėję dirbti nepažinojom nė vieno neįgalaus žmogaus. Bet paskui supratom, kad aplink yra daugybė įvairiausių poreikių turinčių žmonių, ir pradėjome jų skirtybes įtraukti į savo projektus“, – kalbėjo Kaune viešėjęs dizaineris.
Jis sako, kad tie, kurie mano, jog dizainas visiems yra utopija ir nepasiekiama tobulybė, klysta galbūt dėl to, kad susitelkia į rezultatą: „Iš tikrųjų dizainas visiems nėra rezultatas, nėra resursas, nėra sąlyga, tai nėra ir realus produktas, jis tikrovėje neegzistuoja. Dizainas visiems yra metodologija, padedanti kurti visiems geresnį pasaulį.“
Straipsnio autorė: Sigita Inčiūrienė.