Karolis Birgilas
Atsigaunanti Lietuvos ekonomika teigiamai veikia ir šalies automobilių rinką. Trečiąjį ketvirtį parduotų automobilių skaičius buvo didesnis nei 2008-ųjų, kurie vadinami rekordiniais. Liepos-rugsėjo mėnesiais, portalo Autoplius.lt ir valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, šalyje sudaryta 140 tūkst. pardavimo sandorių, o tai yra 6,4 proc. daugiau nei prieš šešerius metus.
Daugiausiai – 60,6 tūkst. – sandorių buvo užfiksuota Lietuvoje. Naujai į šalį įvežtų transporto priemonių skaičius tik pusę procento atsiliko nuo rekordinių metų ir siekė 40,2 tūkstančių. Lyginant su 2012 metais, automobilių buvo įvežta 6,4 procentais daugiau.
Pasak Autoplius.lt plėtros vadovo, trečiojo ketvirčio rodikliai rodo, kad lietuviai jau pamiršta ekonominį sunkmetį ir vis dažniau keičia automobilius.
„Šie metai gali būti pirmieji, kai bendras metų sandorių skaičius viršys 2008 metų rezultatus. Žinoma, rinkai tai yra iššūkis, nes per pirmus tris ketvirčius įvyko 292 tūkst. sandorių. Tai yra tik 6 tūkst. mažiau nei 2008 metais”, - teigia ekspertas.
Naujų automobilių rinka jautri akcijoms ir reeksportui
Lietuvoje kaip ir visoje Europoje, naujų automobilių prekyba lėtėja. Trečią ketvirtį naujų automobilių parduota 1,5 proc. mažiau nei pernai. Autoplius.lt ir „Autotyrimai“ duomenimis, Lietuvoje šiuo laikotarpiu parduota 3,27 tūkst. naujų automobilių.
„Naujus automobilius vis dažniau perka privatūs asmenys. Tai rodo ekonomikos atsigavimą ir skatina naujų automobilių salonus ir toliau siūlyti įvairias akcijas. Verta pastebėti ir tai, kad mažėjančius naujų automobilių pardavimus vėl gelbsti augančios reeksporto apimtys“, - sako V. Daukšas.
Kitose Baltijos šalyse – Latvijoje ir Estijoje – naujų automobilių pardavimai trečiąjį ketvirtį augo. Per tris mėnesius Estijoje nupirkta beveik pusė visų naujų automobilių Baltijos šalyse – 5,66 tūkst., o tai yra 2,6 proc. daugiau nei pernai. Latvijoje naujų automobilių pardavimai padidėjo 2,3 proc. iki 3,2 tūkstančių.
Pasak V. Daukšo, Lietuvos naujų automobilių rinkoje jaučiamas sąstingis.
„Uždirbant vidutinį atlyginimą įpirkti naujų automobilių Lietuvoje įpirkti neįmanoma, todėl labiau klesti naudotų automobilių rinka. Estijoje, kur vidutinis atlyginimas apie 900 litų didesnis nei Lietuvoje, nauji automobiliai taip pat didelė prabanga. Nepaisant šalies dydžio, čia daugiau gyventojų gali leisti sau įsigyti naujus automobilius“, - atkreipia dėmesį lengvųjų automobilių rinkos ekspertas.
Liepos-rugsėjo mėnesiais populiariausios naujų automobilių markės Baltijos šalyse buvo „Volkswagen“ Lietuvoje ir Latvijoje ir „Toyota“ Estijoje. Lietuvoje trečiąjį ketvirtį ypač šoktelėjo „Škoda“ markės automobilių pardavimai net 51,8 proc., lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais.
Į geriausiai Lietuvoje parduodamų naujų automobilių rinką šoktelėjo „Škoda Octavia“ (185 vnt.). Šis modelis buvo populiariausias ir Estijoje (parduota 305 vnt.), o Latvijoje geriausiai parduodamas buvo „Ford Focus“ (156 vnt.).
