Kodėl antrus metus iš eilės neužkertamas kelias oro bendrovės bankrotui, nors apie tai buvo žinoma dar gerokai prieš sunkumus? Apie tai portalo Ekonomika.lt vaizdo diskusijoje, kurios įrašą rasite žemiau.
Problemas žinojo
Diskusijoje dalyvavęs Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininkas, buvęs susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius teigia, jog apie blogėjančią “Star1 Airlines" finansinę situaciją kalbos sklandė dar balandžio mėnesį.
“Aš šią informaciją esu gavęs iš Tarptautinio Vilniaus oro uosto (TVOU) darbuotojų ir praktiškai žodžiu buvo paklausta ir Civilinės aviacijos administracijos (CAA), kuri atsakė, jog jokių grėsmių nėra", - sakė jis.
Tik pradėjus “Star1 Airlines" veiklą, daliai specialistų buvo aišku, jog bendrovė ateityje susidurs su sunkumais, nes teturi tik vieną lėktuvą. Anot A. Butkevičiaus, skaičiuojama, kad norint sėkmingai vykdyti veiklą, reikia bent trijų lėktuvų, nors rekomenduojami 6-7 lėktuvai, o jų sėdimų vietų užpildymas skrydžių metu neturėtų būti mažesnis, kaip 52 proc.
“Buvo ir paskaičiuota, kiek valandų lėktuvas gali stovėti, koks intensyvumas ir kainų politika – jei bus labai dempinguojama, tai kelias egzistavimo bus labai trumpas. Be to lėktuvo draudimo suma buvo lyg ir 250 tūkst. litų, nors mano nuomone ji turėjo siekti mažiausiai 2-4 mln. litų", - aiškino buvęs susisiekimo ministras.
“Aš galėjau, kaip dirbantis opozicijoje šaukti, tačiau man, kaip buvusiam susisiekimo ministrui, tą sritį labai kritikuoti kažkaip vidus neleidžia", - paklaustas kodėl nieko nedarė, nors žinojo apie bendrovės problemas, atsakė A. Butkevičius.
Dar būdamas susisiekimo ministru pašnekovas žinojo, kad ir pernai bankrutavusi “flyLAL" turėjo finansinių sunkumų. “Mes neleidome arba tiesiog nevertėme jų bankruoti, nes norėjome iš jų išspausti iki kraštutinimo, kad jie dalį lėšų įdėtų į įmonės gelbėjimą", - sakė jis.
Tuometinė Vyriausybė buvo paruošusi ir krizinį planą: “flyLAL" pranešus, kad ji jau nebegali toliau funkcionuoti, būtų leista vykdyti restruktūrizaciją, tačiau pasikeitus ministrų kabinetui, planas kažkur dingo, o oro bendrovė nuskrido bankroto keliu.
Kinai neišgelbės
Skelbiama, jog potencialu “Star1 Airlines" gelbėtoju gali tapti investuotojai iš Kinijos “HNA Group", tačiau A. Butkevičius tai vadina tik įtampos mažinimu. “Aš jokių kelių nematau šiai kompanijai atsitiesti. Būtų gerai, kad klientų nuostolius ji galėtų padengti bent iš dalies", - sakė jis.
Anot Seimo opozicijos lyderio, su įvairiais investuotojais iš Kinijos deramasi dar nuo 2007 m. “Kiekvienais metais jie sakydavo, kad perka naujus lėktuvus, plečia, oro uostus, netgi įvardindavo kiek investuos, kiek pirks lėktuvų ir nuolat pabrėždavo, kad nori palaikyti su Lietuva kontaktus", - dėstė A. Butkevičius.
Ignoruokime EK
Pašnekovas mano, jog vienintelė išeitis išgelbėti Lietuvos aviacijos sektorių – nacionalinis vežėjas arba jo sutartys su stambiomis aviacijos bendrovėmis. Tiesa, norint greitai prisitraukti didelius žaidėjus į šalį, Vyriausybei tektų skirti tam tikras subsidijas, nors tai prieštarauja Europos Komisijos direktyvoms.
“Reikia Europos Sąjungos teisės gal ir nepaisyti, nes visgi pirmiausiai savo interesus reikia ginti. Pavyzdys – Ryga. EK perspėjo, kad negali subsidijuoti “airBaltic", SAS pasiskundė Arbitražo teismui, tačiau keli metai jau praėjo, o jie labai daug laimėjo", - sakė A. Butkevičius.
Tuo tarpu dabartinį Vyriausybės planą 15 mln. litų remti strategines skrydžių kryptis, jis vadina trumpalaikiu.