Vaikai – pasaulio ateities šeimininkai. Kokią ateitį įsivaizduoja jie? 2030-ųjų metų darnios Europos strategijos idėjos buvo patikėtos sukurti būtent vaikams iš šešių Europos valstybių: Lietuvos, Jungtinės Karalystės, Olandijos, Norvegijos, Vengrijos ir Graikijos.
Kauno technologijos universiteto Aplinkos inžinerijos instituto (KTU APINI) mokslininkai, kartu su partneriais iš kitų šalių įgyvendinantys projektą „Inovatyvių darnumo kelių kūrimas“, pakvietė vaikus papasakoti kaip jie įsivaizduoja ateitį. Vaikų manymu, Europa, beveik po dvidešimties metų, taps – nuo visko valdymo išmaniosiomis technologijomis iki visuomenės be nusikaltimų ir visokeriopos pagalbos vienas kitam.
Mokslininkai ir įvairių sričių ekspertai išskyrė tris galimas darnios ateities vizijas, pagal kurias sukūrė ateitį vaizduojančius filmukus: „Išmaniųjų technologijų“, „Vietos bendruomenės“ ir „Etiško pasaulio“.
Išmaniųjų technologijų vizijoje technologijos yra svarbiausia varomoji jėga ir apima visas gyvenimo sferas bei palengvina kiekvienos socialinės grupės veiklą. Technologijos kuria didelę pridėtinę vertę, todėl tiek kompanijos, tiek fiziniai asmenys skatina inovacijų diegimą. Keičiasi visuomenės požiūris į išteklių vartojimą ir patį gyvenimo būdą. Gamyboje vis dažniau naudojamos daugiafunkcinės medžiagos. Atsinaujinantys energijos ištekliai tampa pagrindiniu energijos šaltiniu. Iki minimumo sumažintas į aplinką patenkančių atliekų kiekis. Technologijos sprendžia svarbius aplinkosaugos klausimus ir užtiktina, kad anglies dioksido kiekis išlaikytų ekologinę pusiausvyrą, todėl visuomenė gali džiaugtis sveiku, patogiu ir saugiu gyvenimu.
Vietos bendruomenės vizijoje vaikai Europą įsivaizduoja kaip vieną didelę bendruomenę, kurioje žmonės gyvena tam tikrose grupėse, kurios tarpusavyje yra apsijungusios į regionus ir klasterius. Socialiniai ryšiai bendruomenėje yra ypač svarbūs, visuomenė gyvena kaip didelė šeima, kurioje kiekvienas rūpinasi kitu. Piliečiai aktyviai siekia darnaus, lėto ir sveiko gyvenimo būdo. Bendruomenės beveik viskuo apsirūpina pačios savarankiškai, o prekyba vyksta tik pačiomis būtiniausiomis prekėmis, kurios negali būti pagamintos toje bendruomenėje. Vis mažiau atsiskaitoma piniginėmis priemonėmis, vietoj jų vyksta barteriniai mainai, tiek bendruomenės viduje, tiek ir tarp pačių bendruomenių. Žmonės vis labiau suvokia apie daromą neigiamą poveikį aplinkai ir vis aktyviau imasi priemonių tam spręsti: taupo išteklius, stengiasi kuo aktyviau juos panaudoti, mažina atliekų kiekį, kiek įmanoma viską perdirba.
Etiško pasaulio vizija pati idialistiškiausia. Pasak vaikų, joje žmonės gyvena sąžiningame ir teisingame pasaulyje. Skirtumas tarp turtingųjų ir vargšų, išsivysčiusių šalių ir besivystančiųjų yra beveik išnykęs. Pagal Pasaulinės žemės ir išteklių paskirstymo sistemos sukurtą žemės panaudojimo planą regionai yra suskirstyti į tokius, kurie yra skirti auginti ekologišką maistą, išgauti energiją, vystyti sunkiąją pramonę ir pan. Toks visuotinio paskirstymo mechanizmas ženkliai sumažina neigiamą poveikį aplinkai. Didesnis ekologinis stabilumas, sumažinta tarša ir ypatingas rūpinimasis nykstančiomis rūšimis formuoja darnios visuomenės pagrindą.
Etiško pasaulio vizijoje egzistuoja sąveika tarp etiško elgesio ir politinio vadovavimo. Visuomenė tiki ir noriai bendradarbiauja su valdžia, nes aiškiai suvokia, kad politikai dirba dėl bendro tikslo, o ne siekdami asmeninės naudos.
Renkant vizijas visose projekto partnerių valstybėse buvo atliekamas tyrimas, kurio metu paskutiniųjų klasių moksleiviai buvo paprašyti pateikti savo mintis, kaip jie įsivaizduoja darnią ateitį. Lietuvoje KTU APINI organizavo seminarus Kauno jėzuitų gimnazijoje, Kauno r. Raudondvario gimnazijoje, Šiaulių Didždvario gimnazijoje ir Klaipėdos r. Dovilų pagrindinėje mokykloje.
Savo nuomonę apie projektą galite išreikšti užpildydami Groningeno universiteto (Olandija) parengtą apklausą.
https://ugroningenbss.qualtrics.com/SE/?SID=SV_5sSWOIN5Mq2RBVb
Video archyvas
CRISP I-tech vision: http://www.youtube.com/watch?v=3GpMQ7d1xZ8
Community Vision: http://www.youtube.com/watch?v=y51hJZOq9k4
Ethical World Vision: http://www.youtube.com/watch?v=pTzrssJcd64