900 tūkst. litų vertės socialinė antikorupcinio sąmoningumo didinimo kampanija buvo efektyvi, teigia Specialių tyrimų tarnybos (STT) atstovas.
Kampanija buvo praėjusiais metais vykusio projekto „Kovos su korupcija stiprinimas“, kurio konkursą vykdė STT, o projektą įgyvendino Danijos konsultacinė įmonė „Ramboll Management“ kartu su viešųjų ryšių kompanija „Integrity PR“, dalis.
„Pareiškėjų, kurie kreipėsi į STT, skaičius per tą laikotarpį padidėjo (kampanijos metu - BNS) 20-25 proc. Telefoninių skambučių, kuriais pranešama apie blogybes, smarkiai padaugėjo (...) „TNS Gallup“ atliko sociologinį tyrimą 2007 ir 2008 metais, kur buvo klausiama, ar žmonės žino, kur reikia kreiptis dėl korupcijos. 2007 m. teigiamai atsakė vos 18 proc. respondentų, o praėjusių metų gale - 37 proc.“, - BNS sakė STT Korupcijos prevencijos valdybos viršininkas Vytas Rimkus.
Antikorupcinės kampanijos išlaidas, V.Rimkaus teigimu, sudarė atlyginimai ekspertams iš užsienio, mokymai, žurnalistų apklausos, susitikimai su žurnalistais, straipsnių inicijavimas, radijo interviu, edukacinė informacija portale delfi.lt, pranešimai žiniasklaidai, konsultacijos dėl STT interneto puslapio.
Į kampaniją įėjo ir dvi socialinės reklamos, kuriose buvo smerkiamas kyšio davimas. Jų gamybos ir transliavimo išlaidos, anot V.Rimkaus, siekė 406 tūkst. litų.
Atskirai socialinių reklamų efektyvumas matuotas nebuvo.
Visa projekto „Kovos su korupcija stiprinimas“ vertė siekė 2,9 mln. litų, pinigai buvo skirti iš Europos Sąjungos (ES) Pereinamojo laikotarpio institucijų plėtros priemonių lėšų.
Kiti projekto pinigai, V.Rimkaus teigimu, buvo panaudoti baudžiamajam persekiojimui ir korupcijos prevencijai.
„Kontrolė vyko viso projekto metu: atvažiuodavo nuolatos ES vertintojai, auditoriai. Ir žiūri, kaip įgyvendinama, ar efektyviai“, - kalbėjo V.Rimkus. Jis nurodė, kad auditas, kurį organizavo ES, jau buvo, projekto apibendrinimas dėl projekto efektyvumo Finansų ministerijoje (FM) taip pat įvyko, o galutinė projekto ataskaita patvirtinta.
FM Tarptautinės finansinės paramos koordinavimo skyriaus vyriausia specialistė Edita Bačkieriūtė BNS nurodė, kad projektas „pasiekė visus Europos Komisijos patvirtintame projekto aprašyme užsibrėžtus rezultatus: parengtos rekomendacijos teisinės bazės ir procedūrų tobulinimui, apmokyti pareigūnai, įvykdyta regioninė antikorupcinio švietimo kampanija.“
Ji taip pat nurodė, kad dėl socialinės kampanijos ar socialinių reklamų efektyvumo atsakyti FM negali, nes Viešosios politikos ir vadybos instituto atliktame vertinime, išvados buvo daromos tik programoms bendrai.
Kai kurie parlamentarai buvo suabejoję Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) vykdytos socialinės reklamos „Šešėlis ne išeitis. Sprendimo ieškokime kartu“ už beveik 1,4 mln. litų efektyvumu. FM kolegijos posėdyje pritarė šios reklamos pinigų panaudojimo pagrįstumui, nors tuo pačiu suabejojo, ar šios reklamos efektas buvo adekvatus investicijoms.
„Transparency International“ (TI) Korupcijos suvokimo indekso (KSI) 2008 metų tyrime Lietuvai skyrė 4,6 balus ir 58 vietą 180 šalių lentelėje. 2007 metais Lietuvos KSI siekė 4,8 balus, t.y. buvo arčiau skaidrumo ribos - 10 balų.