Tačiau trumpalaikę paspirtukų nuomą siūlanti platforma rėžia – įstatymus pažeidinėja ir paspirtukus palieka net ne jų klientai, o pro šalį ėję vandalai, kuriems paspirtukas nepatiko ir šį jie nuspyrė.
Daugiau apie tai – TV3 žiniose.
Vilniaus centre paspirtukus galima palikti tik tam tikrose parkavimo zonose. Tada atrodo, jog centre paspirtukai stovi tvarkingai ir netrukdo praeiviams. Tačiau nukeliavus į miegamuosius rajonus, situacija visiškai kitokia. Ten paspirtukai arba numesti, arba jais užstatyti praėjimai.
Kiek toliau nuo centro, miegamuosiuose rajonuose, paspirtukai sudėti vienoje krūvoje ant šaligatvio arba išmėtyti taip, kad norint juos apeiti, praeivis patenka į tikrą kliūčių ruožą.
Gyventojai tuo itin nepatenkinti:
„Eina vyresni... Čia ką padarė jie, čia trauma, garantuota bus trauma. Ar vaikas, ar su gyvūnu eina. Aš taip galvoju.“
„Suprantat, nežmoniškai jie čia. Kur sustojo, ten mėtė ir išėjo.“
Pėsčiųjų asociacijos vadovas Eduardas Krikščiūnas sako kreipęsis į policiją, tačiau veiksmų nesulaukė.
„Įvertinti, ar trukdo eismui, ar netrukdo, tai policininko vertinimu, jeigu sveikas žmogus gali apeiti – tai čia viskas yra tvarkoje. Šį pavasarį esu gavęs daug atsirašymų iš policijos, kai siunti ne vietoje pastatytą paspirtuką. Sakai, kad čia pažeidimas, neįgaliųjų paviršius. Tai jie man atrašo, kad mes nematome, čia nieko tokio, apeiti galima“, – komentuoja pėsčiųjų asociacijos vadovas Eduardas Krikščiūnas.
Šiemet – trigubai daugiau parkavimo zonų
Vienos iš dalijimosi platformų atstovas pasakoja, kad šiemet Vilniuje pavyko įrengti trigubai daugiau parkavimo zonų paspirtukams ir elektriniams dviračiams. Tačiau dauguma tokių zonų tik miesto centre.
„Praeitais metais parkavimo vietų buvo 120, šiais metais – jau 440. Šitos zonos nėra tik centriniai dalyje, yra ir Senamiestyje, Žirmūnuose, tai tos zonos plečiasi“, – teigia „Bolt“ atstovas Benas Jurlovas.
„Gal mes centrinę miesto zoną aptvarkėme, bet problema egzistuoja gyvenamuosiuose rajonuose, kuriuose savivaldybė dar nespėjo ateiti su dedikuotomis parkavimo zonomis“, – sako vicemeras Adomas Bužinskas.
Vilniaus savivaldybė per pastaruosius metus privertė dalijimosi platformas sumažinti paspirtukų greitį tam tikrose miesto zonose, kad pėstieji jaustųsi saugiau.
„Žiūrėjome, kaip tai veikia. Matome, kad dalis tų priemonių pasiteisino, dalis priemonių matome, kad naudos nedavė. Ypatingai ten, kur nėra parkavimo vietų, gyvenamuosiuose rajonuose“, – kalba A. Bužinskas.
Beliko dar viena priemonė – baudos, kurios sieks iki dviejų šimtų eurų. Bausti vairuotojus, kurie ne vietoje paliko paspirtuką, savivaldybė pradeda nuo šiandien.
„Mūsų tikslas ne daugiau nubausti, o mūsų tikslas, kad pažeidimų nebūtų“, – tikina vicemeras.
Grės baudos
Už ne vietoje paliktą paspirtuką grės bauda iki 90 eurų. Pavyzdžiui, jei paspirtuką vairuotojas paliks ant šaligatvio ir jis trukdys pėstiesiems. O jei paspirtuką vairuotojas pastatys neįgaliųjų vietoje, tai bauda sieks net iki 180 eurų.
Tokiam nuosprendžiui gyventojai pritaria. Kai kas sako, kad būtų galima bausti ir griežčiau:
„Aš tūkstantį jiems pastatyčiau, tada gal statytų normaliai.“
„Griežta... Bet manau, kad teisinga.“
„Bolt“ aiškina, kad siaurose gatvėse, kur praeiviams sunku praeiti, paspirtukų tiesiog negalima palikti – nes taip esą nustatyta programėlėje.
„Turime begalę neparkavimo zonų, kur paspirtuko tiesiog negalima palikti. Tai tikrai dauguma visų gatvių, kurios siauros, jose ir taip negalima palikti mikro judumo priemonių“, – sako „Bolt“ atstovas Benas Jurlovas.
Pasirodo, kad tai ne visai tiesa. Paspirtukų vairuotojams gresia tokios pačios baudos kaip ir automobilių vairuotojams, paliekantiems automobilius ne vietoje. Savivaldybė paspirtuką nutemps į saugomą aikštelę.
„Tai nebus šimtai pažeidimų kiekvieną dieną, bet nebus ir vienetai pažeidimų kiekvieną dieną. Jeigu mes nutempiam tarp 10–15 automobilių Vilniaus mieste, tai manau, kad paspirtukų skaičius gali varijuoti“, – kalba vicemeras Bužinskas.
„Jeigu pradės bausti „Bolt“ klientus, tai labai greitai susitvarkys. Neabejoju, kad dvi savaitės ir bus tvarkinga kaip Lenkijoje arba Vokietijoje“, – tikina E. Krikščiūnas.
Baudas susimokės dalijimosi platforma
Visgi kyla klausimų, kaip savivaldybė nutemps paspirtuką, su kuriuo vairuotojas padarė pažeidimą. Mat paspirtuku pasinaudojęs žmogus kelionę baigia ir iškart juo naudotis gali kitas dalijimosi platformos klientas. Tačiau „Bolt“ įžvelgia, jų manymu, dar didesnę problemą – esą už netinkamai paliktą paspirtuką kalti aplinkiniai, o ne jų klientai.
„Atsitinka vandalizmo atvejų, kai piktybiškai nusiteikę asmenys paspirtukus ar elektrinius dviračius pastato netinkamai, nors klientas juos paliko tinkamai. Bet jei patraukia tą paspirtuką, tai gal priežastis kokia nors yra? Gal nepraeina gatvėje? Nenorėčiau spekuliuoti, kodėl taip atsitinka. Tokius atvejus perduodame teisėsaugai“, – komentuoja „Bolt“ atstovas Jurlovas.
Tokius atvejus platforma „Bolt“ gali patikrinti, kadangi kiekvienas paspirtuku važiavęs asmuo kelionės pabaigoje turi pateikti paspirtuko nuotrauką ir vietą, kur paliko paspirtuką. O išsiuntus nuotrauką, programėlė paspirtuką užrakina tol, kol jį pasiims kitas žmogus.
„Jeigu tu penktadienio vakare paspirtuką palikai tvarkingai, o ryte mes jį randame Vilnelėje, tai greičiausiai jis pats ten nenukeliavo“, – aiškina vicemeras.
Nutempto paspirtuko vairuotojui dalijimosi platformai teks susimokėti ne tik baudą, bet ir 48 eurus už transporto priemonės nutempimą.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio viršuje.