Silicio slėnis pagaliau susilaukė dėmesio, kuriuo jau seniai lepinasi piktos namų šeimininkės ir jaudinantys virtuvės šefai. Slėnyje kuriamas realybės šou. Tačiau technologijų pasaulis dar nėra iki galo pasiruošęs žvilgsniui iš arti, rašo „The New York Times“.
Kai pasirodė pirmosios detalės apie šou paprastu pavadinimu „Silicio slėnis“, daugelis įsižeidė ir teigė, kad šou supaprastins sunkų ir svarbų slėnyje atliekamą darbą.
Slėnis dabar turėtų būti dar labiau susirūpinęs, kai pamatys, kaip gerai televizijos šou pagavo technologijų industrijos realybę.
Šou, kuris šiuo metu yra filmuojamas ir bus rodomas vasarą, rodo stipriai besilinksminančius jaunuolius, kurie varžosi pradėti kompanijas sumaištyje, primenančioje 2000-ųjų metų interneto burbulo laikus. Šiame pasaulyje kiekvienas mano, kad gera idėja gali lemti staigią sėkmę ir nenusakomus turtus, nes, vis dėlto, tai tiek daug kartų nutiko anksčiau. Čia jautiesi patyręs nesėkmę, tau finansavimą pasiūlo tik vienas investuotojas, o ne būrys.
„Silicio slėnio“ šou įkvėpė filmas „Socialinis tinklas“ apie „Facebook“. Silicio slėniui nepatiko filmas, nes jame teigiama, kad Markas Zuckerbergas pradėjo „Facebook“ norėdamas sužavėti merginas, o ne pakeisti pasaulį.
Tad Silicio slėniui dar skaudžiau, kad šou vykdančioji prodiuserė yra M. Zuckerbergo sesuo Randi. Ji gynė šou sakydama, kad „Įkvėpti daugiau žmonių siekti antrepreneriškosios Amerikos svajonės gali būti tiktai geras dalykas.“
Ne kiekvienas sutinka su tokia nuomone. Viena buvusi M. Zuckerbergo kolegė rašė „Twitter“ tinkle, kad jai baisu, jog šou pavers Silicio slėnį „industrijos pajuokų objektu.“
„Patikėkite manimi, pakankamai žmonių šioje industrijoje patys save paverčia pajuokos objektais, - atsakė R. Zuckerberg. – Mes tik įamžiname realybę!”
Praėjusią dieną kameros buvo nukreiptos į Beną ir Hermione Wayus, fotogenišką brolio ir sesers komandą iš Anglijos, kurie kalbėjo apie 500 tūkst. JAV dolerių, kuriuos gavo sveikatingumo programėlės vystymui.
„Keturi ne ir vienas taip, - liūdnai tarė Benas. – Žmonės nelabai noriai mėto mums pinigus.“ Jis pridūrė, kad idėją sugalvojo gerdamas bare.
Kitoje scenoje – elegantiškas biuras, kur pradedantieji antrepreneriai nuomojasi darbo kabinas. Kim Taylor apibūdino savo „startup‘ą“ kaip personalizuotą prabangos rinkos turinį moterims. Jis truputį neaiškus net pačiai K. Taylor. Tačiau jos „startup‘as“ tik kelių dienų senumo.
„Tai kažkas, ką aš išsiaiškinsiu eigoje, - sakė ji savo mentoriui, ir aiškino, kad neturi patirties nei programavime nei produktų vystyme – tradiciniuose slėnio sėkmės elementuose.
Balandžio mėnesį parodytas šou anonsas susilaukė didelės reakcijos.
Viena eilutė, ištarta K. Taylor, ypač išprovokavo pyktį: „Silicio slėnis – tai vidurinė mokykla, tik čia mokosi vien protingi vaikai ir kiekvienas turi daug pinigų.“
Pasmerkimas ūmiai nuvilnijo per „Twitter“, „Facebook“ tinklus ir tinklaraščius.
„Visų antreprenerių vardu, kurie viskuo rizikavo, kad kažko pasiektų, aš esu įsižeidęs, - rašė Francisco Dao, „50 Kings” įkūrėjas.
Frances Berwick, „Bravo“ televizijos, kuriančios šou, prezidentė sakė, kad šou nenorėjo atspindėti viso slėnio nuotaikos ar parodyti rutininių realybės aspektų.
„Montavimo metu mes stengėmės atsikratyti visko, kas keltų snaudulį“, - sakė ji.
Slėnis paprastai yra uždrausta teritorija Holivudui, bent jau iki „Socialinio tinklo“.
„Mes tokie nuobodūs, - sako Jamesas MacNivenas, populiaraus slėnio restorano savininkas. – Žmonės praleidžia savaitgalius išsukdami praeitų metų ypatingai energiją taupančią elektros lemputę ir įsukdami šių metų dar daugiau energijos taupančią lemputę. Niekas niekada nepasipuošia, išskyrus, „Burning Man“ festivalį, kai jie visi nusirengia rūbus.“
Prieš K. Taylor pradedant filmuotis šou, ji dirbo vietinėje medijos įmonėje, kuri vystė „Facebook“ reklamas. Kiti šou dalyviai: Wayai, Dwightas Crow, kuris pradėjo „Carsabi“, panaudotų mašinų pardavimo tinklalapį, ir Davidas Murrayus, kuris vysto svorio metimo programėlę.
Barjerų internetinei įmonei pradėti dar niekad nebuvo tiek mažai. Technologijos pigios. Beveik visus svarbius darbus galima perskirstyti trečioms šalims taip sutaupant ir išlaidų atlyginimams ir vietos biure.
Svarbu tik idėja. Kai ji tampa virusine, įmonė greitai gali tapti verta šimtų milijonų, jei ne daugiau. „Yammer“, socialinis įmonių tinklas, startavo 2008 metų pabaigoje. Praeitą mėnesį jis buvo parduotas „Microsoft“ už 1,2 mlrd. JAV dolerių.
„Jei esi pradedantis antrepreneris, dabar yra fenomenalus metas, - sakė Zaw Thet, sėkmingas antrepreneris ir K. Taylor patarėjas.
Wayai turi pakankamai įgūdžių medijose ir dar prieš pasirodant „Bravo“ galvojo apie savo realybės šou. Jie žino, ko reikia televizijai. Klausantis B. Wayaus sportuojant su savo treneriu prieš kameras, galima išgirsti, kaip verslininkas spaudo reikiamus realybės šou „mygtukus“:
„Silicio slėnio savybė ta, kad jis atleidžia nesėkmę, bet ne tiek daug kartų, kiek mums nepasiseka.“
„Negaliu patikėti, kiek daug antreprenerių įvykdo savižudybę.“
„Praėjusį vakarą mūsų name buvo gal keturios mano buvusios merginos, o aš čia atvykau tik prieš metus.“
Jų namas – 17 tūkst. JAV dolerių per mėnesį kainuojanti buveinė su lauko baseinu ir trijų lygių terasomis, nuo kurių matosi nuostabus vaizdas. Pasak B. Wayaus, padalinus iš penkių nuomininkų, nesusidaro tokia jau didelė suma.
Kad padengtų išlaidas, jo sesė pardavinėjo į savo gimtadienį bilietus po 50 JAV dolerių. Ji taip pat susirado vilos rėmėjų iš bulvių traškučių įmonės ir kokosų vandens tiekėjų. Namas turi savo „Twitter“ paskyrą, kuri naudojama reklamuoti traškučius.