Kiekvieną dieną vairuodami automobilius susiduriame su įvairiomis situacijomis kelyje. Tai koks „erelis”, viršydamas greitį, aplenkia neleistinoje vietoje ar „užkiša” savo automobilį sankryžoje. Pabandykime prisiminti, kokiais automobiliais važinėja „ereliai” – aišku kiekvienas pasakys, kad tokie vairuotojai dažniausiai vairuoja BMW. Kodėl BMW?
Šiandien rinkoje yra nedaug automobilių su galiniais varomais ratais. Populiariausios yra BMW ir Mercedes Benz markės. Jeigu jūs išlaikėte vairavimo pažymėjimą ir nutarėte įsigyti galiniais ratais varomą automobilį, didžiausias pasirinkimas bus tarp BMW markės automobilių. Jeigu dar į reikalavimus įtrauksite galią ir turėsite ribotą biudžetą – vienareikšmiškai turėsite rinktis iš BMW. Manau, tai pagrindinė priežastis, dėl ko „ereliai” pakankamai dažnai vairuoja BMW markės automobilius.
Pats BMW automobilis nėra blogas, tai tikrai kokybiškas ir nemažai pasyvių ir aktyvių saugumo priemonių turintis automobilis, jeigu jį lygintumėme su panašios markės ir metų automobiliu. Bet kaip sako lietuviška patarlė – „šaukštas deguto statinę medaus pagadina”, todėl negalima smerkti visos BMW automobilių markės. Priežastys yra ne BMW automobilis, o „tarpinė” tarp vairo ir akseleratoriaus pedalo.
Galiniais ratais varomą automobilį (juo labiau galingą) reikia mokėti vairuoti. Tą sako ir visi automobilių sporto atstovai ir vairavimo instruktoriai. Bet kur galima įgyti tokių įgūdžių? Ar mūsų vairavimo instruktoriai tinkamai apmoko būsimus vairuotojus? Automobilio valdymas su automatine greičių dėže ir su mechanine tiek nesiskiria, kiek skiriasi su skirtingais varomais ratais, bet Lietuvoje galiojanti vairuotojų mokymo/ egzaminavimo tvarka nenumato atskiros metodikos. Dar blogiau – mokant vairuotojus nėra privaloma mokytis vairuoti ekstremaliomis sąlygomis. Vairavimo specialistai pritaria, kad vairavimo egzaminus išlaikęs vairuotojas praktiškai neturi jokios patirties valdyti automobilį, juo labiau automobilį su galiniais varomais ratais.
Ką tik gavęs pažymėjimą vairuotojas nežino ribų, kada ir kokiomis sąlygomis jo vairuojamas automobilis gali išslysti iš kelio ar tapti nebevaldomas. Lietuva yra labai skirtingų klimatinių sąlygų kraštas – ryte išvažiavus į darbą šviečiant saulei ir esant teigiamai temperatūrai, vakare gali tekti grįžti per pūgą ar šlapdribą. Todėl turi būti privaloma mokyti vairuotojus, kaip elgtis su automobiliu ekstremaliomis sąlygomis, įvedant privalomas automobilio valdymo ekstremaliomis sąlygomis praktines pamokas.
Žinoma, daugelis sakys, kad skaudžių nelaimių priežastys ne BMW ir ne galiniai ratai, o „jaunatviškas veržlumas”, noras pasirodyti, mentalitetas. Šiai nuomonei galima pritarti, bet ką padarėme, kad būtų sudarytos sąlygos saugiai „sportuoti”, kiek yra tam pritaikytų – saugių vietų? Lietuvoje, be Kačerginės žiedo, specializuotų vietų numatyta nėra. Per metus organizuojami keli renginiai „Siemens” arenos aikštelėje, bet jų tikrai nepakanka. Todėl jaunimas su savo galingais automobiliais išvažiuoja į miesto gatves ir čia bando jų galimybes. Susisiekimo ministerija kartu su savivaldybėmis turėtų numatyti tokias vietas, įvertinant ir pačių vairuotojų bei aplinkinių saugumą.
Mano pateikta įstatymo pataisa, kuria neturintys 2 metų vairavimo stažo vairuotojai negali vairuoti galingų automobilių (kurių galia didesnė nei 100 kW), nukreipta ne tik į jaunąjį vairuotoją, bet ir į jo tėvus. Tikrai labai dažnai tėvai, pirkdami sūnui ar dukrai pirmąjį automobilį, jį perka negalingą, nedidelį, nes supranta, kad vairavimo įgūdžių stoka neleis visiškai užtikrinti paties jaunojo vairuotojo ir kitų saugumo kelyje. Bet yra tokių tėvų, kurie nesirūpina arba nesupranta, ką reiškia nepatyręs ir jaunatviškai veržlus vairuotojas už galingo automobilio vairo. Manau, kad vairuotojų švietimas yra ir tėvų prievolė, ne tik valstybės.
Noriu pabrėžti, kad šis įstatymas palies tik nepatyrusius vairuotojus, kurie bus vos gavę vairuotojo pažymėjimą. Juk dauguma vairuotojo pažymėjimą gauna 18-20 m. Trumpai tariant – užaugsi, subręsi, įgusi atsakingai valdyti transporto priemonę – tada ir sėsk prie galingo automobilio vairo. Dar daugiau – siekdamas, kad vairuotojas turėtų galimybę įgyti reikalingus vairavimo įgūdžius pateikiau pataisas, kurias priėmus stažo neturintis vairuotojas galės galingesnį negu 100 kW automobilį vairuoti su kartu važiuojančiu šeimos nariu (kuris turės reikiamą vairavimo stažą).
Šiuo įstatymu visų problemų neišspręsime, lygiagrečiai reikia mokyti jaunuolius ir šviesti jų tėvus, kurie suformuoja jauno žmogaus požiūrį ir pomėgius. Bet esu tikras, kad nedaryti nieko – taip pat negalima. Jei ši įstatymo pataisa sumažins avarijų skaičių ir išgelbės bent vieną gyvybę – tai bus didelis laimėjimas.
Gintaras Tamošiūnas, Seimo Darbo partijos frakcijos narys