• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Avarijų priežastys – greitis, svaigalai ir... mistika

Šiais metais (iki rugpjūčio 6-osios) Lietuvoje per eismo nelaimes žuvo 142 žmonės. Iš jų 9 – vaikai ir paaugliai. Nors ši statistika yra šiek tiek geresnė už pernykštę tokio pat laikotarpio avarijų statistiką, tačiau vis tiek liūdna žinoti, kad pagal žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičių milijonui gyventojų Lietuvoje padėtis pernai buvo pati blogiausia Europos Sąjungoje. Panašiai ir šiemet. Dėl to aktyviai sukruto ne tik šalies policijos vadovai, bet ir šalies valdžia.

Tragedija paryčiais

Dėl tragiškų avarijų Lietuvos pakelės kone kasdien paženklinamos vis naujais gedulo gėlių krepšeliais ir degančiomis žvakutėmis. Štai neseniai nauja tokia vieta atsirado Marijampolės-Liudvinavo-Krosnos kelyje, pavažiavus kiek daugiau nei pusketvirto kilometro už Marijampolės. Čia paryčiais žuvo visai neseniai į verslą pasinėręs ir sėkme labai tikėjęs jaunas marijampolietis Kęstutis Gurevičius (25 m.), drabužių salono ir kavinės savininkas.

Lemtingąjį rytą, likus keliolikai minučių iki penktos valandos, Kęstutis ir jo bendraamžis draugas Arvydas Barišauskas automobiliu „Audi TT“ važiavo iš Marijampolės, kur ką tik buvo baigtas darbas Kęstučio kavinėje „Pramogų terasa“. Vaikinai vyko į Kęstučio tėvų, gyvenančių Marijampolėje, sodybą, iki kurios tuo metu jiems buvo belikusios kelios minutės kelio.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau automobilis staiga nulėkė nuo asfalto, vertėsi ir atsidūrė pakelės lauke. Abu vaikinai iš mašinos atidaromu stogu (kabrioleto) iškrito. Kai atskubėjo pagalba, jaunasis verslininkas, patyręs sunkią galvos traumą, buvo jau miręs. Jo draugas, kitapus Marijampolės esančio Šunskų kaimo gyventojas, buvo nuvežtas į ligoninę ir dėl sužalojimų paguldytas gydyti.

REKLAMA

Įvykį tiriančių pareigūnų teigimu, gyvas likęs vaikinas tą naktį buvo neblaivus. Jis sakė, kad vairavo kabrioleto savininkas Kęstutis. Ar šis buvo blaivus, bus atsakyta kur kas vėliau, ištyrus žuvusiojo kraują. Dar neatmesta versija, kad vairuoti galėjo ir ne jis, o draugas. Tai tiriama.

Pirminiais duomenimis, avarija įvyko greičiausiai dėl vairuotojo pasirinkto nesaugaus greičio. Šiame kelio ruože leistinas greitis yra 70 kilometrų per valandą. Prie tai skelbiančio kelio ženklo yra ir nuoroda, kad tai pavojingas kelio ruožas. Manoma, paryčiais tuščiu keliu lėkę vaikinai šių perspėjimų nepaisė.

REKLAMA
REKLAMA

Žuvo už kryžiaus

Ši avarija įvyko netoli Netičkampio kaimo, lygiame kelio ruože. Kokios tik būtų nustatytos avarijos priežastys, yra ir bus kategoriškai manančiųjų, kad nelaimę, esą kaip duoklę, „atsiėmė“ pats kelias. Mat prieš keletą metų ši kelio atkarpa oficialiai buvo vadinama viena iš Lietuvos „juodųjų dėmių“. Iš viso tokių šalyje tuomet skaičiuota per šimtą. „Juodąja dėme“ kelio atkarpa tapdavo, jeigu per ketverius metus 500 metrų kelio ruože įvykdavo ne mažiau kaip 4 įskaitiniai eismo įvykiai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kelio ruože, kur žuvo K. Gurevičius, visada buvo daug avarijų. Štai 2003 metais čia įvyko 26 eismo įvykiai, kuriuose buvo sužeista 15 žmonių, 2004-aisiais – 37 avarijos, per kurias 2 žmonės žuvo ir 16 buvo sužeistų. O kai 2005-ųjų pradžioje žuvo sutuoktinių pora, tai Netičkampio gyventojas Vytautas Senkaitis (tuomet 72 m.), iki tol dėmesingai registravęs visas žūtis, pašiurpo, kad poros kilometrų kelio ruože per 5 metus žuvo net 12 žmonių, ir nutarė įgyvendinti subrandintą savo idėją. Netrukus pensininkas savo lėšomis pastatė pakelėje didelį ąžuolinį kryžių, kad šis perspėtų pravažiuojančiuosius apie kelyje nutrūkusias gyvybes.