Nauji ir naudoti brango
Vidutinė automobilių kaina trečiąjį ketvirtį buvo 10,4 tūkst. litų arba 313 litų brangesnė nei praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu ir apie 100 litų brangesnė nei praėjusį ketvirtį.
Pasak V. Daukšo, labiausiai – 6,6 proc. arba 1074 litais, paaugo 6-10 metų automobilių kaina, kuri siekia 17,2 tūkst. litų.
„Kitų amžiaus grupių automobiliai vidutinės kainos taip pat šiek tiek padidėjo. Dyzeliniai automobiliai išlieka nuo 9,6 iki 52,9 proc. brangesni už benzinu varomus automobilius. Pavyzdžiui, 16-20 m. dyzeliniai automobiliai kainuoja 1,4 tūkst. litų arba 52,9 proc. brangiau už benzinu varomus to paties amžiaus automobilius“, - teigia automobilių rinkos ekspertas.
Du ketvirčius iš eilės nuosekliai augusi naujų modelių vidutinė kaina šių metų trečiąjį ketvirtį smuktelėjo iki 70,8 tūkst. litų. Naujų automobilių kainos pokyčius lėmė padidėję „Škoda“ bei smuktelėję BMW ir „Honda“ automobilių pardavimai.
Įveža mažiau naujų
Stebint Baltijos šalių situaciją, Lietuvoje naudotų automobilių parduota 12,3 karto daugiau nei naujų. Latvijoje šis santykis siekia 4,2, o Estijoje 1 naujam automobiliui tenka 1,5 naudoto importuoto automobilio.
V. Daukšas pastebi, kad liepos-rugsėjo mėnesiais į Lietuvą įvežta 72 vienetais mažiau naujesnių – 1-5 metų – automobilių nei pernai per tą patį laikotarpį. Lietuvoje mažėja tokių automobilių ir tai yra ekonominio sunkmečio pasekmė, nes pasaulinėje rinkoje krito bendra naujų automobilių prekyba.
Senesnių nei 5 metų amžiaus importuotų automobilių skaičius Lietuvoje augo. Labiausiai – 950 modeliais – padaugėjo 11-15 metų amžiaus transporto priemonių. Estai ir latviai įsiveža naujesnius automobilius, kurių amžius siekia 6-10 metų. Lietuva kol kas liūdnai lyderiauja pagal senų automobilių pardavimus.
Naudotų dyzelinių automobilių populiarumas smunka tik Lietuvoje. Dyzeliniai automobiliai nustojo populiarėti. Latvijoje ir Estijoje dyzeliniai automibiliai yra dar tame cikle, kai jų paklausa didėja. Taip pat Lietuvoje daugėja alternatyvių kuru varomų automobilių (benzinas-dujos, benzinas-elektra, elektra), tačiau šis pokytis nėra žymus.
Traukia latus iš kojinės
Pastebima įdomi tendencija Latvijos automobilių rinkoje. Šalyje nuo Naujųjų metų bus įvestas euras, taigi pirkėjai nėra užtikrinti dėl kainų stabilumo. Kaip pastebi ekspertai, žmonės Latvijoje aktyviau pradėjo pirkti naudotus automobilius, kadangi čia dažniau atsiskaitoma grynaisiais pinigais.
Kaip portalui Ekonomika.lt teigė V. Daukšas, latviai vis dažniau dairosi į Lietuvos rinkas, kadangi čia yra didesnis pasirinkimas. Kaimynai Lietuvoje perka ne tik naudotus automobilius, bet ir jų detales.
Tikėtina, kad po euro įvedimo Latvijos gyventojai dažniau užsuks į Lietuvą dėl mažo atstumo. Pavyzdžiui, Rygoje gyvenančiam Janiui atvykti į Panevėžį nusipirkti škodą užtruks mažiau nei vilniečiui Jonui atvykti tokio paties automobilio į Klaipėdą.
Kaip pastebėjo ekspertas, tai yra stipriai jaučiama, nes vien šiemet į Lietuvą naudotų automobilių buvo įvežta bene tiek pat kiek Estijoje ir Latvijoje kartu sudėjus.