• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kai automobilių bendrovės pradeda reklamuotis mobiliųjų telefonų parodose, tai yra ženklas, kad pagaliau pasirodė „išmanusis“ automobilis, leidžiantis į kelionę su savimi pasiimti ir jūsų skaitmeninį gyvenimą, rašo CNN.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau po to, kai „Ford“ didžiausiame mobiliųjų telefonų industrijos renginyje „Mobile World Congress“ pristatė savo naujausią automobilį, pranašaujantį naują etapą automobilių rinkoje, pasigirdo ir baimių, kad technologijomis apkarstytais automobiliais gali susidomėti ir programišiai.

REKLAMA

Lygiai taip pat, kaip jūsų asmeninis kompiuteris arba išmanusis telefonas, beveik kiekvieną automobilių gamybos aspektą palietę kompiuterizuoti įrengimai, gali būti „nulaužti“ programišių, sako ekspertai.

„Paprastai mes nevairuojame savo išmaniųjų telefonų 80 mylių (144 km/h) per valandą greičiu, – sako technologijų apsaugos bendrovės „McAfee“ saugumo strategas Brianas Contosas. – Tačiau saugumo ir privatumo klausimai yra neatsiejamai susiję, kai kalbama apie automobilius.“

REKLAMA
REKLAMA

„Ford“ nėra vienintelė bendrovė, integruojanti mobiliųjų telefonų technologijas į automobilius: „Toyota“ savo automobiliuose yra integravusi „Samsung“ programas, o „Porsche“ 911 bendradarbiauja su „BlackBerry“.

Susieta su kompiuteriu

Beveik kiekviena per pastaruosius kelerius metus pagaminta transporto priemonė yra vienaip ar kitaip susieta su kompiuteriu: nuo paprastų pramoginių įrengimų iki sudėtingų saugumo sistemų, skirtų apsaugoti automobilius nuo vagysčių ar reguliuoti automobilio greitį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ir technologijų plėtra neketina sustoti. „Google“ šiuo metu dirba prie nepilotuojamo automobilio projekto. Automobilis, kaip žadama, bus visiškai valdomas kompiuteriu.

Dabar, kai automobilių sistemos gali pačios užkirsti kelią avarijoms arba po autoįvykio automatiškai iškviesti greitąją pagalbą, galima teigti, kad transporto priemonės dar niekada nebuvo saugesnės.

REKLAMA

Tačiau mobiliuosiuose telefonuose įtaisyti valdymo įrengimai, „Bluetooth“ ryšys ar mažo nuotolio radijo siųstuvai tik didina tikimybę, kad šios technologijos gali būti panaudotos prieš mus.

Iki šiol tokie išpuoliai daugiausiai būdavo rengiami mokslininkų. Pernai Kalifornijos, San Diego ir Vašingtono universitetuose dirbantys mokslininkai paskelbė, kad jie gali gauti nuotolinį priėjimą prie „nedidelės kainos sedano“ saugumo sistemos, naudodami kompaktinę plokštelę, apkrėstą virusu.

REKLAMA

„Modernūs automobiliai yra kompiuterizuoti, todėl jie yra pažeidžiami“, – rašė mokslininkai savo pranešime. Mokslininkai taip pat perspėjo apie gresiančias problemas automobilių saugumui, kurias programišiai gali pradėti vykdyti siekdami finansinės naudos.

Jau buvo ir keletas tikrų gyvenimiškų pavyzdžių, kai programinė įranga buvo išjungta realybėje. Vienas jų – 2010 m. Teksaso valstijoje Austine nepatenkintas vienos įmonės darbuotojas išjungė 100 automobilių programinę įrangą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Baiminasi terorizmo

„Košmariškas scenarijus galėtų būti toks, kad iš 100 ant tilto atsidūrusių automobilių 50 pradėtų stabdyti, o kiti 50 – spausti akceleratorių. Mintis apie vieno tokio susidūrimo pasekmes, kurį galėtų sukelti nuotolinė ataka, išties gąsdina“, – pridūrė B. Contosas.

REKLAMA

Dar vienas B. Contoso numatomas išpuolis, kurį galėtų sukelti programišiai – radijo bangomis sukelti klaidingus pranešimus apie padidėjusį padangų oro slėgį. „O kas tada? Logiška, kad žmogus nusuktų nuo kelio ir sustotų pasitikrinti, kas negerai su padangomis. O tai būtų puiki proga nugvelbti automobilį“, – svarstė B. Contosas.

REKLAMA

Ekspertas taip pat spėja, kad didžiausias motyvas tokiems išpuoliams būtų finansinis, tačiau neatmeta galimybės, kad dalis programišių galėtų tai daryti tik dėl malonumo. Kita priežastis galėtų būti terorizmas.

„Daugelis sako, kad nėra tokio dalyko kaip kibernetinis terorizmas todėl, kad kibernetinės atakos negali sukelti tokio šoko, kaip, pavyzdžiui, sprogstantis automobilis. Tačiau ateityje kažko panašaus į sprogimą galime sulaukti“, – prognozavo B. Contosas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Laukia iššūkių

Dirbantiems automobilių industrijoje kyla klausimas – ar technologijų suteikiama nauda atsvers kylančias grėsmes.

„Nemanau, kad tokia situacija yra tik automobilių rinkoje“, – sako autotransporto žurnalistas Carltonas Boyce'as. Jis teigia, kad technologijų diegimas į automobilius yra neišvengiamas tokiame pasaulyje, kuriame nuolat daugėja eismo spūsčių.

REKLAMA

Automobilių gamintojai taip pat mato kylančias grėsmes. Billas Fordas, „Ford“ modelio T išradėjo Hendry'o Fordo proanūkis, dabar einantis šio automobilių giganto vykdančiojo pirmininko pareigas, į neseniai Barselonoje vykusį „Mobile World Congress“ renginį vyko iš dalies dėl saugumo iššūkių.

„Kibernetinio saugumo klausimai ateityje palies ir automobilių industriją. Todėl mes ketiname aptarti laukiančius iššūkius su mobiliųjų telefonų gamintojais – jie su tokiais iššūkiais susiduria jau šiandien“, – sakė B. Fordas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų