Nepavyko prisikviesti pagalbos Rugsėjo 21 dieną įvykdyta žmogžudystė Dembavoje (Panevėžio r.) sukrėtė Lietuvą, tačiau iš posto kol kas išvertė tik BPC viršininką Artūrą Kedavičių. Jis atsistatydino praėjus mėnesiui nuo tragedijos. Tą lemtingąją dieną mergina iš paskutiniųjų kovojo už savo gyvybę beveik pusvalandį kalbėdama mobiliuoju telefonu su BPC operatore, bet centro darbuotojai taip ir nesugebėjo nustatyti tikslios jos buvimo vietos.
Kritikos strėlės smigo ir į vidaus reikalų ministrą Alfonsą Dailį Barakauską, ir į BPC vadovą A. Kedavičių, kuris centrui vadovavo nuo 2003 metų, tai yra nuo tada, kai buvo pradėti pirmieji telefono 112 diegimo darbai. Tuoj po tragedijos BPC vadovas A. Kedavičius teisinosi, kad nusikaltėliams į rankas patekusi mergina skambino telefonu, kuriame nebuvo SIM kortelės, todėl esą nebuvo įmanoma nustatyti jos buvimo vietos. Tik po kelių dienų pripažinta, kad mergina skambino telefonu, kuriame SIM kortelė buvo.
Galiausiai paaiškėjo, kad tik „Tele-2“ yra įdiegusi specialią įrangą, leidžiančią operatoriams nustatyti pagalbą kviečiančio asmens vietą. Telekomunikacijų bendrovės „Bitė“ ir „Omnitel“ tokios įrangos nebuvo įdiegusios. Į BPC sistemą valstybė ir ES investavo apie 70 mln. litų.Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui (PAGD) atlikus tyrimą nuspręsta surengti neeilinę A. Kedavičiaus atestaciją, bet šis suskubo pasitraukti į pensiją.
Kvailino buvusį ministrą
Vidaus reikalų ministerija (VRM) daugiau nei prieš savaitę baigė ir BPC vidaus auditą, tačiau preliminarių jo išvadų kol kas neskelbia ir nekomentuoja. „Audito ataskaitos projektas yra pateiktas BPC, šis privalo ne daugiau kaip per penkias darbo dienas susipažinti su ataskaitos projektu ir pateikti savo nuomonę VRM Vidaus audito skyriui“, – žurnalistams aiškino D. A. Barakauskas. Ministerija esą įvertins BPC nuomonę ir pateiks jam galu tinę ataskaitą. Tačiau BPC su preliminariomis išvadomis gali ir nesutikti. Tokiu atveju išvados visuomenę galėtų pasiekti ne anksčiau kaip lapkričio 19 dieną.
Už biurokratinių barikadų besislapstantis D. A. Barakauskas iš pareigų trauktis nė neketina. Jis „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Lietuva tiesiogiai“ netgi kvailino buvusį VRM ministrą Raimondą Šukį, kuris atsistatydino 2007-ųjų lapkritį, praėjus savaitei nuo tragedijos Aleksandrijos kaime (Skuodo r.), kai policijos patrulis Saulius Paulikas automobiliu mirtinai sužalojo tris vaikus. „Aš manau, kad tai yra nelogiška, nes atsakomybę turi prisiimti asmuo, kuris tą nusižengimą padarė, – laidoje išsisukinėjo D. A. Barakauskas. – Ši praktika (atsistatydinimo), įsigalėjusi per 20 metų, nėra teisinga.“ Paklaustas, ar išvadose figūruoja ir galbūt neskaidrus finansavimas telefono 112 sistemai įdiegti bei įtarimai, krintantys ant kai kurių VRM pareigūnų, VRM viešųjų ryšių skyrius „Balsas savaitei“ neatsakė.
VRM ministro patarėjas viešiesiems ryšiams Valdas Kaminskas tepasakė, kad galutinių audito išvadų pateikimo procesas sulėtėjo ir visuomenei jos bus pateiktos vėliau.
