Jo teigimu, tai, kad kad praėjusios savaitės ketvirtadienį, kai Vilnių užklojo pilkas rūkas ir į sostinės gyventojų mobiliuosius telefonus turėjo atskrieti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) žinutė, įspėjanti, kad dėl nepalankių oro sąlygų miestas ir jo apylinkės skendi smoge, todėl gyventojai turėtų vengti be reikalo būti lauke, pasiekė tik nedidelę dalį žmonių, kuriems ji buvo skirta, yra labai negerai. Pasak A. Paulausko, situacija, praėjusią savaitę susiklosčiusi Vilniuje parodė, kad sistema veikia prastai, nors daugiau negu prieš metus, 2013 metų liepos 18 dieną Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) posėdyje PAGD buvo nurodyta imtis priemonių, kad Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos darbas pagerėtų.
„Mes jų darbą NSGK svarstėme daugiau kaip prieš metus ir turėjome jiems labai daug priekaištų – ir dėl sistemos, ir dėl jos viešinimo. Komiteto nariai ir patys pastebėjo, kad žmonės negauna įspėjamųjų žinučių, kad instaliavimo programa yra pakankamai sudėtinga, – naujienų portalui balsas.lt pasakojo A. Paulauskas. – Mes priėmėme sprendimą – įpareigojome juos kalbėtis su ryšio priemonių gamintojais ir paslaugų teikėjais, kad būtų iš karto instaliuota reikiama programa. Mes jų taip pat prašėme, kad į regionus, pavyzdžiui, Šilutę, kur nuolat vyksta potvyniai, kitas vietas, kur vyksta kokie nors ekstremalūs įvykiai, važiuotų PAGD atstovai ir padėtų žmonėms instaliuoti sistemą“.
Pasak A. Paulausko, sistema tam ir kurta, kad įspėtų gyventojus apie rimtą pavojų – grėsmę, kylančią žmonių sveikatai ar net gyvybei. „Ji turi veikti. Ir susidarius ekstremaliai padėčiai – gaisras, potvynis, cheminė avarija, civilinės saugos pratybos – gyventojams turi pranešti. Mes tada jiems sakėme, kad 16 milijonų išmesta, o dabar dar papildomai kažkiek milijonų skirta, ir reikia, kad pranešimai būtų pasiekiami ir „Aple“ programoms, kad būtų pritaikyta sudėtingesnėms programoms, – sakė Seimo NSGK pirmininkas.
„Pavyzdžiui, Izraelyje panaši sistema veikia puikiai ir žmonės į mobilius telefonus operatyviai gauna visą informaciją, – pabrėžė A. Paulauskas ir pridūrė: – Negalima sakyti, kad jie nesirūpina, nežinau, kaip jie vykdė mūsų nurodymus, bet faktas, kad jie neturi tikslaus skaičiaus, kiek žmonių pasiekia jų siunčiamos žinutės“.
Tada kodėl taip nutiko, kad įspėjimus, kuriuos siuntė PAGD, praėjusį ketvirtadienį gavo tiek nedaug žmonių?, teiravosi balsas.lt žurnalistai.
„Aš manau, kad išeina iš komiteto posėdžio, nejaučia preso ir vėl apsiramina“, – atsakė Seimo NSGK pirmininkas A. Paulauskas.
,,Šia gyventojų informavimo sistema domėjosi Valstybės kontrolė ir buvo kreiptasi į Prokuratūrą“, - pridūrė jis.
Komiteto posėdyje – konkretūs nurodymai
Seimo NSGK 2013-ųjų liepos 18 dienos posėdyje be kita ko buvo nuspręsta štai kas: „Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos: Siekiant didesnio gyventojų informuotumo, aktyviau plėtoti Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos viešinimo programą, į šią programą įtraukiant kitas institucijas, ypač savivaldybių administracijas ir seniūnijas. (…) Vystant Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemą, bendradarbiauti su mobiliojo ryšio operatoriais ir siekti, kad nuo 2014 m. liepos 1 d. šią paslaugą naujuose mobiliuosiuose telefonuose aktyvintų pardavėjas“.
Mobiliojo ryšio operatoriai patvirtino – jie tokią paslaugą gyventojams teikia. Tačiau tikrai ne operatorių bėda, kad žinutė neatskriejo į tuos telefonus, kurie nustatyti teisingai.
Negavote žinutės – patys kalti
Kaip balsas.lt rašė, praėjusią savaitę, kai kuriuos vilniečius pasiekė štai tokio turinio žinutės: „Padidėjus oro taršai rekomenduojama mažamečiams vaikams ir žmonėms, turintiems kvėpavimo negalavimų vengti ilgai būti lauke“.
Balsas.lt žurnalistams, besidomintiems, kodėl taip nutiko, mobiliojo ryšio operatoriai aiškino, kad šias, ypatingojo statuso žinutes turėjo gauti visi abonentai, nepriklausomai nuo to, kurio operatoriaus – „Bitės“, „Omnitel“ ar „Tele2“ – paslaugomis naudojasi.
„Jas žmogus turi gauti net tuo atveju, jeigu jo telefone tuo metu nėra sim kortelės. Svarbu, kad aparatas būtų įjungtas“, – aiškino vieno iš operatorių atstovai. Tiesa, jie pridūrė, kad įspėjančio pranešimo galėjo negauti „iPhone“ telefonų turėtojai, kadangi gamintojas nėra aktyvavęs tokios funkcijos, ir tie, kurie naudojasi moderniausiu 4G tinklu.
PAGD Civilinės saugos valdybos atstovai tąkart tikino, kad sistema veikia puikiai, pranešimai išsiųsti visiems, ir tik patys žmonės kalti, jei įspėjimo negavo – esą laiku nepasirūpino savo telefonų aparatus nustatyti taip, kad jie priimtų ypatingojo statuso žinutes. Tačiau papasakoję apie tai, balsas.lt žurnalistai sulaukė naujos pasipiktinusių skaitytojų bangos. Dalis jų, patikrinę telefonų nustatymus specialioje svetainėje (http://gpis.vpgt.lt/ – Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema) ir įsitikinę, kad viskas padaryta taip, kaip reikia, sakė vis tiek žinučių negavę. Nepaisant to, PAGD atstovai ir toliau, lyg būtų užsikirtusi sena vinilinė plokštelė, kartojo: „Jokių techninių nesklandumų nebuvo. Pranešimai buvo išsiųsti į visų trijų mobiliojo ryšio operatorių 2G ir 3G tinklus. (…) Vienintelė priežastis – tai korinio transliavimo funkcijos neaktyvavimas mobiliajame telefone arba neteisingai atlikti nustatymai“.