Penktadienį nacionalinis oro vežėjas „flyLAL - Lithuanian Airlines“ kreipėsi į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo. „Respublikos“ šaltinių tvirtinimu, dėl tokios baigties kaltę turėtų prisiimti ne vien dabartiniai jos savininkai, bet ir dvidešimt metų po Nepriklausomybės atkūrimo civilinę aviaciją kuravę galimai korumpuoti buvę ir dabartiniai valstybės tarnai.
Prieš kreipiantis į teismą iš peties padirbėjo „flyLAL - Lithuanian Airlines“ atstovaujantys viešųjų ryšių specialistai. Iš pradžių skelbta, kad įsigijusių bilietus keleivių skaičius buvo 29 400. Vėliau esą jis buvo patikslintas ir sumažėjo iki 11 tūkstančių. Kita vertus, girdi, šie keleiviai įsigijo 17 000 bilietų. Vėliau nusipirkusių ir negalinčių panaudoti savo bilietų keleivių skaičius esą sumažėjo iki 8,5 tūkst., o jiems priskaičiuotų įsipareigojimų suma neva tesiekia apie 6 mln. litų. Pagal „flyLAL - Lithuanian Airlines“ viešuosius ryšius išeitų, kad dabar bendrovės skola yra maždaug 96 mln. litų. Dvidešimt milijonų nacionalinis oro vežėjas skolingas Tarptautiniam Vilniaus oro uostui (TVOU), trisdešimt milijonų - įvairių mokesčių pavidalu valstybei, likusią sumą - keleiviams ir neva į bendrovę investavusiems akcininkams (47,5 mln. litų). „Sakykite, o kur skolos užsienio oro uostams, tiekėjams? Koks naivuolis gali patikėti, kad jų nėra?“ - retoriškai „Respublikos“ žurnalisto klausė gerai šalies civilinės aviacijos rinką išmanantys specialistai.
Abejonės dėl skolų dydžio
Kodėl buvo pasirinkta būtent devyniasdešimt šešių milijonų, o ne kitokia, galbūt - realesnė, suma? Anot „Respublikos“ šaltinių, šitaip, kaip galima įtarti, norima įteigti, kad „flyLAL - Lithuanian Airlines“ skolos yra nedaug didesnės už tas, kurios buvo tuomet, kai 2005-aisiais „LAL investicijų grupė“ (dabartinė „flyLAL Group“, kurios valdybos pirmininkas yra Gediminas Žiemelis) privatizavo tuomet valstybei priklausiusią skrydžių bendrovę „Lietuvos avialinijos“. Priminsime, kad tada oficialios bendrovės skolos siekė maždaug 70 mln. litų. Kitas klausimas - kam to reikia?
Pasak šaltinių, jei iš „Lietuvos avialinijų“ išaugusiai „flyLAL - Lithuanian Airlines“ bus iškelta bankroto byla, tikrasis skolų dydis anksčiau ar vėliau bus atskleistas. Į bankrutuojančio nacionalinio oro vežėjo panašių nusikalstamų finansinių piramidžių griūtys rodo, kad post factum pradėjus kapstytis po jų finansus išaiškėja, jog iš tikrųjų jų skolos būna dešimtys milijonų, o kartais - ir dukart ar net keliskart didesnės. „Respublikos“ šaltiniai neabejoja, kad visiems kreditoriams, ypač - tiekėjams ir užsienio oro uostams, pareiškus pretenzijas smarkiai padidės ir dabartiniai oficialiai skelbiami „flyLAL - Lithuanian Airlines“ įsipareigojimai.
Tačiau sunku suvokti, kurių galų reikia slėpti realias skolas, jeigu jų dydis vis tiek taps žinomas? „Gali būti, - teigė „Respublikos“ šaltiniai, - kad buvusių „Lietuvos avialinijų“ realų turtą išparceliavę dabartiniai „flyLAL - Lithuanian Airlines“ savininkai šitaip priminė, kaip prieš trejus metus iš tikrųjų vyko valstybės įmonės privatizavimas. Neatmetama, kad priminimas buvo skirtas daliai galimai korumpuotų valdžios pareigūnų. Girdi, nepamirškite, kaip viskas buvo. Ir dabar padėkite padengti visų mokesčių mokėtojų pinigais bent jau tą dalį „flyLAL - Lithuanian Airlines“ skolų, kurios 2005-aisiais buvo paveldėtos iš valstybės.
Ir iš tiesų - prieš kurį laiką dabartiniai skrydžių bendrovės savininkai prašė, kad valdžia faktiškai bankrutavusios „flyLAL - Lithuanian Airlines“ skolas iš jų nupirktų už 1 litą, vėliau - kad valstybė padengtų bent 40 proc. skolų.
Anot šaltinių, jei valdžioje būtų likę prieš tai šalį valdę veikėjai, abejotinos vertės pasiūlymas buvusią valstybės įmonę išparceliavusiems veikėjams greičiausiai būtų išdegęs. „Nebūtina buvo net susikompromitavusio Susisiekimo ministerijos (SM) sekretoriaus Valdemaro Šalausko, kuris ilgą laiką kuravo šalies civilinės aviacijos sektorių ir kurį dėl ankstesnių įtartinų veikų naujieji „flyLAL - Lithuanian Airlines“ savininkai greičiausiai šantažavo, pagalba. Užtenka žinoti, kas iš SM valdininkų civilinę aviaciją kuruoja dabar. Tai - buvusio susisiekimo ministro socialdemokrato Algirdo Butkevičiaus paskirta viena iš SM sekretorių Liudmila Zumerienė. Jos kuravimo sfera yra ir AB „Lietuvos geležinkeliai“, kurioje dirba buvusio premjero Gedimino Kirkilo žmona - irgi Liudmila. Ar dar reikia aiškinti, kokio tvirtumo tai buvo grandinė?“ - retoriškai klausė „Respublikos“ šaltiniai.
Kaip nomenklatūrą „išdūrė“
Anot „Respublikos“ šaltinių, vargu ar tokiam atviro šantažo žingsniui dabartiniai „flyLAL - Lithuanian Airlines“ savininkai būtų ryžęsi, jei nebūtų buvę „įspūdingos“ oro skrydžių bendrovės privatizavimo priešistorės. „Prisiminkite, - tvirtino šaltiniai, - už kokią sumą prieš trejus su puse metų ketinta privatizuoti valstybei priklausiusią bendrovę „Lietuvos avialinijos“? Ji ir dešimt milijonų litų nesiekė. Tuo tarpu būsimieji „flyLAL - Lithuanian Airlines“ savininkai konkursą laimėjo netikėti pasiūlę dvidešimt penkis milijonus. Klausiate, kas už to slepiasi?“
AB „flyLAL - Lithuanian Airlines“ akcininkai (proc.):
AB „Indeco“ 27,15
AB „Sanitex“ 22,63
AB „ŽIA Valda“ 40,73
AB „VA Reals“ 9,49
Vidmantas Užusienis