REKLAMA

Tuo metu Kęstučiui Gurevičiui, kuris su tėvais dažnai važinėdavo šiuo keliu į sodų bendriją, buvo apie 17 metų. Vaikinas tikrai turėjo matyti aukštą kryžių, kuris per suorganizuotas iškilmes buvo dar ir pašventintas, ir prie kryžiaus įkaltą lentelę su užrašu „Vairuotojau, neskubėk į amžinybę“. Deja, dabar Kęstutis žuvo vos pravažiavęs šį pakelės kryžių.

Vėlių kerštas?

Pats V. Senkaitis, kadaise aplankytas „Akistatos“, aiškino, kad kryžiumi jo drožėjas akcentavo pagrindinius gyvybės simbolius – saulę ir širdį. O užrašas skirtas vairuotojams, kurie turi sumažinti greitį, vos perskaito perspėjimą. Pensininkas tuokart teigė, kad dėl daugumos avarijų kaltas greitis ir alkoholis, tačiau gali būti prisidėjęs ir… vėlių kerštas. Mat apie 1960-uosius čia pro pavyzdingas gyvenvietes buvo klojamas asfaltas. Darbams reikėjo smėlio. Sunkiasvorės mašinos šį turtą gabeno iš kadaise buvusių Netičkampio ir Gustaičių kapinaičių (arčiausiai tiesiamo kelio). „Šiose kapinaitėse, kurios ilgus metus buvo kaip nemenkas piliakalnis, ilsėjosi dar 1914 metais čia kritusios karo aukos – vokiečiai ir kazokai, – tuokart pasakojo V. Senkaitis. – Per mūšius žuvo per 600 žmonių. Jų kūnai vietoje buvo ir užkasti. Kai darbininkai kasė smėlį tiesiamam keliui, piliakalnį išrausė, sužemino. Kasant buvo matyti žmonių kaukolių, kaulų, nesuirusių kareiviškų odinių ilgaaulių batų.“

REKLAMA

Anot V. Senkaičio, vietos gyventojai piktinosi vykusiais draskymo darbais, kuriuos vadino kapinaičių ir žmonių palaikų išniekinimu. Daugybė kaulų kartu su smėliu buvo išvežta ir papilta naujajame kelyje. Esą šitaip nepagarbiai išmėtyti kariavusių ir žuvusių kitataučių kūnų likučiai gali būti viena iš didžiausių dabartinių eismo nelaimių priežasčių – vėlės keršija, kad buvo išniekintos, ir užgulė kelią prakeiksmu...

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lemtinga, tačiau karą eismo nelaimėms savarankiškai paskelbęs V. Senkaitis 2006-ųjų birželį pats tapo avarijos auka. Tiesa, ne jo sergėtame kelio ruože, o pačioje Netičkampio gyvenvietėje, kai važiavo dviračiu ir buvo kliudytas pravažiuojančio automobilio.

Girtas ir apkvaišęs

Policijos pareigūnai mistikomis ir legendomis nelinkę tikėti. Jie, išanalizavę eismo nelaimes, skelbia, kad avarijų tikrai sumažėtų, jeigu vairuotojai sėstų prie vairo tik būdami blaivūs ir laikytųsi Kelių eismo taisyklių (KET). Tokie pat drausmingi turėtų būti ir pėstieji bei kiti eismo dalyviai.

