• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Iš Londono olimpinę estafetę perėmęs Rio de Žaneiras jau rengiasi didžiausiai sporto šventei. Ar pavyks Brazilijai pateisinti lūkesčius ir tinkamai suorganizuoti du didžiausius sporto renginius – pasaulio futbolo čempionatą ir olimpines žaidynes?

REKLAMA
REKLAMA

Pamažu blėstant Londono olimpinių žaidynių euforijai Didžioji Britanija skaičiuoja žaidynių įtaką šalies ekonomikai. O 2014 metų pasaulio futbolo čempionatą ir 2016 metų olimpines žaidynes rengianti Brazilija jau pradėjo ruoštis sporto karnavalui.

REKLAMA

Vyriausybės paspirtis

Teises organizuoti du didžiausius sporto renginius laimėjusi Brazilija tikisi, kad šaliai pavyks pritraukti milžiniškų pajamų iš turizmo, infrastruktūros plėtros ir pagerintų santykių su potencialiomis prekybos partnerėmis. Vis dėlto vidaus ekonomikai finansinę injekciją suteiks ne tik užsienio investicijos, tačiau ir Brazilijos vyriausybės pasiūlytas 66 mlrd. JAV dolerių (184 mlrd. litų) paketas, skirtas šalies infrastruktūrai gerinti.

REKLAMA
REKLAMA

Šie pinigai turėtų padėti grąžinti Brazilijos ekonomiką į 2010 metų lygį, kai šalies BVP augo 7,5 proc. Vis dėlto praėjusiais metais ekonomikos augimas sulėtėjo iki 2,7 proc., o šiemet prognozuojamas 2 proc. augimas. Iš dalies dėl to galima kaltinti investicijų į infrastruktūros gerinimo projektus bei kvalifikuotų darbuotojų trūkumą. Šioms dviem sritims daugiausia dėmesio ketina skirti šalies vadovė Dilma Rousseff.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Pradedame pirmąjį etapą, nuo kurio Brazilija atsispirs ir taps turtingesnė bei stipresnė, – pristatydama naująjį paketą žurnalistams teigė Brazilijos prezidentė. – Pagaliau Brazilijos infrastruktūra bus tokio lygio, kuris atitiks šalis dydį.“

Achilo kulnas – infrastruktūra

Bene didžiausia Brazilijos problema, neleidusi užtikrinti ilgalaikio augimo, yra logistika. Šios kliūtys ilgus metus trukdė perkelti didžiulius prekių ir žaliavų kiekius iš šalies gilumoje esančių laukų ar kasyklų į užsienio rinkas. Pasaulio ekonomikos forumo paskelbtoje konkurencingumo ataskaitoje Brazilijos infrastruktūra buvo įvertinta kur kas prasčiau nei kitų didžiųjų valstybių – skirta vos 104 vieta iš 142.

REKLAMA

„Brazilija ir toliau patiria nuostolių dėl trūkumų, kurie neleidžia galutinai įgyvendinti milžiniško jos konkurencingumo potencialo“, – tvirtinama ataskaitoje.

Pagal naująją programą privačios kompanijos gali tikėtis lengvatų statybų, išlaikymo ir eksploatavimo projektuose. Tokį vyriausybės žingsnį sveikino ne vienas šalies verslo atstovas. Nacionalinės transporto konfederacijos vadovas Clesio Andrade pagyrė šalies prezidentės D. Rousseff administraciją, kad buvo atvertas kelias privačioms investicijoms.

REKLAMA

„Labai svarbu, kad po daugiau kaip 20 metų vyriausybė atsisakė buvusios ideologijos ir leido projektuose dalyvauti privačioms kompanijoms, – „Associated Press“ teigė C. Andrade. – Tai projektams suteiks tvirtumą ir padės sukurti daugiau darbo vietų.“

Pirmasis vyriausybės pasiūlytas investicinis paketas daugiausia bus skirtas nacionalinių kelių ir geležinkelių tiesimui. D. Rousseff taip pat pažadėjo artimiausiu metu pristatyti panašias programas, skirtas oro ir jūrų uostams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kyšiai ir biurokratiniai barjerai

Privataus sektoriaus įtraukimas į valstybinio lygio projektus yra sveikintinas, tačiau kai kurie apžvalgininkai abejoja, ar tai padės išspręsti kyšininkavimo problemą ir įveikti sudėtingus biurokratinius barjerus.

