Už keliolikos metų senumo dyzelinį automobilį per metus gali tekti atseikėti ir 200 eurų.
Netoli Marijampolės kaime gyvenanti Živilė vairuoja jau 2 dešimtmečius. Be automobilio moteris savo kasdienybės neįsivaizduoja.
„Pas mus ir autobusas prastai važiuoja, tai jau taip be automobilio, o dar su mažais vaikais tai niekaip neišsiversi“, – sako Živilė.
Moteris išgirdusi, kad valdžia ruošiasi įvesti naują, kartą per metus renkamą automobilio naudojimo mokestį taršiausioms transporto priemonėms, sunerimsta.
„Viskas atsiremia į finansus, neuždirbame, yra visokių žmonių, su atlyginimais, vieni sau gali leisti, kiti negali leisti nusipirkti naujesnį automobilį“, – tikina Živilė.
Su oro tarša kovojanti Aplinkos ministerija dar vasarą pristatė planą kaip turėtų keistis rinkliava už automobilių taršą. Tada vadžia skelbė, kad lengvųjų automobilių savininkams reikės mokėti 2 mokesčius: didesnį vienkartinį registracijos mokestį naujai įvežamiems automobiliams ir mažesnį kasmetinį transporto priemonės naudojimo.
Tačiau ministerija persigalvojo – nusprendė iš viso atsisakyti vienkartinio automobilio registracijos mokesčio ir įvesti dvigubai didesnį nei planuota kartą per metus mokamą automobilio naudojimo mokestį. Žmonės tai vertina neigiamai:
„Jeigu visi įpirktų, tai važinėtų elektrinėmis, bet dar kol kas pas mus neina, svarbu, kad to mokesčio nepadarytų labai didelio.“
„Nežinau, reikia turėti pinigėlių už naujus automobilius.“
„Padarys pradžiai, po to kasmet didins, didins, pas mus taip visą laiką būna.“
„Už tą pačią automobilio kainą, galima nusipirkti ir taršų, ir netaršų automobilį. Europa neleidžia daryti viduje pirminės registracijos mokesčio, atsisakyta šitos idėjos. Norime apsiginti nuo pačių taršiausių automobilių įvežimo į Lietuvą“, – sako aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
Jei Aplinkos ministerijos planams pritars Vyriausybė ir Seimas, lengvųjų automobilių savininkus pirmaisiais mokesčio metais valstybė apmokestins tik tada, kai jų transporto priemonė į aplinką išmes daugiau nei 130 gramų anglies dioksido kilometrui.
Mokesčio dydis priklausys nuo degalų rūšies. Daugiausiai mokės dyzelinu varomų automobilių vairuotojai, mažiau – benzinu ir dujomis. Reikšmės turės ir „Euro“ standartas. Kuo automobilis senesnis ir galingesnis, tuo mokėti teks daugiau.
2007-aisiais pagamintas, dyzelinu varomas, 77kW galios „Volkswagen Golf“ į aplinką išmeta 140 gr anglies dioksido kilometrui, dėl to savininkui per metus teks sumokėti 180 eurų.
O 2006-aisiais pagamintas, dyzelinu varomas,120 kW galios trečios serijos „BMW“ išmeta 153 gramus anglies dioksido kilometrui, dėl to naudojimo mokestis siekia 197 eurus.
„Kaista mūsų planeta, mes turime tarptautinius įsipareigojimus. Automobilio, ypač dyzelino, tarša yra kenksminga ir mūsų plaučiams. Ypač, kur gyvenamosios tankiosios teritorijos“, – teigia aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
Ministerija preliminariai skaičiuoja, kad susimokėti už taršą turės du trečdaliai Lietuvos automobilių savininkų, iš kurių pusė per metus turės už taršą pakloti iki 100 eurų. Kiti mokės daugiau. Nauja sistema pradės veikti 2023-iaisiais, tačiau pirmą kartą susimokėti reikės dar po metų. Jei automobiliu gyventojai važinėja nereguliariai, bus galima mokėti tik dalį sumos.
„Dažnas klausimas apie kemperius, kad jie naudojami pora mėnesių. Tie, kas nenaudoja automobilio, gali tiesiog paspausti mygtuką, kol neeksploatuojamas, neišvažiuoja į gatves, mokama tik už tą periodą“, – aiškina S. Gentvilas.
Buvęs aplinkos ministras Kęstutis Mažeika įsitikinęs, kad Lietuva eina blogu keliu.
„Pradėkime ne nuo kaimo žmonių, kuriems užsidėsime kuprą ir tas automobilis turi nuvažiuoti į ligoninę, vaikus nuvežti į mokyklą, į darbą nuvažiuoti, jam jis kartais kainuos brangiau nei pats automobilis kainuoja. Išlaikymo kaštai neturėtų tiek kainuoti“, – sako K. Mažeika.
Tačiau automobilių rinkos ekspertai giria Vyriausybę. Esą ženklus metinis taršos mokestis, atkratys dalį Lietuvos gyventojų nuo minčių apie seno automobilio pirkimą.
„Sveikintinas žingsnis, to iš pat pradžių ir reikėjo, Visi ekspertai, kada buvo vykdomas pasitarimas su Aplinkos ministerija, visi ekspertai sakė, kad registracijos mokestis yra nesąmonė“, – teigia „CarVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Skaičiuojama, kad naujas mokestis šalies biudžetą gali papildyti maždaug 150 milijonų eurų per metus, o surinktos lėšos galėtų būti investuojamos į gyvenimą be automobilio.
„Pirmas dalykas – viešasis transportas, su kuriuo daug ką galima padaryti ir miestuose, ir ypač siekiant pagerinti susisiekimą tarp miestų. Ypač regionuose. Antras dalykas kelionės alternatyviais būdais, dviračių, pėsčiųjų takai“, – kalba susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Visiems automobilių savininkams iki 2024-ųjų metų bus taikomas 50 procentų mokesčio nuolaida. Lengvatomis ilgesnį laikotarpį galės džiaugtis pensininkai, neįgalieji bei nepasiturintys asmenys.
atmirkykit savo sudziuvusias smegenis, gal pradės veikti. Sėkmės.