REKLAMA

Bet iki tokio supratimo daugeliui žmonių dar labai toli. Štai kad ir viena pastarųjų dienų avarijų Aukštelkėje (Šiaulių r.). BMW vairuotojas Raimondas Tandzegolskis (32 m.), Aukštelkės gyventojas, popietę važiavo savo namų link. Jis buvo, kaip medikai sako, mirtinai girtas – 3,94 promilės alkoholio kraujyje. Tai buvo nustatyta po šio vairuotojo sukeltos avarijos.

REKLAMA

BMW, lėkęs dideliu greičiu ir prisivijęs ta pačia kryptimi važiavusį automobilį „VW Sharan“, jį taranavo. Nuo stipraus smūgio „VW Sharan“ nuvažiavo nuo kelio ir apvirto, o po akimirksnio į jį dar kartą trenkėsi ir paskui atlėkęs nebevaldomas BMW.

Avarijos kaltininkas atsipirko nubrozdinimais, nes jį gerai apsaugojo išsiskleidusios automobilio oro pagalvės, ir išlipęs spruko iš įvykio vietos, bet tuoj buvo sulaikytas policijos pareigūnų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

O taranuoto automobilio vairuotoja, šiaulietė (62 m.), ir jos sutuoktinis (61 m.) dėl patirtų sužalojimų buvo nugabenti į ligoninę. Netrukus vyras mirė. Nors gydytojai nustatė, kad nelaimėlį pakirto širdies liga, tačiau manoma, kad ligą paaštrino avarija.

Avarijos kaltininkas dabar suimtas mažiausiai 2 mėnesiams. Taip nutarė Šiaulių apylinkės teismas, įvertinęs šiuos policininkų surinktus duomenis: vairuotojas bandė pabėgti ir buvo ne tik girtas, bet ir apsvaigęs nuo kvaišalų.

REKLAMA

Beje, 2005 metais R. Tandzegolskis buvo nuteistas kalėti 10 metų už disponavimą narkotikais, tačiau iš „zonos“ išleistas nebaigęs atlikti bausmės, 2010-ųjų liepą (likus net pusketvirtų metų bausmės „uodegai“).

Tik faktai:

Pastarosiomis dienomis būta ir daugiau avarijų, pasibaigusių žmonių žūtimis: Šakių krašte, susidūrus 2 mašinoms, žuvo automobilį „Audi“ vairavęs Neringos gyventojas (58 m.), Panevėžyje staiga nutrūko motociklininko (26 m.) gyvenimas, kai jo vairuojamas motociklas nereguliuojamoje sankryžoje susidūrė su lengvuoju automobiliu, darančiu apsisukimo manevrą, o Rudaminoje (Vilniaus r.) žuvo mažametė ( 8 m.), kažkodėl staiga išbėgusi į kelio važiuojamąją dalį ir partrenkta automobilio.

REKLAMA

Siekiant sumažinti avarijų skaičių, vėl užsimota imtis naujų eismo dalyvių drausminimo priemonių. Šį rudenį Lietuvos vyriausybė ketina teikti Seimui svarstyti Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimus.

Pirmiausia siūloma grįžti prie anksčiau galiojusios (iki 2008 m.) baudų balų sistemos už KET pažeidimus. Per metus surinkus 10 balų, būtų atimta teisė vairuoti (pradedančiam vairuotojui ši grėsmė pakibtų surinkus 5 baudas). Baudos balai galiotų metus, o po to būtų anuliuojami.

REKLAMA
REKLAMA

Manoma, kad teisės vairuoti praradimas yra stipri poveikio priemonė.

Priklausomai nuo pavojingumo, už KET pažeidimą būtų skiriama nuo 1 iki 4 balų.

Balų sistema, kuri turėtų įsigalioti nuo 2014 metų, dar padėtų ir geriau išieškoti baudas, nes jas tektų sumokėti atgaunant vairuotojo pažymėjimą. Šiuo metu vien iš 2011 metais prasižengusių vairuotojų dar neišieškota per 50 mln. litų baudų.

Ministras Pirmininkas Algirdas Butkevičius irgi linkęs siekti griežtų naujovių; viena jų – kad mirtinas avarijas sukėlę neblaivūs vairuotojai teisės vairuoti netektų visam laikui.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų