Popiežiaus Pranciškaus parinkti aukšto rango dvasininkai, kurie turi parengti išvadas pagal diskusijas tebevykstančiame vyskupų iš viso pasaulio sinode Vatikane, paskelbė darbo dokumentą, kuriame sakoma, jog daugelis mato „pozityvių aspektų“ dėl santykių, kurie šiuo metu oficialiai laikomi „netvarkingais savo prigimtimi“. Tarp jų yra tos pačios lyties partneriai, nesusituokusios poros ar civilinę santuoką įregistravusios poros, kuriose vienas ar abu partneriai buvo išsiskyrę.
Dvasininkai dokumente siūlo, kad Bažnyčia turėtų užmegzti ryšį su šiomis grupėmis. Vienas garsus Vatikano ekspertas tai pavadino „ganytojišku žemės drebėjimu“.
„Homoseksualistai turi dovanų ir privalumų, kuriuos gali pasiūlyti krikščionių bendruomenei. Ar galime sutikti šiuos žmones, garantuoti jiems brolišką erdvę mūsų bendruomenėse?“ – klausiama dokumente, kuris buvo parengtas tarsi pirmos savaitės diskusijų Vatikane apibendrinimas.
„Neneigiant moralinių problemų, susijusių su homoseksualiomis sąjungomis, reikia pažymėti, kad yra atvejų, kai abipusė pagalba iki aukojimosi taško yra vertinga parama partnerių gyvenime“, – priduriama dokumente.
Jame užsimenama, kad tarp katalikų dvasininkų nėra troškimo keisti seną doktriną, kuri teigia, kad homoseksualizmas, nesantuokiniai lytiniai santykiai ir skyrybos yra iš esmės blogi.
Tačiau jame taip pat pripažįstama, kad Bažnyčiai reikia rasti būdų įveikti tą plyšį, kuris atsivėrė tarp jos mokymo šiais klausimais ir šiuolaikinio pasaulio tikrovės.
Teologine prasme ji stengiasi pasiekti šį tikslą akcentuodama „laipsniškumo principą“, pagal kurį Bažnyčia turėtų padėti tikintiesiems su laiku judėti visiško atitikimo su jos mokymu link, o ne atmesti nuklydusius nusidėjėlius.
Bruno Forte (Brunas Fortė), sinodo specialusis sekretorius ir popiežiaus sąjungininkas, Sinode vyravusią pragmatizmo nuotaiką apibendrino taip: „Kalbama apie viso šiandienos šeimų realybės sudėtingumo supratimą“.
Sinodo vidurio ataskaitoje kalbama apie civilinių santuokų ir gyvenimo nesusituokus realybės priėmimą ir sakoma, kad tokios sąjungos gali pasiekti „žymų stabilumo lygį per viešą įsipareigojimą“ ir kad jos dažnai apibūdinamos didele meile, atsakomybe vaikams ir pasipriešinimu kliūtims.
Dokumente išvengta itin prieštaringo klausimo dėl to, ar išsiskyrusiems ir dar kartą susituokusiems asmenims galima teikti Komuniją.
Dabar tai draudžiama, bet kritikai sako, kad tokia pozicija neturi prasmės, nes teikti Komuniją galima, pavyzdžiui, žudikams, kurie atgailavo dėl savo nusikaltimų. Šis klausimas buvo paliktas tolesniam nagrinėjimui.
Priešiška konservatorių reakcija
„Kalbant sielovados terminais, šis dokumentas ... reiškia žemės drebėjimą, „didįjį“, kuris smogė po kelis mėnesius trukusių mažesnių požeminių smūgių“, – savo tinklaraštyje rašė garsus Vatikano ekspertas Johnas Thavisas (Džonas Tavisas).
Jis pridūrė: „Dėl homoseksualistų, juo nueita taip toli, kad iškeltas klausimas, ar Bažnyčia gali priimti ir vertinti jų seksualinę orientaciją nekompromituodama katalikų doktrinos“.
Vatikano pareigūnai pabrėžė, jog svarstymai apie šeimą dideliu mastu tebėra „tebevykstantis darbas“, jog esama priešiškos reakcijos pirmadienio dokumento turiniui ženklų ir jog kai kurie vyskupai ragina akcentuoti tradicinį požiūrį į gėjų santykius kaip „netvarkingus“ , o kiti kelia klausimus dėl to, kad nekalbama apie nuodėmingą elgesį.
Tačiau nors ir esama stipraus priešinimosi reformai, yra galingų jėgų, stumiančių permainų darbotvarkę.
Manoma, jog Pranciškus nori, kad bet kokie pokyčiai dėl Bažnyčios praktinio su šeima susijusių problemų sprendimo būdo būtų sutarti konsensusu.
Tačiau jis taip pat parodė, kad yra reformų pusėje: pirmadienio dokumente išdėstytas požiūris į homoseksualizmą atspindi pernai pareikštą jo komentarą „Kas aš, kad teisčiau?“
Sinodas turi baigtis sekmadienį, o kitais metais bus surengta kita svarbi konferencija ir tik po to, greičiausiai – 2016 metų pradžioje, galės būti sutarta dėl kokių nors išvadų.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.