Įžvelgia politinę korupciją
Seimo narys Naglis Puteikis – vienas iš pirmųjų parlamentarų, mėginusių rasti atsakymus, kodėl BPC nepavyko išgelbėti Evelinos, tapusios kraupaus nusikaltimo Panevėžio rajone auka. „Jau po tragedijos pasirodė nemažai informacijos, kad tik „Tele-2“ laikėsi įstatymo ir už 1,5 mln. Lt įsigijo „Ericsson“ įrangą, rodančią skambinančiojo buvimo vietą, kai tik BPC operatorius pakelia telefono ragelį“, – teigė N. Puteikis. Pasak jo, tik „Tele-2“, skirtingai nei kitos telekomunikacijų bendrovės, visą laiką laikėsi Elektroninių ryšių įstatymo. Šiame įstatyme įtvirtinta telekomunikacijos paslaugas teikiančių bendrovių prievolė „kiekvieno pagalbos skambučio atveju neatlygintinai teikti vietos nustatymo duomenis“ BPC.
„Bitė“ ir „Omnitel“ tą įrangą pirko iš Kaune registruotos UAB Mobiliųjų sprendimų centro ir, mano žiniomis, abiem operatoriams buvo rekomenduota naudotis būtent šios bendrovės įranga“, – kalbėjo N. Puteikis.
Operatoriai esą iš pradžių nepatikėjo, kad Kauno bendrovė galės išspręsti tokią sudėtingą elektroninę problemą. „Mainais už įstatymo pataisą, pagal kurią operatoriams kompensuojama ir už įrangos įsigijimą, ir už duomenų teikimą kiekvienais metais, operatoriai 2008 metais tą įrangą nusipirko iš Kauno bendrovės“, – pasakojo N. Puteikis. Jo duomenimis, „Bitei“ ši įranga kainavo 1,17 mln. litų, o „Omnitel“ – 1,2 mln. litų. Įdomu, kad už paslaugos palaikymą „Tele-2“ iš valstybės kasmet gauna tik apie 100 tūkst. litų, o „Bitė“ ir „Omnitel“ – maždaug po 260 tūkst. litų.
Seimo narys įtaria, kad būtent atsistatydinęs BPC vadovas A. Kedavičius pasirašydavo dokumentus, kuriais kompensuojamos išlaidos „Bitei“ ir „Omnitel“. Šiuose veiksmuose jis įžvelgia politinės korupcijos ir piktnaudžiavimo tarnyba apraiškų. Lietuva – vienintelė ES šalis, kompensuojanti operatoriams už paslaugas.
Daugybė neatsakytų klausimų
Jau žinoma, kad iš 2006–2012 metais ES skirtų 56 mln. litų net 20 mln. litų teko PAGD. Iš šių lėšų ugniagesiams buvo nupirktos radijo stotys ir remontuojami pastatai. Visai BPC sistemai kurti skirta per 70 mln. litų. „Deja, mums atiteko palyginti nedidelė dalis. Kitus pinigus panaudojo PAGD“, – aiškino BPC laikinasis viršininkas Tadas Maroščikas.
„Balsas savaitės“ žiniomis, net dėl BPC panaudotų lėšų kyla didelių abejonių. Ypač įdomūs BPC ir UAB „ERP“ santykiai. Pastaroji įmonė 2008–2010 metais yra laimėjusi BPC skelbtų konkursų, kurių vertė beveik 30 mln. litų, arba daugiau kaip 90 proc. konkursų.
Jau tada kiti verslininkai kėlė triukšmą, bet VRM ir PAGD tylėjo. Pavyzdžiui, į bėdą patekusių gyventojų skambučiai paskirstomi „ProCenter“ programine įranga. BPC šią sistemą užsimojo praplėsti iki neįtikėtino masto, kurio jam niekada neprireiktų. Tad vietoj trijų „ProCenter“ licencijų BPC nusipirko 117 licencijų, t. y. 40 kartų daugiau nei reikėjo. Analogiškai užsimota įsigyti iki 120 balso įrangos įrašymo kanalų. Užuot garantavęs gyventojams jų nustatymo vietą, BPC rūpinosi 12 kartų išplėsti įrašymo kanalus. Už šias lėšas į bendrą telefono 112 sistemą buvo galima bent integruoti greitąją medicinos pagalbą (GMP). Kita vertus, atlikęs eksperimentą BPC Panevėžio skyriuje, N. Puteikis įsitikino, kad labai gerai, jog GMP kol kas neintegruota.
Atliko eksperimentą
N.Puteikis pasakojo, kad BPC ir GMP operatorės Panevėžyje dirba šalia. Abi patalpas skiria tik siena. Kiekvienoje patalpoje įrengtos keturios darbo vietos. „GMP kompiuteriuose instaliuota programa, galinti nustatyti skambinančiojo buvimo vietą, o BPC kabinete, kuriame stovi tie patys baldai, tokie patys kompiuteriai, šios programos net neinstaliuotos!“ – piktinosi jis.
Tai šokiravo parlamentarą, jam kilo klausimas, kokiu pagrindu buvęs BPC vadovas A.Kedavičius arba kuris nors kitas aukštas VRM pareigūnas pasirašė dokumentus, kad viskas yra instaliuota ir BPC paruoštas darbui. „Kai skambindavau per „Omnitel“ arba „Bitės“ tinklą, mano buvimo vietos kompiuteris nerodydavo, o kai skambindavau per „Tele-2“, ekrane žaibiškai atsirasdavau kaip raudonas pulsuojantis taškas“, – pasakojo N. Puteikis.
Tačiau ši paslauga veikė tik „Tele-2“ ir GMP kompiuteriuose. „Jei Evelina, kuri buvo sudeginta, būtų turėjusi ne „Bitės“ ar „Omnitel“ telefoną, o „Tele-2“, ji greičiausiai būtų likusi gyva“, – svarstė Seimo narys. Pašnekovas įsitikinęs, kad vien dėl netvarkos reikėtų kelti baudžiamąsias bylas, bet VRM bijo pranešti visuomenei, kad „Bitės“ ir „Omnitel“ abonentams niekas gali nepadėti. „Nesunku nuspėti, į kurią įmonę plūstelės klientai ir ar kitoms bendrovėms neteks bankrutuoti“, – svarstė N. Puteikis.
Kalbėdamas apie ministro atsakomybę, parlamentaras pasišaipė iš D. A. Barakausko, mat Seime jis buvo pramintas gėlininku. „Facebook“ tinkle D. A. Barakauskas siuntinėdavo elektroninius atvirukus su gėlėmis moterims, kurios tą dieną švęsdavo gimtadienius, – ironizavo N. Puteikis. – Dabar gėlininkui mestas išbandymas – ar jis pasižiūrės į to kompiuterio Panevėžyje priėmimo ir perdavimo aktą ir nubaus konkretų pareigūną, kuris tą raštą pasirašė.“
Suskubo teikti duomenis
BPC viršininko pavaduotojas T. Maroščikas ramino, kad Panevėžyje įranga skambinančiojo vietą gali nustatyti rankiniu būdu, bet tai užtruktų apie 2 minutes. Kiekvienais metais BPC sulaukia apie 3,6 mln. pagalbos skambučių.
Be kita to, „Bitė“ jau suskubo teikti vietos nustatymo duomenis BPC, kai į „112“ skambinama telefonu be SIM kortelės. Šie duomenys esą teikiami automatiniu būdu.
„Bendrasis pagalbos centras su bendrove „Bitė Lietuva“ atliko reikiamus testus ir patvirtina, kad „Bitės“ tinkle skambinant pagalbos numeriu be SIM kortelės vietos duomenys nurodomi automatiniu būdu“, – „Balsas savaitę“ patikino bendrovės „Bitė Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Rūta Liogienė.
Pasak jos, kad BPC automatiškai būdu galėtų gauti vietos nustatymo duomenis skambinant be SIM kortelės, buvo reikalingi tam tikri diegimo ir sistemos testavimo darbai.