Praėjusiais metais Brazilijoje kilo milžiniškas skandalas, kai paaiškėjo, kad šalies susisiekimo ministerijos pareigūnai reikalavo 5 proc. kyšių nuo greitkelio statybos projektų sumos. Praėjusių metų liepą Brazilijos transporto ministras ir kiti aukšto rango ministerijos darbuotojai dėl to buvo nušalinti nuo pareigų

REKLAMA

„PwC Consulting“ partneris Richardas Duboisas agentūrai „Reuters“ atskleidė, kad privačios kompanijos paprastai statybos projektus baigia du kartus greičiau ir 60 proc. pigiau nei valstybinio sektoriaus įmonės. Vis dėlto pradėjus privalomus viešus svarstymus ir kitus formalumus darbų atlikimo laikas praktiškai išsilygina.

Siekdama išvengti šių vilkinimų D. Rousseff įsteigė valstybės valdomą kompaniją, kuri galės išvengti ministerijų ir kitų valdžios įstaigų biurokratinių pinklių. Planavimo ir logistikos kompanija teoriškai priklausys Transporto ministerijai, tačiau realiai turės daugiau galių.

REKLAMA

Kompanijai vadovauti paskirtas palyginti apolitiškas valstybės tarnautojas Bernardo Figueiredo, šalies transporto sektoriuje dirbantis jau ne vieną dešimtmetį. Prezidentės rezidencijoje susitikęs su žurnalistais jis teigė, kad kompanijos tikslas – sumažinti biurokratines problemas ir darbų vilkinimą. Kartu jis atmetė nuogąstavimus, kad sudėtingas projektų paraiškų procesas gali būti naudingesnis vietos kompanijoms.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Vykdydami šią programą turėsime pastatyti labai daug per labai trumpą laiką. Jei neatsiversime užsienio kompanijoms, negalėsime to padaryti, – kalbėjo B. Figueiredo. – Mes norime kokybės.“

Šventė išskirtiniams

Pritraukti daugiau užsienio investicijų yra Brazilijos vyriausybės prioritetinis tikslas, nes gyventojams įklimpus į skolas iki šiol ekonomiką palaikęs vidaus vartojimas pamažu praranda pagreitį. Šių metų pradžioje minimalus mėnesio atlyginimas Brazilijoje buvo padidintas iki 308 JAV dolerių (860 litų), o pagal pasiūlytą šalies biudžeto projektą iki 2015 metų jis turėtų pakilti iki 400 JAV dolerių (1,1 tūkst. litų).

REKLAMA

Didžiausiems sporto renginiams skirti infrastruktūros projektai priklauso šalies vyriausybės įgyvendinamai Augimo skatinimo programai, kurios bendras biudžetas siekia 1,215 trln. litų.

Išlaidos infrastruktūrai bus tiesiogiai skirtos energijos produktyvumui didinti, namams ir mokykloms statyti, transporto, vandentiekio, elektros tiekimo sistemoms gerinti. Vis dėlto geranoriški valdžios tikslai ne visuomet sutampa su eilinių gyventojų interesais. Prieš kiekvieną didelį sporto renginį pateikiamas klausimas, kokia nauda bus vietos bendruomenėms, neabejotinai iškils ir Brazilijoje.

REKLAMA

Olimpinėms žaidynėms besirengiančio Rio de Žaneiro gyventojai yra priversti palikti nuolatines gyvenamąsias vietas, nes tam tikruose regionuose miesto valdžia ketina plėsti infrastruktūrą, statyti naujus žaidynėms skirtus sporto centrus ir atrasti vietą olimpiniam kaimeliui. Pasitaiko net atvejų, kai namas nugriaunamas be gyventojų žinios, o jo savininkams siūloma prastesnė pastogė toli gražu ne prestižiniame didmiesčio rajone.

REKLAMA
REKLAMA

Sporto karnavalui pradedama rengtis – projektams reikalingi pinigai jau pažadėti, durys užsienio investuotojams atvertos. Tačiau ar pro jas žengs taip laukiamos užsienio kompanijos, priklausys nuo to, kaip Brazilijos vyriausybei ir šalies vadovei D. Rousseff pavyks įgyvendinti pažadus. Iki to laiko galite pradėti mokytis sambos žingsnelių.

FAKTAI: Sporto renginiai Brazilijoje

Brazilija laimėjo teises surengti 2014 metų pasaulio futbolo čempionatą ir 2016 metų olimpines žaidynes

Brazilijos vyriausybė pristatė 66 mlrd. JAV dolerių (184 mlrd. litų) paketą, skirtą šalies infrastruktūrai gerinti

Iš šių investicijų planuojama nutiesti 10 tūkst. kilometrų geležinkelio ir nutiesti ar paplatinti 7,5 tūkst. kilometrų valstybinių kelių

2010 m. Brazilijos BVP augimas siekė 7,5 proc., tačiau šiemet prognozuojamas 2 proc. nuosmukis

M. Samkus

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų