Jau keturioliktą kartą startuojantis didžiausias Lietuvos šiuolaikinės muzikos festivalis “Gaida”, rengiamas Lietuvos kompozitorių sąjungos ir “Vilniaus festivalių”, spalio 14 – lapkričio 3 dienomis kviečia apsilankyti trylikoje koncertų, kuriuose tradiciškai skambės daug naujos, aktualios muzikos. Išgirsime 18 premjerų Lietuvoje bei 24 pasaulines premjeras.
Intriguojantis festivalio akcentas - keturių kamerinių operų pastatymai, iš kurių net trys – nauji lietuvių autorių kūriniai! Greta operos – simfoninės ir kamerinės muzikos įvairovė, supažindinanti ne tik su aktualia lietuvių ir užsienio kompozitorių kūryba, bet ir pristatanti rinktines atlikėjų pajėgas. Tęsiant praeitais metais pradėtą tradiciją, „Gaidoje“ viešės kviestinis kompozitorius. Šįmet – tai amerikietis Michaelis Gordonas, vienas iš žymiosios “Bang On A Can” trijulės, akademinei kūrybai suteikiantis roko muzikos energijos ir tam tikro teatrališkumo.
Festivalį spalio 14 d. prasmingai pradės šįmet bene plačiausiai išgarsėjusios tarptautinėje scenoje lietuvių kompozitorės Onutės Narbutaitės didingas opusas dviems chorams ir simfoniniam orkestrui “Tres Dei Matris Symphoniae”, pateikiantis moterišką žvilgsnį į Kristaus istoriją. Kūrinio premjera, diriguojant Robertui Šervenikui, šį pavasarį buvo itin šiltai sutikta Frankfurte prie Oderio vykusiame festivalyje “Musikkfesttage an der Oder”. „Gaidoje“ kūrinį atliks Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, Kauno valstybinis choras bei kamerinis choras „Aidija“.
„Gaidos“ pradžios rimtį jau kitą dieną, spalio 15, išsklaidys fringe projektas, patikėtas kultine tapusios “Operos in da House” autoriams, Linui Rimšai ir Linui Paulauskiui. Išvysime džiazą ir romantizmą vienijantį projektą “Die Welt ist Tarum(a)” („Pasaulis yra sapnas/ trauma“), kurio teatralizuotame vyksme greta kitų atlikėjų dalyvaus pianistas Petras Geniušas bei olandų džiazo ir šokių muzikos žvaigždė, trimitininkė Saskia Laroo.
Teatro elementų turės ir „autorinis“ „Gaidos“ ansamblio koncertas spalio 16 d., ypač atliekant Algirdo Martinaičio „Madame Butterfly, Madame Bovary...“ (2004) bei György Ligeti “Aventures” ir “Novelles Aventures” (1962-65). Vakaro žvaigždė – autoritetingasis smuiko virtuozas Irvinas Ardittis, dirigentai - svetur gyvenantys lietuviai, Vykintas Baltakas ir Mindaugas Piečaitis.
Į „Gaidą“ po ilgokos pertraukos sugrįžta chorinė muzika. Spalio 18 d. kamerinis choras “Jauna muzika”, vadovaujamas dirigento ir kompozitoriaus Vaclovo Augustino, pateiks spalvingą programą, kurioje greta kitų kūrinių nuskambės šįmet švenčiančio 70-metį Felikso Bajoro opusas. Šv. Kristoforo kamerinio orkestro benefisas laukia žiūrovų spalio 20 d. Prisiekusio naujosios muzikos interpretuotojo Donato Katkaus vadovaujamas orkestras greta kitų kompozicijų grieš į kompozicijos barą sugrįžusio Juozo Širvinsko naująjį opusą bei kviestinio kompozitoriaus Michaelio Gordono kūrinį „Weather“, kuriame išvysime ir vaizdo projekcijas.
Vis dar žiojėjančią tiek tautinės, tiek apskritai šiuolaikinės operos nišą Lietuvoje “Gaida” mėgins užpildyti keturių kamerinių operų premjeromis. Spalio 24 dieną Gintaro Sodeikos operos “Vienatvė dviese” (2003) pastatymas pradės antrąją, “teatrinę” naujosios muzikos festivalio dalį. Oskaro Koršunovo režisuota “Vienatvė dviese” praeitais metais jau buvo rodyta Prancūzijos festivalyje “Les Boréales”, tačiau “Gaidoje” išvysime naują, papildytą operos variantą. Oskaras Koršunovas režisavo ir svetur sėkmingą karjerą darančio kompozitoriaus ir dirigento Vykinto Baltako (Bieliausko) operą “Cantio” (2004), kurios premjera pavasarį su pasisekimu buvo rodoma Miuncheno bienalėje, o Lietuvoje pirmą kartą bus atlikta spalio 28 d. „Gaidos“ festivalio užsakymu sukurtos Antano Kučinsko „Grimo operos“ (2004, teksto autorė ir režisierė Birutė Mar) pastatymui spalio 30 dieną teks garbingas pasaulinės premjeros vardas, o lapkričio 3 d. festivalį uždarys tarptautinėje arenoje žinomo minimalisto, niujorkiečio Roberto Ashley kamerinė opera „Celestian Excursions“ (2002), statoma „Robert Ashley Ensemble“.
Vienas aktyviausių šiuolaikinės muzikos propaguotojų Lietuvoje, „Chordos“ kvartetas spalio 25 d. pateiks didelę lietuviškų premjerų programą su Onutės Narbutaitės, Nomedos Valančiūtės, festivalyje debiutuojančios Žibuoklės Martinaitytės, Remigijaus Merkelio ir kitų autorių opusais. Spalio 26 d. kartu su pasaulinio garso perkusininku Pedro Carneiro bei lietuviškosios scenos liūtu Pavelu Giunteriu (mušamieji) Rūtos ir Zbignevo Ibelhauptų fortepijoninis duetas atliks „lietuviškuoju Haydnu“ vadinamos Zitos Bružaitės, į mikroįvykių dinamiką besigilinančio Ryčio Mažulio, šiais metais „atrasto“ Mariaus Baranausko bei XX amžiaus klasiko Iannio Xenakio kūrinius.
“Gaidoje” dalyvauja ir du geriausi Lietuvos simfoniniai orkestrai. Spalio 27 d. Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko, atliks intriguojančią programą su žymiuoju trombonininku Mike‘u Svoboda bei Pedru Carneira. Išgirsime bene pirmą kartą stambiam simfoniniam opusui pasiryžusio Šarūno Nako opusą „Nuoga“ (2004) bei „Lietuvos europiečio“ Ričardo Kabelio „Monopolį“ (2004). Gintaro Rinkevičiaus diriguojamas Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras spalio 29 d. „Gaidos“ publikai prisistatys su naujaisiais Vidmanto Bartulio ir Osvaldo Balakausko opusais bei gerokai teatralizuotu Amerikoje gyvenančio Tan Duno „Orchestral Theatre II: Re“ (1993). LVSO atliks ir stambų Michaelio Gordono opusą „Gotham“ (2004), autoriaus skirtą savo miestui, Niujorkui, ir savaip apmąstantį rugsėjo 11-ąją. Kūrinys Europoje atliekamas pirmą kartą.
Greta pagrindinės festivalio programos vyks susitikimai su kompozitoriais ir atlikėjais, numatytas naujojo Ryčio Mažulio CD pristatymas.
XIV “Gaida”, tradiciškai ieškanti kontaktų su pasaulio muzikos scenomis, pirmiausiai siūlo įsiklausyti ir įsižiūrėti į Lietuvoje tarptančius naujosios muzikos pavidalus, kuriuos pagimdė itin gyvybinga tapusi tautinė naujosios muzikos scena.