Dabar maždaug kas antras automobilis yra nuperkamas lizingu (išsimokėtinai su likutine verte arba be jos), o bendrovės, kiti ūkio subjektai lizingu arba veiklos nuomos būdu įsigyja net 90 proc. savo technikos. Kokie pagrindiniai skirtumai tarp lizingo ir veiklos nuomos, ir kokį mokėjimo būdą labiau verta rinktis perkant techniką?
Vilioja fiksuota įmoka
„Vienintelį teisingą atsakymą į šį klausimą sunku rasti, nes kiekvieno pirkėjo atvejis skirtingas ir priklauso nuo daugelio aplinkybių“, – „Valstiečių laikraščiui“ komentuoja automobilių nuomos įmonės „Sixt Lietuva“ vadovas Algimantas Andrašiūnas. Vienas skirtumas tarp jų yra principinis: lizingu gali naudotis tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys, veiklos nuoma – tik juridiniai asmenys bei žmonės, dirbantys pagal individualios veiklos pažymą.
Pašnekovo teigimu, pagrindinis skirtumas tarp finansinio lizingo ir veiklos nuomos yra tas, kad pastaroji apima visas automobilio priežiūros paslaugas – draudimą, padangų keitimą, remontą ir pan. Natūralu, kad jos mėnesinės įmokos yra didesnės nei perkant lizingu – ir tai atbaido dalį klientų. „Tačiau, tarkime, po 5 metų eksploatacijos prie visų lizingo įmokų pridėję patirtas išlaidas draudimui, padangoms, techninei priežiūrai bei smulkiam remontui išvysite sumą, kuri gali jus nemaloniai nustebinti“, – sako A.Andrašiūnas.
Pasak jo, veiklos nuomos atveju kliento išlaidos per mėnesį bus fiksuotos ir nesikeis visą laikotarpį, o lizingo bendrovės sutartyse numato įmokos perskaičiavimą pasikeitus palūkanų normai EURIBOR, kurį nustato Centrinis Europos bankas. Pastaruoju metu EURIBOR palūkanos yra rekordiškai žemos, siekia 0 procentų, tačiau jau po pusmečio jos gali išaugti, o prognozuoti jų pokytį po dvejų ar penkerių metų yra praktiškai neįmanoma.
Tas pat ir dėl draudimo, serviso ir kitų prekių bei paslaugų – pastaraisiais metais pastebima kainų didėjimo tendencija. Veiklos nuomos atveju šią riziką prisiima nuomotojo įmonė. Žinodamos tikslią įmoką 5 metus į priekį, bendrovės biudžetą gali skaičiuoti daug paprasčiau. „Valstiečių laikraščio“ kalbintų bendrovių, besinaudojančių automobilių veiklos nuomos paslaugomis, atstovai mano, kad didžiausia šio pirkimo būdo nauda – nekintanti mėnesinė įmoka visą sutarties laikotarpį, jokių įsipareigojimų bankams bei lankstesnis ir greitesnis dokumentų tvarkymas.
Likutinė vertė – svarbu
Perkant automobilį galima pasirinkti – mokėti visą sumą iškart arba išdalyti įmokas per tam tikrą laikotarpį, pavyzdžiui, 5 metus. Pirkėjai, kurie renkasi pastarąjį būdą, mano, kad kur kas patogiau mokėti kiekvieną mėnesį fiksuotą sumą, nei iškart atsisveikinti su keliolika ar keliomis dešimtimis tūkstančių eurų.
Įsigyjant automobilį lizingu, dažniausiai sumokamas pradinis įnašas – bent 10 proc. vertės. Tad jeigu jis kainuoja 20 tūkst. eurų, 2 tūkstančiai turės būti sumokėti iš karto.
Atsižvelgiant į markę, modelį ir tipą, planuojamą ridą bei kliento pageidavimą mokėti kuo mažesnę mėnesinę įmoką, jam gali būti suteikiama likutinė vertė (prognozuojama automobilio kaina sutarties pabaigoje) – ji 5 metų laikotarpiui įprastai svyruoja nuo 20 iki 40 proc. Palūkanos pastaraisiais metais yra labai nedidelės, o tai automobilio pirkimą lizingu daro dar patrauklesnį.
Praėjus 5 metams galima rinktis – sumokėti pardavėjui likutinę vertę (iškart arba pasirašant naują lizingo sutartį) ir toliau naudoti automobilį arba palikti jį pardavėjui ir įsigyti naują. Didžiausias tokio pirkimo privalumas – nereikia pačiam rūpintis pardavimu bei jaudintis dėl galimo didesnio nei tikėtasi nuvertėjimo. Šią riziką prisiima pardavėjas.
Ne paslaptis tai, kad pardavėjai likutinę vertę suteikia „su atsarga“ – mažesnę nei numanoma pardavimo kaina. Taip apsisaugoma nuo galimai ateityje nukrisiančios vertės ar ilgo pardavimo proceso. Matydami, kad reali automobilio vertė po 5 metų yra didesnė nei jums pasiūlyta, galite jį išpirkti ir parduoti patys – taip dar uždirbsite.
Privalumai bendrovėms
Lizingas dažniausiai apima tik mokėjimą už automobilį, o techninė priežiūra, draudimai ir kitos išlaidos kainuoja papildomai. Veiklos nuoma taip pat iš esmės gali būti tik mokėjimas už automobilį, tačiau dažnai šis būdas apima ir papildomas paslaugas (draudimą, techninę priežiūrą, padangas ir kt.). Kiekvieno būdo nauda – individuali ir skirtinga įvairiais atvejais.
Tačiau tiek nedidelės, tiek dešimčių automobilių ar kitos technikos parką valdančios bendrovės vis dažniau renkasi veiklos nuomos paslaugą – taip sumažėja išlaidos, paprastesnė buhalterija. Kai transporto priemonė nuomojama, jos nereikia įtraukti į ilgalaikio turto apskaitą (balansą), skaičiuoti nusidėvėjimo. Tokiu atveju bendrovė gali koncentruotis į savo pagrindinę veiklą ir nesirūpinti transportu. Lietuvoje daugiau nei pusė didžiųjų bendrovių ir apie penktadalis mažųjų naudojasi veiklos nuomos paslaugomis.
Fiziniams asmenims tai neaktualūs dalykai, tačiau bendrovėms sumažina išlaidas. Yra automobilių gamintojų, pavyzdžiui, „Volvo“, kurie jau pradėjo teikti panašias į veiklos nuomos paslaugas ir fiziniams asmenims. Tiesa, kol kas ne Lietuvoje.
Kas sudaro įmoką?
Lyginant mėnesines įmokas, dažniausiai konstatuojama, kad veiklos nuoma yra brangesnė už lizingą. Tačiau pirkėjai ne visuomet įsigilina, kas sudaro mėnesinę įmoką. Pavyzdžiui, 17 tūkst. eurų kainuojančio automobilio lizingo įmoka 5 metams būtų apie 160 eurų per mėnesį (sumokant 1 700 eurų pradinę įmoką ir skaičiuojant 40 proc. likutinę vertę nuomos pabaigoje).
Veiklos nuomos atveju kaina būtų labai panaši, tačiau pridėjus papildomas nuomos kompanijų siūlomas paslaugas (draudimą, priežiūrą, remontą, padangas ir kt.), bendra įmoka didėtų maždaug 100 eurų su pridėtinės vertės mokesčiu (PVM). Įmonėms nuo priežiūros mokesčio galima atskaityti PVM, tad realios sąnaudos būtų apie 240 eurų per mėnesį.
Kodėl suma taip išauga, lyginant banko lizingo ir veiklos nuomos kompanijos pasiūlymus? Pirkėjai ne visada įvertina visas dedamąsias: techninė priežiūra kiekvienais metais kainuoja kelis šimtus eurų, vienas sezoninių padangų komplektas – dar kelis šimtus, o civilinės atsakomybės ir kasko draudimai dažniausiai atsieina 20–25 proc. mėnesinės įmokos.