Panevėžietis, auginantis našlaitį, ieško teisybės: jo globotiniui skirtą socialinę paramą mokinio reikmenims įsigyti banko klerkai apmokestino ir nuo taip jau menkos sumos atskaitė dar šešis litus.
Į „Panevėžio balso“ redakciją kreipęsis vardo atskleisti nenorintis panevėžietis guodėsi nusivylęs bankais. „Auginu trečioje klasėje besimokantį našlaitį, – pasakojo susinervinęs vyras. – Jam paskirta socialinė parama – 156 litai – mokinio reikmenims įsigyti. Šie pinigai buvo pervesti į „Swedbank“ Panevėžio filialą. Kai nuėjau jų pasiimti, vietoj tos sumos gavau 150 litų.“
Grynais imti neapsimoka
Kaip paaiškėjo, bankas už atliktą procedūrą – grynųjų pinigų išmokėjimą – paėmė paslaugos mokestį.
„Niekaip nesuprantu sistemos... – gūžčiojo dienraščio pašnekovas. – Kodėl iš valstybės biudžeto skirtus pinigus socialinei paramai bankas apmokestina? Tai juk pašalpa! Be to, skirta našlaičiui.“
Aišku, teoriškai globėjas galėtų naudotis banko kortele: pinigus pasiimant iš bankomato atskaitymai nebūtų tokie dideli. Tačiau tai tik teoriškai.
„Banko kortelė taip pat kainuoja, – primena panevėžietis. – Taupome kiekvieną litą, o bankai sugeba uždirbti net iš socialinės paramos! Galima net apskaičiuoti, kokios sumos nubyra bankui: jeigu, tarkime, Panevėžio mieste tokią paramą gauna penki tūkstančiai vaikų, tai bankas už paslaugą uždirbti gali 30 tūkstančių litų. Kaip paprasta gauti pajamas iš socialinės paramos...“
Neturėjo teisės?
Miesto Savivaldybės Socialinės paramos skyriaus vedėjo pavaduotoja Zita Ragėnienė, išgirdusi šią istoriją, apgailestavo, kad redakcijai pasiskundęs panevėžietis nepasakė nei savo vardo, nei pavardės.
„Jeigu būtų pasakęs, kas toks, būtų galima padėti, – įsitikinusi specialistė. – Juolab kad Savivaldybė, pervesdama socialinės paramos lėšas į „Swedbank“ Panevėžio filialą, sumoka administravimo mokesčius. Ir bankas neturėtų teisės imti mokestį už suteiktą paslaugą: nesvarbu kaip socialinės paramos pinigus imtų žmogus – grynais ar pasinaudotų bankomatu.“
Kita vertus, pabrėžė Z. Ragėnienė, neaišku, ar pasiskundęs žmogus neturi kokių nors įsipareigojimų bankui. „Galbūt jis su banku sudarė tokią sutartį, kad atliekant bet kokią banko operaciją už kiekvieną procedūrą priklauso imti paslaugos mokestį“, – svarstė ir patarė panevėžiečiui pačiam nueiti į banką išsiaiškinti, kaip jis sudarė sutartį ir kodėl atskaitomi paslaugos mokesčiai nuo socialinės paramos.
Be to, Socialinės paramos skyriaus vedėjo pavaduotojos aiškinimu, bankas be žmogaus parašo ir sutikimo neturi teisės atskaityti mokesčius nuo socialinės paramos mokinio reikmenims įsigyti. Valdininkė dar kartą patvirtino: reikiamus administravimo mokesčius Savivaldybė pervesdama paramą sumoka.
Panašiai apie situaciją šnekėjo ir Socialinės paramos skyriaus vyresnioji buhalterė Laima Navagruckienė. Teigė, jog būtina išsiaiškinti, kokią sutartį su banku sudarė pasiskundęs vyras. „Tai yra susitarimo reikalas, – pabrėžė finansininkė.– Kiek žinau, imant pinigus iš bankomato, atskaitymai mažesnį, o juos gaunant grynais banke – paslaugos mokesčiai didesni. Sudėtinga komentuoti, kaip yra šituo atveju. Pačiam žmogui reikia nueiti į banką ir išsiaiškinti.“
Privalėjo užtekti Savivaldybės mokesčio
Išsiaiškinti, ar gali bankas taikyti paslaugos mokestį socialinės paramos lėšoms, bandėme ir kreipęsi į Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus vedėjo pavaduotoja Liną Burbaitę. Ministerijos specialistės atsakymas buvo vienareikšmiškas: „Vadovaujantis Socialinės paramos mokiniams įstatymu, mokiniams, kurių vidutinės šeimos pajamos vienam šeimos nariui per mėnesį neviršija 525 litų, skiriama parama mokinio reikmenims įsigyti. Vienam mokiniui per metus reikmenims įsigyti skiriami 156 litai. Parama mokinio reikmenims įsigyti – 156 litai – teikiama pinigais, o jeigu mokinys auga socialinės rizikos šeimoje – nepinigine forma. Bet kuriuo atveju paramos gavėjas turi gauti 156 litų paramą.
Paramą mokinio reikmenims įsigyti pagal pareiškėjo gyvenamąją vietą administruoja savivaldybių administracijos. Administravimo išlaidoms finansuoti yra skiriama 4 procentai nuo socialinei paramai skirtų lėšų. Minėtos lėšos naudojamos, vadovaujantis socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu ir tvarkos aprašu, kuris išaiškina, kaip naudojamos socialinei paramai administruoti skirtos valstybės biudžeto lėšos – savivaldybės administravimui skirtas lėšas gali naudoti pašto, banko paslaugų išlaidoms padengti.“
Raimonda MIKUČIONYTĖ