Kelionę apkartino netikėtai dingęs, vėlavęs ar sugadintas bagažas?Visuomet galima rasti išeitį ir reikalauti kompensacijos už patirtus nepatogumus.
Europos vartotojų centras (EVC) Lietuvoje priklauso EVC tinklui (ECC –Net), kurį sudaro atskiri centrai kiekvienoje Europos Sąjungos (ES) šalyje narėje, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. EVC Lietuvoje nagrinėja vartotojų prašymus dėl informacijos suteikimo ir skundus dėl netinkamos kokybės prekių ar paslaugų, įsigytų kitoje nei vartotojo gyvenamosios vietos ES valstybėje narėje bei Norvegijoje ir Islandijoje. Centras skundus nagrinėja taikiu būdu, siekia kompromiso. Paslaugos – nemokamos.
Problemos dėl registruoto bagažo
Klientė skrido su Čekijos skrydžių bendrove iš Prahos į Vilnių. Atsiimdama bagažą moteris pastebėjo, kad jos lagaminas prasegtas, todėl nedelsiant oro uosto darbuotojų paprašė pagalbos ir užpildė dokumentą, kuriame
aiškiai įvardijo iš lagamino dingusius daiktus. Turėdama visus dokumentus klientė tiesiogiai kreipėsi į Čekijos oro transporto bendrovę, tačiau nesulaukė atsakymo. Moteris kreipėsi į EVC Lietuvoje, kuris surinkęs visą
reikiamą informaciją, kreipėsi į EVC Čekijoje, kad šis susisiektų su skrydžių kompanija. Čekijos oro transporto bendrovė nedelsdama atsiliepė į prašymą ir pasiūlė klientei kompensaciją.
Klientas skrido į Berną per Briuselį ir Miuncheną. Atskridus paaiškėjo, kad jo registruotas bagažas – dingęs. Vyras nedelsdamas kreipėsi į skrydžių kompanija ir negavęs jų atsakymo persiuntė skundą EVC, kuris surinkęs visą reikiamą bylos medžiagą, perdavė kliento pretenziją EVC Vokietijoje (pagal paskutiniojo vežėjo registracijos vietą), kad šis bendradarbiaudamas su Vokietijos oro transporto bendrove išspręstų kliento problemą. Įsikišus EVC tinklui, klientas sėkmingai gavo kompensaciją už prarastą lagaminą ir jame buvusius daiktus, atskaičius jų nusidėvėjimą.
EVC pataria:
Jei nusileidote oro uoste ir nesulaukėte registruoto lagamino, jis atskrido sugadintas ar apvogtas – pirmiausia oro uoste užpildykite dokumentą dėl bagažo (angl. Property irregularity report), kuriame paprastai būna užfiksuojamos visos registruoto bagažo ir skrydžio detalės. Be šio dokumento, oro transporto bendrovė pretenzijos nenagrinės, todėl pravartu lagaminą apžiūrėti ne tik iš išorės, bet ir viduje, įsitikinti, kad jis nėra apvogtas ar padaryta kitokia žala.
Vėliau reikėtų pareikšti pretenziją raštu (elektroniniu arba paprastu paštu, faksu) skraidinusiai oro transporto bendrovei. Jei jus skraidino kelios skrydžių kompanijos (buvo jungiamasis skrydis), turite teisę pareikšti pretenziją pirmajai arba paskutiniajai oro transporto bendrovei, tačiau svarbu nepraleisti Monrealio konvencijoje numatytų terminų: registruotam bagažui atskridus sugadintam ar apvogtam – tuoj pat arba vėliausiai per septynias dienas; dingus registruotam bagažui – ne vėliau kaip per 21 dieną nuo bagažo perdavimo dienos, tačiau galite kreiptis jau ir kitą dieną neatgavę lagamino.
Visais šiais atvejais keleiviai gali gauti kompensaciją iki maždaug 1 200 eurų pagal daiktų, buvusių lagamine, čekius. Todėl visada naudinga saugoti brangesnių daiktų, kuriuos turite lagamine, čekius. Reikėtų taip pat
prisiminti, kad tokių brangių daiktų, kaip juvelyriniai dirbiniai, fotoaparatai, filmavimo kameros ir pan., apskritai nereikėtų talpinti į registruojamą bagažą, nes oro transporto bendrovė nuostolių už šiuos prarastus daiktus paprasčiausiai nekompensuos. Be to, jei registruotas bagažas vėluoja, o jūs esate užsienio šalyje,
turite teisę iš skrydžių kompanijos reikalauti, kad ši atlygintų būtinąsias išlaidas, pavyzdžiui, už higienos reikmenis.
Turėkite omenyje, kad oro transporto bendrovė neatsako už žalą, atsiradusią dėl vėlavimo, jeigu įrodo, kad buvo imtasi visų įmanomų priemonių išvengti nepatogumų arba buvo neįmanoma imtis tokių priemonių.
Į ką dar reikėtų atkreipti dėmesį?
Oro transporto bendrovės klientams siūlo papildomas etiketes, kuriose reikia pažymėti vardą, pavardę, telefoną ir pritvirtinti prie lagamino, tuomet lieka daugiau vilčių, kad dingęs lagaminas sugrįš teisėtam šeimininkui.
Dauguma lagaminų yra juodos spalvos, tad vertėtų atsiminti, kad visada lengviau apibūdinti dingusį bagažą ir jį rasti, jei šis būtų, pavyzdžiui, oranžinis arba išskirtas ryškiu raišteliu. Jei vis dėlto registruotame bagaže vežate vertingus daiktus, turėtumėte jį papildomai apdrausti. Visada pasiskaitykite skrydžių kompanijų bagažo vežimo taisykles: kokius daiktus galima vežti, o kokių ne, ir už kuriuos kompensacija nebūtų mokama.
Skrendant su pigių skrydžių bendrovėmis tik su rankiniu bagažu, visada pasitikrinkite bagažo matmenis ir svorį, kad oro uoste nekiltų problemų dėl pažeistų taisyklių. Priešingu atveju gali tekti susimokėti už papildomą svorį, o mokesčiai paprastai būna didesni nei būtumėte pirkę registruotą bagažą kartu su bilietu.
EVC visada pasirengęs padėti dėl skrydžių bendrovių paslaugų netinkamos kokybės išvykstant iš kitos ES šalies, Norvegijos ar Islandijos ir naudojantis šių šalių skrydžių bendrovių paslaugomis.
Jei turite klausimų ar norite pateikti skundą, galite kreiptis į EVC
adresu: Odminių g. 12, Vilnius,
tel.: (8 5) 265 0368,
faks.: (8 5) 262 3123,
el. p.: [email protected],
„Skype“: ecclithuania,
facebook.com: Europos vartotoju centras.
Jei turite pretenzijų dėl nekokybiškų skrydžių kompanijų paslaugų
išvykstant iš Lietuvos, taip pat galite kreiptis į Civilinės aviacijos
administraciją adresu:
Rodūnios kelias 2, Vilnius,
tel.: (8 5) 2 65 0368,
www.caa.lt.